Köpa förlovningsring och fria
Hej!Jag har länge funderat på att fria till min flickvän och nu äntligen bestämt mig för att göra det inom kort. Jag har dock ett problem. Jag vill hålla detta så hemligt som möjligt för min släkt och familj och kan därför inte fråga någon hur hela den här processen fungerar. Jag har tagit reda på en del själv men känner fortfarande att jag skulle behöva lite mer information.
Vi har pratat om förlovningsringar förut och då passade jag på att memorera vad det är för typ av förlovningsring hon helst skulle vilja ha. Det är en helt vanlig slät guldring med rundade kanter.
Hur vanligt är det att man graverar in en text? Jag har inte lyckats komma på ett budskap värt att gravera in. Tänkte att jag lika gärna kan låta det vara och sedan kanske komma på något tillsammans med min flickvän som vi graverar antingen i efterhand eller i hennes kommande vigselring.
Ska jag köpa en ring till mig själv som jag ber henne sätta på min hand om hon tackar ja till frieriet? Kan jag säga "vill du gifta dig med mig?" även om ett eventuellt bröllop i sådana fall ligger 2-3 år bort i tiden?
Kan ni rekommendera en guldsmed som har bra kvalité på släta guldringar med rundade kanter?
Jag är inte helt säker på min flickväns ringstorlek, brukar man kunna få byta mot en annan storlek om det skulle visa sig att ringen inte passar?
Tack för förhand!