• Juliette F

Nyhet: Unica i Brno har ny och prisvärd embryodonationsmetod!

Hej alla!

Vill informera er som funderar på embryoadoption, pga att varken ägg eller spermier är ok - Unica i Brno, Tjeckien har börjat med en ny och mycket prisvärd metod som gör högre chans till plus - 55% per försök för två femdagars embryor. Det går till så att kliniken väljer ut tre anonyma donatorpar till dig, som matchar så mycket som möjligt med dig själv + din partner. Du får själv välja vilket av dessa tre par som känns rätt för dig. Sedan odlar de fram blastocyster, och man är garanterad två färska embryor - men embryorna delas mellan 2 par. Alltså dubbel donation, men mottagarna måste komma från olika länder - för de blir ju helsyskon...

Priset för hela behandlingen inkl embryo transfer är 2900 euro. Tillkommer såklart för lite mediciner, men det väl endast Divina (östrogen) som har nämnts + pregnyl. Man kan alltså inte göra detta i "naturlig cykel", utan får käka östrogen för att komma i fas med den kvinnliga donatorn. Så här skrev Barbora i sitt mail till mig: 

We have completely dropped the cycle with frozen embryos from donors due to the low success rate (only 30%) and started completely different treatment which we hope will bring greater success. Let me introduce you details about the cycle with embryos from donated cells valid recently:

The advantage of the currently valid treatment with embryos from donated cells is:
    1) We will prepare fresh embryos from donor oocytes and donor sperm for you.
    2) We guarantee 2 fresh blastocysts for the embryo transfer.
    3) The transfer of fresh blastocysts brings the real chance of 55% of conceiving.
    4) Both donors will of course correspond your blood type and phenotype.

The treatment requires one visit to our clinic when the embryos are transferred to the womb.
    We still use Divina for the preparation of uterus prior the transfer cycle.

The cost of the IVF treatment with embryo from donated cells is EUR 2.900.
    The complete treatment includes oocyte fertilization by donor sperm employing the ICSI technology,

Cultivation of the embryos, up to the blastocyst stage, and the embryotransfer itself.

We will give you donor option – we usually choose three most matching donors and you will be able to choose both – your oocyte donor and your sperm donor based on hair and eye color, height and weight, blood type and education.

Basically, you are correct that oocytes retrieved from one donor are divided between two patients.
    Always, these two patients are from a different country.

Patients can always decide to have all oocytes available only for them, undergoing the standard oocyte donation program.I myself actually have better feeling about the new procedure with fresh embryos, I feel that it is more ethical and that is very important for me.

Vad anser ni om denna nya möjlighet? Vi funderar starkt på att köra igång i sommar!!!

• Svar på tråden Nyhet: Unica i Brno har ny och prisvärd embryodonationsmetod!
  • Juliette F

Oj såg att texten blev lite konstig! Gör nytt försök:

We have completely dropped the cycle with frozen embryos from donors due to the low
    success rate (only 30%) and started completely different treatment which we hope
    will bring greater success. Let me introduce you details about the cycle with embryos
    from donated cells valid recently:

The advantage of the currently valid treatment with embryos from donated cells is:
    1) We will prepare fresh embryos from donor oocytes and donor sperm for you.
    2) We guarantee 2 fresh blastocysts for the embryo transfer.
    3) The transfer of fresh blastocysts brings the real chance of 55% of conceiving.
    4) Both donors will of course correspond your blood type and phenotype.

The treatment requires one visit to our clinic when the embryos are transferred to the
    womb.

The complete treatment includes oocyte fertilization by donor sperm employing the
    'ICSI technology,
    Cultivation of the embryos, up to the blastocyst stage, and the embryotransfer itself.

I myself actually have better feeling about the new procedure with fresh embryos, I feel that
    it is more ethical and that is very important for me.

We will give you donor option – we usually choose three most matching donors and
    you will be able to choose both – your oocyte donor and your sperm donor based on
    hair and eye color, height and weight, blood type and education.

Basically, you are correct that oocytes retrieved from one donor are divided between
    two patients.

Patients can always decide to have all oocytes available only for them, undergoing the
    standard oocyte donation program.  Vi funderar starkt på att göra detta i sommar! Vad tycker ni om denna metod?
  • Juliette F

Äh det funkar inte i Wordpad, har tyvärr inte Word installerat på denna dator! Gör ett nytt försök i ett annat program, och återkommer! :)

• Juliette F
    Nytt försök igen! Så här skrev Barbara från Unica:

We have completely dropped the cycle with frozen embryos from donors due to the low success rate (only 30%) and started completely different treatment which we hope will bring greater success. The truth is that it was truly not bringing the desired fruit for our patients and was not corresponding with our mission because the more the treatments  patients have to undergo prior conceiving, the more they get tired and it also implies a financial burden. 

Let me introduce you details about the cycle with embryos from donated cells valid recently:

1)      We will prepare fresh embryos from donor oocytes and donor sperm for you.
    2)      We guarantee 2 fresh blastocysts for the embryo transfer.
    3)      The transfer of fresh blastocysts brings the real chance of 55% of conceiving.
    4)      Both donors will of course correspond your blood type and phenotype.

The treatment requires one visit to our clinic when the embryos are transferred to the womb.

The complete treatment includes oocyte fertilization by donor sperm employing the ICSI technology,

Basically, you are correct that oocytes retrieved from one donor are divided between two patients.

Patients can always decide to have all oocytes available only for them, undergoing the standard oocyte donation program.

I myself actually have better feeling about the new procedure with fresh embryos, I feel that it is more ethical and that is very important for me. 

• Juliette F
    Bambi2 skrev 2013-06-01 17:24:19 följande:
    Intressant! Jag vet inte ännu om det kommer bli ÄD för mig, jag försöker med mina egna ägg än så länge. Men jag undrar: är det ett tranfertilläflle då två blastisar återförs? Eller kan man välja att återföra ett åt gången (om den första gången inte leder till graviditet)?
    Som jag förstår det så är det ett transfertillfälle med garanterat två blastisar. Men jag har mejlat Barbora och frågat om man kan välja att sätta in endast ett embryo, och om det påverkar priset. Dock fryser de inte längre in överblivna embryor från donatorer - endast embryor från par som gör IVF. Antar att de ser till att donator-embryorna sätts in färska i så stor utsträckning det går och resten kasseras. Antar jag alltså, väntar på svar o återkommer då om det.
  • Juliette F

Ska tillägga att de givetvis fryser in överblivna embryor om man betalar för hela donationen själv, och då får hela "embryoskörden". Men då är vi uppe i helt andra summor, så detta med delad donation är ett prisvärt alternativ för oss som redan lagt över 100 000 på olika behandlingar...

• Juliette F
    Bambi2 skrev 2013-06-01 17:34:11 följande:
    Tack för svar! Jag tycker dock att det vore konstigt om de kasserar fina blastisar! Jag har hört på många håll att FET t.o.m. kan fungera bättre än färsk ET. Förrvisso är det ju lite annorlunda med ÄD eftersom man inte själv har några biverkningar av ÄP och FSH-stimulering. Men tycker ändå de låter lite väl negativa till frysta embryon.
    Jag skrev också till Barbora att jag tycker det är synd att man inte längre kan adoptera frysta embryor. Men hon skrev att det gav för dåligt resultat (30%) per försök, då svarade jag att vi har 0% chans naturligt så för oss är 30% väldigt bra! Men så nämnde hon något om ekonomi också, att det var ökade kostnader för kliniken med nedfrysning, förvaring osv och de kan inte höja priserna då de tycker att 30% är en för låg graviditetssiffra när det gäller donerade "proffsembryor" (en annan sak om det gäller egna könsceller från IVF) och oetiskt att utsätta patienter för försök efter försök, och att det kostade trots allt 1500 euro per frysförsök + resor och medicin.. I praktiken får man räkna med 5-10% missfall också så "take baby home rate" var väl snarare 20-25% per försök för 2 frysta embryor. Men men, klinikerna gör som de vill och vi patienter får väl bara acceptera. Men jag tycker själv att, när jag tänkt igenom saken lite, hellre gör ett färskförsök med 55% chans än ett fryst med 30%. Har varit inne i IVF-karusellen så länge nu, så det blir max ett par försök till, så vi får väl hoppas på detta!
  • Juliette F
    Bambi2 skrev 2013-06-01 18:17:22 följande:
    Intressant att höra hur de tänker och de är ovanligt ärliga när de erkänner att det mycket handlar om en omkostnadsfråga för dem själva. Det kan kanske förklara varför jag upplever att många kliniker kan vara lite vårdslösa med embryon; när det finns några topembryon, så kasserar de ofta de något långsammare eller med något färre celler, som i ett annat fall kanske hade kunnat klara sig. Och istället satsar de på en ny IVF runda. När det är ens egna embryon, känns det ju inte så bra. Men jag förstå att ni vill optimera era chanser om ni har fösökt ett tag!

Stort lycka till!
    Tack, och lycka till själv!! 8 år har vi hållt på btw så det är ju ett tag. Noll barn, aldrig plussat. Så vi hoppas 2013 blir vårt år!
  • Juliette F
    Bambi2 skrev 2013-06-01 20:37:42 följande:
    8 år är en lång tid. Men vad gör man när barnlängtan är så stor? Är det er första ÄD? Är ni oförklarligt barnlösa? Eller har du lågt AMH? Har du utrett immunologiska orsaker i Aten? Jag antar att ni har provat allt och att dessa saker inte är nyheter för er.
    Jag har inte heller plusat någonsin. Fast jag har inte försökt lika länge. Det är bara det att jag snart är 41... singel och pengarna börjar tryta snart. Men jag försöker att inte tappa hoppet och tänker att jag kanske kan ta ett lån om alla pengar har gått till IVF och jag fortfarande inte har fått barn, ett lån för ÄD. Det känns som en livlina liksom att veta att det finns större chanser där. För tanken att aldrig få barn känns omöjlig att acceptera.

Jag ruvar just nu för 3:e gången. Hoppas 2013 blir året för oss båda!
    Ja, det är lång tid - men det har gått så fort så det känns inte som 8 år. Men när man börjar räkna så började vi försöka på naturlig väg för 8 år sen, och höll på i flera år (tyvärr),och med fokus att det kanske var mig som det felade hos pga att jag var över 35 när vi satte igång. Alla tester på mig var bra, så det var oförklarligt. Men 2010 bestämde vi oss för IVF, och då visade spermaprov på maken få och slöa simmare.. så det var där problemet låg i första hand, enligt "experternas" bedömning. Vi gjorde alltså ett IVF med mina ägg och hans simmare, fick 3 embryor varav två sattes in men ett fick kasseras då det var av mindre bra kvalitet. Inget tog sig. 2011 gjorde vi äggdonationsförsök i Brno (Unica) med min mans spermier, trots att de egentligen avrådde från det pga kvaliteten. De tyckte vi skulle använda hälften donatorsperma åtminstone, men vi ville inte det då. Så här i efterhand var det nog oklokt. Av 7 embryor blev det bara 2 kvar på dag 5, och ej av högsta kvalitet. Inget tog sig. Sen var jag på gång med en fryst embryodonation i maj 2012 men pga diverse problem och bland annat att jag blev allvarligt sjuk (helt frisk nu) så har vi skjutit upp barntankarna. Tills nu då, fast då finns inte "våra" frysta reserverade donatorembryor kvar. Nu är det den här nya metoden som gäller.

Och när tanken väl har landat så känns det som en rätt bra idé trots allt, tycker både maken o jag. Till en bråkdel av vad en ny äggdonation skulle kosta. Vår bebisbudget börjar bli skral nu, så två tre försök till max... 

Håller tummarna! 
  • Juliette F
    Bambi2 skrev 2013-06-01 20:37:42 följande:
    8 år är en lång tid. Men vad gör man när barnlängtan är så stor? Är det er första ÄD? Är ni oförklarligt barnlösa? Eller har du lågt AMH? Har du utrett immunologiska orsaker i Aten? Jag antar att ni har provat allt och att dessa saker inte är nyheter för er.
    Jag har inte heller plusat någonsin. Fast jag har inte försökt lika länge. Det är bara det att jag snart är 41... singel och pengarna börjar tryta snart. Men jag försöker att inte tappa hoppet och tänker att jag kanske kan ta ett lån om alla pengar har gått till IVF och jag fortfarande inte har fått barn, ett lån för ÄD. Det känns som en livlina liksom att veta att det finns större chanser där. För tanken att aldrig få barn känns omöjlig att acceptera.

Jag ruvar just nu för 3:e gången. Hoppas 2013 blir året för oss båda!
    Oj, glömde: lycka till med ruvandet! Du vet: tredje gången gillt Skrattande
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 12:05:13 följande:
    Hej Juliette!

Vad underbart att se aktivitet från dig igen, som jag undrat var du blev av. Trist att höra att du varit allvarligt sjuk och skönt att höra att du mår bra igen!

Både bra och "dåligt" att de ändrat sina rutiner på Unica. Det trista är väl i så fall att man inte kan göra ostimulerat längre. Vi funderar och funderar på OM vi ska göra ett sista försök i höst någon gång, när jag fått ordning på kroppen och fått vila mig efter mitt senaste ivf, men är osäker än så länge. Tiden får utvisa.

Hur ser köläget ut idag när de inte längre kan bara plocka upp embryon ur frysen? Antar att givarens cykel måste matchas mot mottagarens och att det komplicerar det lite. Hela grejen med embryoadoption för oss var att slippa allt krångel runt omkring...

När har ni tänkt åka? Om det är 55% chans, så borde teoretiskt hälften av de som åker plussa. Vet du om de fortsatt sätter in 3 embryon och till vilken kostnad?
    Hej igen Angels!!

Roligt att vara tillbaka - och ja, det är underbart att ha återfått hälsan efter en längre tids jobbig sjukdom. Men
    tack och lov så ser det ljust ut nu och ingen risk för återfall, så här är vi nu igen och längtar barn som aldrig förr!

Hur har det varit för dig det senaste året? Försöker läsa ikapp i trådarna så mycket jag hinner, men det tar ju sån tid! Ser att flera har fått barn via Unica, och Barbora skrev i fredags att de nyligen hade en "Unicabebisfödsel" i Sverige. Så det är kul att se att det händer lite på den tjeckiska fronten!

Håller med dig om att det är trist att man inte längre kan få frusna embryor och göra insättning ostimulerat längre, utan nu är det hormoner precis som inför vanligt ÄD som gäller. Men men vad gör man inte för att få höra trampet från små barnfötter. Vi har fått veta av Unica att vårt minus sannolikt berodde på dåliga spermier och ej toppembryor, för det stod det i vår journal. Fick jag veta nyligen- de sa de inget om då. Men de vill väl antagligen inte oroa en när man precis fått insatt embryor. Så nu blir det både manlig o kvinnlig donator, en helt ny kombo som förhoppningsvis ska ge jackpot, äntligen! Vi blir ju inte direkt yngre..Bara jag behöver åka dit, en dag för insättning.

Som det lät på Barbora har de gott om donatorer, och det är ingen väntetid.  Jag har önskat i början av augusti, och det skulle gå bra enligt henne. Om de sätter in fler än två vet jag ej, för det är två par som delar på en "embryoskörd", och de garanterar 2 per par. Kanske kan man få fler om man betalar? Har ännu inte fått svar på om man bara kan sätta in ett färskt embryo, och isf vad det kostar o hur stor chans till + man då har. Återkommer när jag vet mer.

Hoppas ni kommer fram till rätt beslut! Jag trodde för vår del att det var kört hösten 2012 när jag blev sjuk, men nu så är vi tillbaka i gejmet igen. Barnlängtan kan ta semester, men den tycks återkomma ständigt. Nyligen blev en nära släkting gravid dessutom, så när man ser den växande magen så vill man inte ge upp RIKTIGT än. 2013 SKA bli vår år, och hoppas ni har chans till ett sista försök. Ge aldrig upp!!

• Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 15:22:07 följande:
    Skönt att höra Juliette!

Vad bra att det inte verkar vara några köer fortfarande. Jobbigt bara för mig som mår så dåligt av behandlingarna och vill slippa de, att jag i så fall inte kommer undan behandling. Detta gör att mina funderingar tar ny vändning. Funderade på att åka ner en gång till just för att slippa hormoner och sprutor. Attans. Kanske får fundera på en annan klinik då...

Ja, vad har hänt. Vi kom fram i äggdonationskön, gjorde utredning mm och fick avslag. Inte på utredningen, utan för att kliniken helt plötsligt bestämde sig för att vi hade lika stor chans med mina ägg som med donerade. :-O Så vi gjorde två ivf med mina ägg och båda misslyckades. Nu har vi inga gratisförsök kvar utan nu måste vi börja betala och jag känner mig totalt nerbruten och vet inte hur jag ska orka gå vidare. Mannen ställer sig bakom mig helt och stöttar mig i vilket val jag än gör. Det som talar för donation är att vi inte behöver oroa oss över huruvida mina ägg klarar sig eller ej. Med tanke på att de inte håller någon hög kvalitet så är ju risken stor att de inte överlever länge nog för att ha en chans att fästa...

Det som händer nu är att jag går på akupunktur i hopp om att det ska hjälpa inför ev kommande försök och så funderar vi under tiden på framtiden.

Blir jätteglad om du delar med dig om/när du får mer info om detta. All info är bra info när vi ska bestämma oss hur vi ska göra.
    Oj vad jobbigt det låter - förstår att du har gått igenom en tuff period! Mår du så dåligt av behandlingarna så tänker jag att det kanske är bättre att vända sig till någon annan klinik. Skönt att du har en förstående man i alla fall! Hoppas att akupunktur kan ge dig resultat - det är ju många som påstår att det ökar chansen för embryoimplantation. Vissa klinker erbjuder t om akupunkturbehandling ihop med embryo transfer! Själv ska jag boka ett nålbesök i samband med mitt kommande EA.

Reprofit i Brno har embryodonation med frysta embryor. 1140 euro för ett embryo,1680 euro för två. Då det tycks finnas gott om donatorer i Brno så är det säkert ingen väntetid, och är de frysta redan så ligger det ju där o väntar... Trist att betala - jag vet, vi har lagt över 100 000 kr redan. Men vad gör man inte? Då båda har jobb o tjänar pengar så finns det lite kvar till bebisförsöken, men som sagt inga stora summor längre då huset kostar en del. Lån vill vi undvika. Surt att betala i månader o år på ett lån för EA som inte tog sig...

Hoppas vi får in många aktiva i Tjeckientrådarna, så vi kan stötta o tipsa varandra. Enligt Barbora är det en strid ström av svenskar till Unica nu, men jag var nog den första :). Skriver man på FL så är det ju gratisreklam för klinikerna! Men nån provision har jag då inte fått ;))

Här är färsk prislista för Reprofit: http://www.reprofitinternational.com/upload/1329485476.pdf 

Lycka till med ditt val, och om det blir nytt bebisförsök igen-- att ni hamnar på ett bra ställe! Jag tror på 2013, då 2012 var ett riktigt skitår. Håller tummarna!
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 15:22:07 följande:
    Skönt att höra Juliette!

Vad bra att det inte verkar vara några köer fortfarande. Jobbigt bara för mig som mår så dåligt av behandlingarna och vill slippa de, att jag i så fall inte kommer undan behandling. Detta gör att mina funderingar tar ny vändning. Funderade på att åka ner en gång till just för att slippa hormoner och sprutor. Attans. Kanske får fundera på en annan klinik då...

Ja, vad har hänt. Vi kom fram i äggdonationskön, gjorde utredning mm och fick avslag. Inte på utredningen, utan för att kliniken helt plötsligt bestämde sig för att vi hade lika stor chans med mina ägg som med donerade. :-O Så vi gjorde två ivf med mina ägg och båda misslyckades. Nu har vi inga gratisförsök kvar utan nu måste vi börja betala och jag känner mig totalt nerbruten och vet inte hur jag ska orka gå vidare. Mannen ställer sig bakom mig helt och stöttar mig i vilket val jag än gör. Det som talar för donation är att vi inte behöver oroa oss över huruvida mina ägg klarar sig eller ej. Med tanke på att de inte håller någon hög kvalitet så är ju risken stor att de inte överlever länge nog för att ha en chans att fästa...

Det som händer nu är att jag går på akupunktur i hopp om att det ska hjälpa inför ev kommande försök och så funderar vi under tiden på framtiden.

Blir jätteglad om du delar med dig om/när du får mer info om detta. All info är bra info när vi ska bestämma oss hur vi ska göra.
    Vill bara tillägga - när du säger att du mår dåligt av behandlingarna, menar du dina IVF då? För jag kan säga att om jag jämför mitt IVF med hormonerna inför ÄD så var det sistnämnda en barnlek i jämförelse!! IVF är tuffare för kroppen enligt mig o andra som gjort både IVF och ÄD.
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 18:07:45 följande:
    Jag mår framför allt psykiskt dåligt av hormonsprutorna jag tar i samband med ivf (och även inför det EA vi gjorde) eftersom min kropp överreagerar på nålstick. Tom akupunkturen är psykiskt påfrestande eftersom nålsticken gör så fruktansvärt ont. Detta har hänt under tiden vi hållit på med ivf och det var inte så tidigare. Enligt läkarna beror det på att kroppen helt enkelt blivit överkänslig. I övrigt får kroppen totalspel av alla hormoner jag får i mig i samband med ivf:en.

Ja, jag hoppas verkligen att akupunkturen ska hjälpa oss. Framtiden får visa om det hjälper eller ej.
    Då kanske jag kan lugna dig med att säga att inför EA så tar man hormontabletter, inte sprutor! Jag tror att det totalt rör sig om 3 sprutor - en för att stimulera ägglossning och 2 hcg för att öka implantationschansen. Dessa sprutor är efter EA. Samma sprutor måste du ta inför frozen embryo transfer är jag rädd.. det är bara hormontabletterna du slipper då, om du gör i naturlig cykel. Jag mådde inte så dåligt av östrogenen (Divina) som jag tog inför ÄD:et!
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 18:07:45 följande:
    Jag mår framför allt psykiskt dåligt av hormonsprutorna jag tar i samband med ivf (och även inför det EA vi gjorde) eftersom min kropp överreagerar på nålstick. Tom akupunkturen är psykiskt påfrestande eftersom nålsticken gör så fruktansvärt ont. Detta har hänt under tiden vi hållit på med ivf och det var inte så tidigare. Enligt läkarna beror det på att kroppen helt enkelt blivit överkänslig. I övrigt får kroppen totalspel av alla hormoner jag får i mig i samband med ivf:en.

Ja, jag hoppas verkligen att akupunkturen ska hjälpa oss. Framtiden får visa om det hjälper eller ej.
    Oj läste lite fel - ser nu att du har gjort EA med sprutor, och att det är nålarna som är problemet! Hoppas att akupunktur kan hjälpa dig, för nålstick ska inte göra så ont. Jag är så van nu, så jag bryr mig inte ett dugg. Förr var jag livrädd för sprutor. Så det kan ju gå åt det hållet också, Angels. Hoppas du fixar det och får det där efterlängtade plusset en dag!!
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 18:17:46 följande:
    Jag mådde inte heller så dåligt av Divinan, men min kropp kommer totalt i obalans efteråt därför bad jag Barbora att få göra nästa försök ostimulerat, men det blev inget av det försöket eftersom vi kom fram i ÄD-kön i Sverige. Dock fick jag ta flera sprutor när jag gjorde mitt EA och vill ju helt undvika det. Sen vill de ju att man ska ta fragmin också efteråt, men det finns inte en chans på världskartan att jag kan göra det.

Fördelen med frusna embryon är att man kan göra försök i naturlig cykel och slipper hormoner och sprutor.
    Ok, trist att du reagerar så starkt - men bra att det finns kliniker som utför EA med frysta embryor. Kolla in Reprofit. Det blir nog det lindrigaste för dig. Hoppas akupunkturen kan hjälpa också! Får bara fråga: fick du Fragmin på Unica, och vad är det? Inget jag känner igen nämligen - eller har jag förträngt det??
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 18:49:07 följande:
    Ja det får vi hoppas.

Nej, jag fick aldrig det eftersom jag vägrade. Sprutor att ta i lårmuskeln som är blodförtunnande.
    Aha, ok! Nä jag behöver nog inget blodförtunnande. Pga min sjukdomsperiod har jag testat blodet noga, kolesterolvärdena och hela baletten. Allt var mycket bra, så jag skippar nog den biten! Fick du det på Unica? Jag fick inte det. Ska ju dessutom gå lika bra med en halv barnalbyl har jag hört...lite enklare o trevligare.Glad
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 19:29:38 följande:
    Ja, om jag inte minns helt fel.

Tittade lite och fruset försök hos Reprofit mot ett färskförsök på Unica, så skiljer det drygt 10.000:-. Får fundera vidare.

När bytte de från frusna till färskförsök på Unica? Måste ju vara något som sker nu eller som är på gång?
    Barbora skrev inte när de la av frysförsöken, men relativt nyligen antar jag. Har inte haft kontakt med kliniken sedan i juni förra året, så jag blev lite paff när jag hörde av mig för en vecka sen, och det visade sig att "mina" reserverade embryor inte fanns kvar... kanske hade de kunnat höra av sig och nämna att de snart skulle överge frysta donatorembryor så man haft en chans att åka dit.., men samtidigt så har de ju många patienter att hålla reda på o det ligger väl mycket på patienten att vara aktiv själv om det ska bli något! 

Bra att du funderar lite på om det är värt att lägga en lite större summa - men med högre chans till plus - för som Barbora skrev, det sliter mycket på en att få ständiga minus och allt större hål i plånboken. Färskförsök ger i princip dubbel så hög chans till plus jämfört med fryst. B tycker det känns mer etiskt korrekt att kunna erbjuda en metod som ger patienterna största möjliga chans. På sätt o vis håller jag med, för jag vet inte hur många minus till vi orkar med. Nu ska vi köra på färskförsök och hoppas att det äntligen är vår tur!
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 23:29:10 följande:
    Med tanke på att läkarna säger att vi har 30% chans med våra egna embyon, så är ju 55% chans rejält bättre. Det hjälper ju dock inte om det är något annat som är fel. Önskar så att man kunde förstå sig på kroppen och om det är pga äggen eller kroppen som det inte fäster. *suck*

Jaja, sommar och sol och så får detta bli ett senare bekymmer. Kanske dock ska ställa mig i kö igen så att säga, så de inte får kö och vi får vänta x antal månader pga det när vi väl kommer på att vi vill göra ett nytt försök. Går ju alltid att avboka om vi får andra planer...
    Ok, men hur kan de veta att ni har 30% chans? Har de gjort kromosomundersökning av embyrorna? För när jag gjorde mitt IVF 2010 så fick jag veta att embryorna såg perfekta ut, men att de ändå kunde vara fel på dem som man inte kan se via mikroskop utan endast om man går in och petar och kollar med speciella metoder. Vi hade embryor som såg bra ut, trots att vi nu vet att min mans spermier är (sannolikt) anledningen till våra minus, enligt Dr Frgala på Unica. Det är hans opinion, men veta säkert kan man ju inte där heller då de inte har gått in o kollat embryornas kromosuppsättning osv. Jag antar att din partner har bra simmare? Har du funderat på immunologiska faktorer? Många åker till Grekland för att kolla upp det där, men jag är lite skeptisk. Dock vet jag de som plussat efter åratal av försök, när de käkat högre doser kortison. Jag vet hur svårt det är när man inte vet säkert - det gör inte vi heller - så vi får bara hålla tummarna, hålla huvudet kallt och ge oss in i karusellen igen. Jag vet hur mycket det tar på en så jag bävar lite inför detta tredje försök. Men denna gång ska jag verkligen tänka på annat, så mycket som möjligt! Se till att ha fokus på allt annat än barn - om det går.. Obestämd
  • Juliette F
    Angels skrev 2013-06-02 23:29:10 följande:
    Med tanke på att läkarna säger att vi har 30% chans med våra egna embyon, så är ju 55% chans rejält bättre. Det hjälper ju dock inte om det är något annat som är fel. Önskar så att man kunde förstå sig på kroppen och om det är pga äggen eller kroppen som det inte fäster. *suck*

Jaja, sommar och sol och så får detta bli ett senare bekymmer. Kanske dock ska ställa mig i kö igen så att säga, så de inte får kö och vi får vänta x antal månader pga det när vi väl kommer på att vi vill göra ett nytt försök. Går ju alltid att avboka om vi får andra planer...
    Tänkte på en sak till: har du kollat upp din sköldkörtel? Då menar jag kört hela testbaletten som inkluderar T3, T4, TSH samt antikroppar mot sköldkörteln. En ganska vanlig orsak till infertilitet, har jag fått höra! Vissa kliniker testar bara T4 och TSH men det är inte tillräckligt för att få info om vissa sköldkörtelproblem. Sköldkörteln har en stor o viktig roll i hela hormonproduktionen i kroppen, så kolla upp det noga och kräv att få ett test för antikroppar mot sköldkörteln, för de gör de bara om man har tydliga indikationer på autoimmuna sjukdomar som hashimotos osv. I värsta fall kan du dra till med en lögn o säga att det går i släkten, att du vill kolla att du inte ärvt nån taskig gen som ställer till det för dig...
Svar på tråden Nyhet: Unica i Brno har ny och prisvärd embryodonationsmetod!