• Milernia

BILD Födelsemärket har blivit rött och lila

Hej! Jag har idag märkt att mitt födelsemärke har ändrat färg. Bifogar en bild. Vad tror ni det kan bero på?
    Den sitter precis vid byxmynningen så frågan är om den har skavts pga byxor. Har ej sett detta förut överhuvudtaget så man blir ju lite nojig. =)

• Svar på tråden BILD Födelsemärket har blivit rött och lila
  • Mercedez

Be en läkare titta på det

• Milernia
    ledig skrev 2013-05-31 12:13:25 följande:
    Cancer :/ Kolla hos läkare!
    Haha ge dig. Det är inte roligt ens.
  • Mercedez
    Milernia skrev 2013-05-31 12:17:15 följande:
    Haha ge dig. Det är inte roligt ens.

Vadå? Du bör iaf kolla upp det så snart som möjligt
  • ledig

Ja, det kan va cancer. Ser precis ut som det. Sluta vifta bort det och boka en tid till läkaren imon.

• Clotilda

Födelsemärken som ändrar form/färg och blir ojämna i kanterna skall man alltid kolla upp.

• Aileen Allannah

Det kan absolut vara byxorna som skavt, men kolla upp det hos läkare så snart som möjligt. Är det något som är på tok är det bättre att ta bort det fort.

• Milernia

Blir uppringd av vårdcentralen om en timme, så vi får se vad dom säger. Min mor tror bara att det är byxorna som skavt och att det därför inte är något farligt. Men jag ska kolla upp det ändå, för att vara på den säkra sidan.

Förresten så är det en leverfläck och inte födelsemärke. Den är upphöjd. Kom på det efteråt.

• Jättekul

Inte ens en bråkdel av de födelsemärken som ändrar form och färg är cancer. Skulle det visa sig vara det så är det inte säkert att det är elakartad cancer. Ring VC för att boka tid. Åk dit få lokalbedövning och de skär bort den. Känns inte.

• Mercedez
    Milernia skrev 2013-05-31 12:41:53 följande:
    Blir uppringd av vårdcentralen om en timme, så vi får se vad dom säger. Min mor tror bara att det är byxorna som skavt och att det därför inte är något farligt. Men jag ska kolla upp det ändå, för att vara på den säkra sidan.

Förresten så är det en leverfläck och inte födelsemärke. Den är upphöjd. Kom på det efteråt.

Det spelar ingen roll.Födelsemärke el leverfläck.De skall kollas upp om de förändras.Kan som sagt vara cancer.
  • Milernia

Pratade nyss med en sjuksköterska som inte trodde det var något farligt utan att det mycket väl kunde vara byxorna. Skulle avvakta en vecka och se om den förändras. Blir den sämre så tar jag bort den, annars så var det nog bara en irritation som kan läka.

• Fia 28
    Milernia skrev 2013-05-31 13:35:49 följande:
    Pratade nyss med en sjuksköterska som inte trodde det var något farligt utan att det mycket väl kunde vara byxorna. Skulle avvakta en vecka och se om den förändras. Blir den sämre så tar jag bort den, annars så var det nog bara en irritation som kan läka.

Ser ut som den skavt mot byxorna, kan vara bra att ta bort födelsemärken som sitter på utsatta ställen. Själv har jag en i armhålan jag borde ta bort, men inte kommit mej för.
  • viseversa

Min nära anhöriga har den farliga formen av hudcancer. Det visade sig med en sån prick.

• Plopps80

Kolla upp det idag! Det ser inte bra ut alls! Inte för att skrämmas men är det något farligt måste pricken bort fortare än kvickt!

• Plopps80

Hur kan hon på vårdcentralen säga att din prick är ofarlig när hon inte sett den? Kräv att få träffa en läkare. Är det hudcancer måste du ta bort den direkt så inte cancern hinner sprida sig till blodet. Inte för att jag påstår att det är cancer men jag tycker inte det ser bra ut!

• Milernia
    Plopps80 skrev 2013-05-31 15:06:59 följande:
    Hur kan hon på vårdcentralen säga att din prick är ofarlig när hon inte sett den? Kräv att få träffa en läkare. Är det hudcancer måste du ta bort den direkt så inte cancern hinner sprida sig till blodet. Inte för att jag påstår att det är cancer men jag tycker inte det ser bra ut!
    Hon baserade det väl på när jag sa att formen är fin och själva fläcken har ju inte förändrats i färg, bara det runt omkring. Att den är röd och lila. Varav hon drog slutsats på att det nog är byxorna som skavt. Jag kunde ha fått gå och tagit bort den, om jag ville och om den irriterade, men eftersom den inte gör så pass ont och jag är lite halvt rädd för det där, så väljer jag hellre att avvakta en vecka och se hur den utvecklar sig.
  • Plopps80

Ta bort ett märke är inte någonting mot vad som väntar om den är farlig. Men det är ditt val. Din kropp.

• Jisa

Det är ett superenkelt ingrepp att ta bort en leverfläck. Jag tror inte att du behöver oroa dig men för att helt slippa oron skulle jag ta bort den. Varför chansa liksom?

• bradfield

Lika bra att ta bort den, så slipper du oroa dig över det. Jag var på vårdcentralen för en vecka sen med en leverfläck som var lite ojämn i färgen och flikig, men den blödde inte. Läkaren sa att hon kunde förstå min oro men att antagligen är det ingen fara eftersom jag är ung och inte har det i släkten, men om jag var orolig så kunde hon ta bort den med en gång. Så jag tänkte att det var lika bra.

Ett litet stick så var det bedövat, det gjorde inte ont att ta bort den. Tre stygn, som jag ska ta bort på måndag. Kostade inget mer än ett vanligt läkarbesök. Lika bra att du tar bort den, så slipper du oroa dig.

Svar på tråden BILD Födelsemärket har blivit rött och lila