Den perfekta föräldern
Okej jag får väl inleda denna text med att säga att det här är endast min åsikt, du har fri vilja att tycka precis vad du vill och du får gärna dela med dig av det också. Det här skriver jag enbart av en anledning och det är för att jag själv inte kan hålla käften.
Vinter 2011 genomgick jag den största förändringen i mitt liv. Jag blev mamma till en fantastisk liten flicka.
Självklart hade jag redan innan förstått att livet skulle se helt annorlunda ut. Jag skulle få en bebis, en liten människa som är beroende av min omvårdnad, trygghet och kärlek. So far so good...
Så kom hon, på självaste julafton och hur förberedd jag än trodde att jag var så hade jag fel. Helt plötsligt skulle man amma, vara social, visa upp den lilla, bjuda på fika, vara snygg, glad och helt jävla fantastiskt lycklig!
Om jag ska vara ärlig så hatade jag att amma, ville gärna ligga i sängen dygnet runt med den lilla, slippa städa inför besök och den enda gången jag var riktigt genuint lycklig var när tuva var nöjd och jag fick duscha ifred i fem minuter.
Att vara mammaledig var också en berg och dalbana. Jag älskade att få så mycket tid med min tjej, hatade nätterna, njöt av vårens ankomst, var så rastlös att jag klättrade på väggarna, kunde stirra mig blind på min vackra varelse och starta 500 olika projekt för att få göra NÅNTING!!!
Under hela tiden fanns samhällets "krav" där och spelade rollen som Mr.Ågren galant.
Jag tror att många kan känna igen sig i den känslan.
Sen när bebisen börjar bli ett barn kommer allt det där runt omkring som man liksom "måste" ha koll på i mycket större format.
Inga kemikalier i hudvårdsprodukter, hemmagjord mat, namna kläder på dagis, babysim, lära sitt barn prata, vara pedagogisk, regnkläder, sandaler, solhattar, salvor, BVC, vara ute i naturen hela jävla tiden, träna pottan, tandläkare, inga sötsaker, klippa naglar osv.
Listan kan göras oändlig...
Pretto här, kom och titta vilken fabulous morsa jag är!
Kanske är det ett storstadssyndrom vad vet jag men här ska du vara den där perfekta morsan som aldrig låter sitt barn ha fläckar på kläderna.
Jag trodde kanske också innan min dotter kom att jag kunde det. Att hon aldrig skulle ha snor under näsan, bara gå i de finaste kläderna och vara helt "perfekt".
Tuva har ibland en lång fin elva under näsan och slitna kläder men är så jävla perfekt det går att bli ändå.
Även om hon inte har en mamma som har koll på ALLT så har hon sina fysiska behov tillfredsställda, sin trygghet och kärlek.
Jag har valt att inte ha koll på allt för det är i princip omöjligt. Visst jag undviker att tex ge tuva söta saker men det är en "fight" jag velat ta. Någon annan förälder kanske ger sitt barn sött men låter aldrig barnet se på tv som jag gör. Vi väljer alla vad som är viktigt för oss och det är de som gör att denna jord är fylld med så underbart unika människor som den faktiskt är.
Uppfostra era barn på det sätt ni själva vill så länge barnet inte far illa av det.
När jag växte upp var det kakor, blåmärken, disneydags och pulvermos. Det blev ju människor av oss ändå...
Om man någon gång skulle behöva lite hjälp på vägen så kan man ju alltid använda denna som guide:
sv.m.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki
Så vad vill jag säga med allt det här?
Jo snälla föräldrar, försök att släppa fasaden för en stund. Så länge du gör ditt bästa är just du den perfekta föräldern till ditt barn.
Istället för att ge varandra dåligt samvete genom forum, kommentarer och skapa onda cirklar så borde vi föräldrar stötta varandra!
Lämna prettot hemma, visa vem du egentligen är som mamma eller pappa och var förbannat stolt över det!
Se era barn, allt annat kvittar.