• Febfemton

Köpa förlovningsring och fria

Hej!

Jag har länge funderat på att fria till min flickvän och nu äntligen bestämt mig för att göra det inom kort. Jag har dock ett problem. Jag vill hålla detta så hemligt som möjligt för min släkt och familj och kan därför inte fråga någon hur hela den här processen fungerar. Jag har tagit reda på en del själv men känner fortfarande att jag skulle behöva lite mer information.

Vi har pratat om förlovningsringar förut och då passade jag på att memorera vad det är för typ av förlovningsring hon helst skulle vilja ha. Det är en helt vanlig slät guldring med rundade kanter.

Hur vanligt är det att man graverar in en text? Jag har inte lyckats komma på ett budskap värt att gravera in. Tänkte att jag lika gärna kan låta det vara och sedan kanske komma på något tillsammans med min flickvän som vi graverar antingen i efterhand eller i hennes kommande vigselring.

Ska jag köpa en ring till mig själv som jag ber henne sätta på min hand om hon tackar ja till frieriet? Kan jag säga "vill du gifta dig med mig?" även om ett eventuellt bröllop i sådana fall ligger 2-3 år bort i tiden?
    Kan ni rekommendera en guldsmed som har bra kvalité på släta guldringar med rundade kanter?
    Jag är inte helt säker på min flickväns ringstorlek, brukar man kunna få byta mot en annan storlek om det skulle visa sig att ringen inte passar?

Tack för förhand! 
  • Svar på tråden Köpa förlovningsring och fria
  • Sölve

Man kan göra på massa olika sätt och det finns inget givet svar.

När jag och min sambo förlovade oss så bestämde vi det tillsammans. Vi ville göra det i samband med någonting som betyder mycket för oss så vi valde ringar tillsammans och förlovade oss på natten på en festivalcamping. Skitigt, oromantisk och fullt av fulla människor omkring oss! Vi tillkännagav förlovningen för vårat camp och skålade i pissljummet vin som vi drack direkt ur tetrorna. 
    För oss var det himmelriket och vi var så fantastiskt lyckliga och gick som i ett kärleksrus resten av festivalen.

Det jag menar är alltså att fundera på en situation som är speciell för ER. Kanske vill ni göra någonting annorlunda, kanske är en klassiker med romantisk middag, tända ljus och allt rätt för er?
    Använd fantasin. 

När det gäller ringar så är det allra vanligaste så klart att gravera in partnerns namn i respektive ring och datumet för förlovningen. Vissa graverar in något litet citat. Vi valde bara namn + datum eftersom vi inte vill ha vigselringar också utan kommer gravera in datumet för vigseln i förlovningsringarna. 

Många tjejer (och killar) vill själva välja ring, så ett bra alternativ är att du köper en billigare symbolisk ring till själva frieriet också går ni tillsammans och väljer ut ringar i efterhand. Du är ju osäker på hennes storlek också och det där med storlek är ju mycket en smaksak också så det kan vara svårt att veta vad man ska välja. Vissa vill ha en ring som sitter åt lite, andra vill ha den lite lösare. 

Och självklart ska du fråga om hon vill gifta sig med dig! En förlovning är ju ett löfte om äktenskap. 

• Stokke

Min kille gick till en guldsmed och fick låna en av deras skyltningar. Den tog han i smyg med sig på vår semester, en kväll föll han ner på knä och fråga, vill du gifta dig med mig? Svaret blev JA. Efter att vi kom hem till Sverige igen gick vi tillsammans till guldsmedsbutiken och jag fick pröva ut en ring :)

• GrodanHopp

Ett citat kan bli svårt, det är inte många tecken som får plats om du vill ha namn och datum också.
    Namn och datum, och ev en symbol, är det vanligaste. Tänk på att om ringen är graverad så kan du inte byta den sen, om hon tex inte gillar den eller storleken är helt fel.

Svar på tråden Köpa förlovningsring och fria