• Humlan88

Skillnad mellan kvalificerad övertid och inbeordning?

Vad är skillnaden mellan dessa 2?

Om jag blir inbeodrad en heldag, får jag mer betalt då? Isåfall hur mycket?
    Eller är det bara vid kvalificerad övertid man får mer betalt?

Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Skillnad mellan kvalificerad övertid och inbeordning?
  • Ypke

Där jag jobbar kallas det för 'beordrad övertid', och är alltså sådan övertid som din arbetsgivare beordrar/snällt ber dig att utföra. Den ska generera mer betalt än 1x1 - exakt hur mycket ska vara reglerat i det kollektivavtal din arbetsplats är knuten till. Har ni inget kollektivavtal får du diskutera med din chef, kanske efter att ha pratat med ditt fackförbund, om du är ansluten.

• Gladskit

All övertid ska vara beordrad. Man går ju inte in på eget initiativ och arbetar.
    Däremot skiljer det i vilken ersättning man får, beroende på när passet ligger och om man har ett ordinarie pass som ligger i anslutning till övertiden. Så i vissa fall kan det bli fråga om ersättning för fyllnad (timme mot timme i de flesta avtal, timlön x 1,2 enligt vissa avtal) därefter enkel övertid (timlön x 1,5 upp till timlön x 1,8) och sedan kval (timlön x 2 upp till timlön x 2,4).

Så även om man blir inringd och beordrad att ta ett pass kan det bli så att ersättningen hamnar under fyllnad. Det är det många som inte tänker på utan de tror att direkt chefen ber en komma in och arbeta så är det direkt kval övertid vilket är fel.

Exakt vilka regler och ersättningsnivåer som gäller står i kollektivavtalet.       

• Mojjans

Beordrad övertid är när chefen ringer o säger nu ska du jobba !
    Övertid är när du blir tillfrågad o själv säger ja till att jobba !
    Ersättningen är olika på olika fack

Svar på tråden Skillnad mellan kvalificerad övertid och inbeordning?