• Anonym (Aj aj!)

Sådan fruktansvärd tandvärk! Hjälp!

Det är ena visdomstanden som kommit upp till stor del.

Visserligen har det gjort ont i olika omgångar när den växer, men då med något års mellanrum. Nu är det dax igen - men det är annorlunda!

Det har ALDRIG gjort såhär fruktansvärt ont.

Jag kan inte sova, jag kan inte äta, jag bara sitter och gapar. Fruktansvärt irriterande. Har haft inflammation i den en gång innan och det gjorde ungefär lika ont, men då gick det över efter att jag hade sköljt munnen med Hexident eller vad det heter.. Nu har jag sköljt och sprutat in detta i två dagar utan att det hjälper ett skit, jag har tagit starkare värktabletter som inte heller hjälper :(

Mamma har erbjudit mig en tramadol - vågar jag ta detta? Tror ni det hjälper?
    Gör liksom vad som helst för att få bort smärtan. Ibland försvinner den i några minuter och sedan börjar det som fan igen!! :(

Tror ni det går att få en akuttid till tandläkaren på måndag? Kan dom dra bort den jobbiga tanden eller får jag stå ut ? Finns det något att göra?

• Svar på tråden Sådan fruktansvärd tandvärk! Hjälp!
  • Anonym (Aj aj!)

Tack alla! Tanden ska bort inom de närmsta månaderna hoppas jag! Har tagit allt och har ändå knappt sovit. Xylocain i massor gjorde smärtan lite mindre så jag hann somna till men vaknade såklart av att ha ont igen sen. Tror inte jag orkar vänta till måndag, måste vara pigg och alert på arbetet då oc har en viktig dag just då :/ kommer sitta och hänga på telefonen till alla närliggande jourer. Växjö - halmstad och helsingbor. Tar vad som helt och hoppas någon har tid att hjälpa.. För mitt fall är väö ganska aktuellt eller kommer de sucka åt mig ? Vad är annars akuta tandproblem?

• Anonym (Aj aj!)

Fick en tid nu stax, jag ä allmänpåverkad och skakig men vet inte om det beror på tanden eller alla tabletter. Sökte på en sida på kostnader för akuttider och vilket skulle gå på mellan 1000-5000 kronor. Shit vad dåligt jag mår nu! Är inte så värst rik - någon som tror sig veta kostnaden? Men det är klart, hellre fattig än ont!

• MajaMaria79

Ibland behövs det bara spolas ordentligt rent och att du får ett recept på antibiotika. I så fall borde det inte bli så dyrt. Har du frisktandvårdsavtal är det gratis. Det var det iaf för mig. 

• Anonym (Aj aj!)

Hej! Äntligen så känns allt mycket bättre!

Var hos tandläkaren som rörde runt med den där spetsiga grejen runt min tand så det bara forsade ut blo och varklumpar. Jätteäckligt! 

Men de tyckte i alla fall att det var väldig tur att jag kom in.. Fick en hel del värktabletter och antibiotika direkt. Nu känns det bra i munnen trots att den fått sig en omgång, tyckte nästan det var skönt att det gjorde ont i tanden när de höll på att dra runt och spola rent - där fick den dumma tandjäklen! :)

Nu får jag äta en penicillinkur och jag får hoppas det inte händer igen! Ironiskt nog har jag tre tänder till som är lite efter denna som är på gång. Hoppas de stannar där de är!

• vitatiger

Skönt att det löste sig! Blev inte så farligt dyrt va?

• Anonym (Aj aj!)
    vitatiger skrev 2013-06-02 14:49:24 följande:
    Skönt att det löste sig! Blev inte så farligt dyrt va?
    Skäms Jag vet inte, de sa att det skulle komma på räkning och jag glömde fråga eftersom jag kände mig så yr och tacksam och lycklig över att det var klart.. Antar att det får bli en överraskning :P
  • Anonym (Vet hur det är)

Jag vet precis hur det är! Jag hade tagit tramadolen för den kommer hjälpa, så du kan sova! Sen bokar du en akuttid och du ringer tandläkare n direkt imorgon när de öppnar. Har de ingen tid så ring en annan tandläkare.

• Anonym (Vet hur det är)

Sorry, såg att det ordnat sig Skönt!

• Anonym (Aj aj!)

Hej alla! Tänkte bara meddela att räkningen kom idag ifall ni undrade - jag blev helt paff!! Ynka 340 kronor kostade besöket mig. Pustar ut och blir ännu mer tacksam! :) tanden mår också bra nu! :)

• Mineralvatten

ruck ut skiten =).
    det gjorde jag med en av mina visdomständer.
    den var sne så det var som en tagg, höll på att bli galen.
    så jag gick till tandis och röt åt han att dra ut skiten :p.

Svar på tråden Sådan fruktansvärd tandvärk! Hjälp!