• Anonym (hej!)

pappa UTAN barn

Usch! Jag beklagar  verkligen! Hur gamla är dina barn?

• Anonym (hej!)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:19:04 följande:
    5 och 7.
    Ja, de är unga och lätt att påverka. Men jag tror ändå att det är svårt att helt vända barnen mot pappan. Det må verka så nu, men barn brukar förr eller senare sakna sin pappa. 
  • Anonym (hej!)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:22:29 följande:
    En annan aspekt i det hela är hur en skolkurator kan säga att en 5-6 åring är stor nog att välja om dom vill åka till pappa eller inte. "Du ska inte göra något mer än att ringa och fråga dom, vill dom inte så får det vara så ett tag framöver" Hur kan en kurator bara få för sig en sån sak.
    Jag antar att hon vill att man ska respektera ett barns nej. Antar att mamman har påverkat de så att de säger nej. Då är nog tyvärr inte mycket du kan göra. För man vill inte tvinga ens barn att vara med en. Jag tror att det komma lugna ner sig. Tyvärr är det du som mår skit under tiden.Sen är det helt naturligt att de kommer att sakna dig och fråga efter dig. Vet du vad hon har sagt till dem?
  • Anonym (hej!)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:29:21 följande:

Det är stora problem i skolan med uttåtagerande och det är ju pga saknad av mig. Jag har haft barnen en helg på 6 månader och umgängesavtal är ju klubbat av domstol men det följs ju inte. Det finns inget jag kan göra utan advokater och blir det det då är det familjerätter och skit en vända till och det är ju för 3 gången och inte ens det kommer hjälpa!

Vet du vad. Jag har en släkting som gått igenom exakt samma sak. Och vet du vad? Det slutade med att barnet har flyttat till honom för det blev för mycket för mamman. Barnet visade klart och tydligt att han saknade pappan. Och precis som du säger så agerar de utåt. Förhoppningsvis förstår skolan, soc etc det. Det du kan göra är att ständigt vara tillgänglig och ha kontakt med soc,, kurator etc. Visa att de är ditt allt!
  • Anonym (hej!)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:36:29 följande:
    Tyvärr har en man en nackdel. 90% av socialens anställda, skolans kuratorer, skolans psykologer är kvinnor. Det dom möter i sin dager är män som skapar skit. Kvinnomisshandel, missbruk och försummar barnen. Det är nog väldigt lätt för dom att bli fläckade av det. Det finns redan en sån skolkurator.
    Jag vill gärna tro att det finns de som ser en vanlig pappa som kämpar för sina barn. Som sagt jag vet ialla fall ett fall där det gick bra så ge inte upp!!!
  • Anonym (hej!)
    EllisBell skrev 2013-06-01 23:00:30 följande:
    Det låter märkligt att hon har vänt barnen emot dig. Vad hade du och barnen för relation innan skilsmässan? Delade du föräldraledigheten med ditt ex? Vabbade du lika mycket? Hade du och barnen mycket eget umgänge typ aktiviteter osv? Mina barn är i liknande ålder och jag tror inte jag skulle kunna vända dem mot sin pappa oavsett vad jag försökte med. Känner barnen att de inte har någon nära relation/trygghet hos dig är det inte konstigt att de protesterar mot umgänge.
    Det är många kvinnor som vänder barnen mot sin pappa. Min egen mamma gjorde det.
  • Anonym (hej!)
    Celestialday skrev 2013-06-02 21:13:38 följande:
    Vad känner du för din mamma att hon gjorde det? Förlät du henne eller finns det en tagg av bitterhet mot henne? 
    Jag borde vara argare, men det är jag faktiskt inte. Det har dock inneburit att jag har ingen som helst kontakt med min far idag eller sporadisk och det känns oerhört tråkigt. Det som är positivt är att jag kämpade som sjutton för att mitt barn skulle ha en bra relation till sin far från början. 
  • Anonym (hej!)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-02 22:03:58 följande:
    Ellisbell?!Du ger dig inte med din engagemang skönhistoria. Efter samtal med mamman idag när det är min helg till helgen att ha mina barn då har dom bokat resa till en storstad i Sverige. Motarbetar på hög nivå som jag skrivit. Det var jag som engagerade mig i barnen men var har det lett mig?? Har jag barnen? Får jag ha barnen? Du får gärna skicka inlägg men gör det någonannanstans. Det är lätt att tycka och tro att samhället har rätt. Men engagemang funkar nog om man är kvinna, men om man är en man och mer engagerad än mamman under äktenskapet så är det inte ett skit värt sen. För då har det aldrig engagerats något i barnen. Lögner och fantasiliv är som det är. Tack för mig HEJ!!!
    Kontakta din advokat!!! Hon har samarbetssvårigheter! Hon ska enligt lagen underlätta för dig, men gör inte det. Kör hårt mot hårt. Hoppas att du orkar TS. Kan man inte förlora vårdnaden vid samarbetssvårigheter? Har för mig det.Det värsta av allt är att barnen är de stora förlorarna i det här spelet. Usch!
  • Anonym (hej!)
    Celestialday skrev 2013-06-02 21:13:38 följande:
    Vad känner du för din mamma att hon gjorde det? Förlät du henne eller finns det en tagg av bitterhet mot henne? 
    Om min pappa hade kämpat hälften så mycket som TS verkar ha gjort så skulle vi haft en bättre relation idag. För mycket riktigt jag blev nyfiken på honom och ville ha kontakt med honom, men det blev svårare då vi bor i olika länder. 
  • Anonym (hej!)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-03 14:11:36 följande:

Nyfiken på vilken mekanism som ligger bakom. Trodde ni helhjärtat på er mammas ord eller hade ni tvivel. Eller trodde ni på henne för att göra henne nöjd?
    Mekanismen som ligger bakom är att ett barn tror ju på allt en vuxen säger. Speciellt den som är den man träffar mest. Du litar ju fullständigt på den och har ingen förmåga att ifrågasätta förrän kanske i tonåren.
  • Anonym (hej!)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-03 14:21:58 följande:
    Kan du inte göra en orosanmälan till socialtjänsten om att hon misshandlar barnen psykiskt genom att svartmåla dig som pappa? Har mamman förresten enskild vårdnad?
    Ingen dum idé alls TS! 
  • Anonym (hej!)
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 08:43:08 följande:
    Det är fortfarande absurt. Jag upptäckte på BB att min sambo hade skrivit sig på en annan adress, jag stannade på BB med henne i en vecka, hon följde med hem och efter ytterligare 2 dagar så drog hon.

Sen dess har jag haft minimalt med umgänge, umgänget sker på dagar, tider och platser som hon bestämt. Hon har bestämt att han ska döpas och utsett gudföräldrar, hon har bestämt att hon ska resa bort med barnet i flera veckor senare i sommar.

Jag kämpar som ett djur för vårt barns rätt till en pappa. Det tog över tre månader innan hon ens skrev på faderskapet. Gemensam vårdnad vägrar hon att prata om. Jag blir med jämna mellanrum utsatt för påhopp av henne och hennes familj under det lilla umgänge jag har. Jag biter ihop och tar allt liggande på rygg för vårt barns skull.

Du menar att det är rimligt att det ligger mig i fatet då jag inte funnits där för barnet? 
    Jag vet att det låter klent, men du gör helt rätt och jag lovar dig att det kommer att löna sig. Alla barn blir intresserade av sina pappor och då underlättar det att du varit där även om det va skitjobbigt att få tid med ditt barn. I ditt fall behöver det inte ens dröja länge. Redan efter ett år brukar barn vilja vara med andra vuxna än mamman och då är det ju naturligt att det är pappan. 
  • Anonym (hej!)
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 09:43:53 följande:
    Förlåt men du verkar helt tappad. Tycker du på allvar att man som pappa ska må så dåligt under ett år och utsättas för det som mammor kan och faktiskt utsätter pappor för. Det är bara att inse att den situationen jag har nu är inte en situation som jag klarar av att befinna mig i under ett år.

Vad är det som gör att du tycker att mammor kan bete sig hur de vill mot pappor med deras barn som vapen? Vore det inte rimligt om man försökte jämställa föräldraskapet? Det finns trots allt människor som adopterar och då ammas det inte, det finns kvinnor som inte kan eller vill amma och de barnen växer också upp till vanliga människor. Så varför betraktas man som en andra klassens förälder om man är pappa? Varför ska man vara glad för de smulor som mamman tillåter att man får?

Sen får man ett, du gör rätt, kämpa på om ett år kanske det blir bättre. Det är löjeväckande hur dåligt systemet fungerar i dessa fall.
    Nej jag är inte alls tappad. Jag inser fakta och jag förstår att du är upprörd. Ta inte ut det över mig. Systemet måste givetvis ändras, men det kommer inte göras på en gång tyvärr.
  • Anonym (hej!)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-04 23:28:33 följande:

Jag förstår det som att ni båda måste må dåligt i och med att ni nyligen separerat med en i princip nyförlöst bebis. Men jag skulle vilja påstå att det ändå är lite jobbigare för mamman. Det är hon som gravid gravid och genomgått en förlossning. Det är hon som ammar och i princip sitter fast ibar et. Och allt detta under massiva hormonsvängningar. Och eventuella förlossningsskador on top of all. Ditt ex bor ockdå hemma hos sina föräldrar vilket jag tolkar med att hon förmodligen blivit bostadslös i samband med er separation. Inget som gör det lätt för en nyförlöst ensamstående mamma. Förutom att hon förmodligen har det en smula jobbigare än du är hon också barnets primära vårdgivare och större krav på sig att fungera för främst barnets utan att gå ner sig. Bara det låter stressande. Om hon inte alltid varit knäpp och behandlat dig som skit borde du fundera på att vara lite mer förlåtande och behandla henne med silkeshandskar ett tag framåt. Om inte för din egen eller hennes skull. Men för barnets skull. Barnets välmående hänger ju trots allt med hur mamman mår. Så hur du behandlar mamman har direkta konsekvenser för ditt barn.
    Jag håller faktiskt med dig. Har förhållandet varit dåligt innan efter en förlossning kan det rentav utvecklas till förlossningsdepression för mamman. Så pappan med spädbarnet vinner på att ta det lugnt ett tag. Däremot förklarar inte det TS exfrus beteende. Hon vekar vara den lämnade frun och vill helt enkelt hämnas.
  • Anonym (hej!)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-05 11:57:51 följande:

Rättssamhälle? Sicket skämt.
    Ringde Soc idag om att mina barn far illa hos mamman pga allt skitkastande på mig inför dom, problem som yttrar sig i skolan.
    Fick till svar att dom inget kan göra mer än att erbjuda samarbetssamtal. Rådde mig att ringa Tingsrätten och begära verkställighet. Så det är väl det jag får göra vilket kommer och ta några månader innan det blir förhandling och det gynnar ju inte barnen precis, då har mamman eller "Det" mer tid på sig att vända barnen ännu mer.
    Detta är en sån skandal för många pappor i samhället. Rätt har man, men ingen som vare sig bryr sig eller inte.
    För jävligt!!

Men du gör helt rätt!!! Vet att det verkligen S*ger, men du gör allt du kan göra. Kämpa på TS!!! Några månader kan man reparera. År är svårare. Låt de erbjuda samarbetssamtal och struntar hon i det så kan du åberopa det sen i tingsrätten.
  • Anonym (hej!)
    Anonym (been there) skrev 2013-06-05 18:25:27 följande:
    Familjerätten har inget annat lagligt verktyg att erbjuda föräldrarna samarbetssamtal. De har inte tillgång till några tvingande åtgärder! Det är en myt att familjerätten kan ingripa med tvång då barn far illa!!
    Men tingsrättens dom är bindande om det skulle gå så långt att man begär ensamvårdnad pga att barnen far illa. När det gått så långt är det domaren som lägger upp en plan hur umgänget ska gå till och fungerar inte det då är det nog ensamvårdnad som gäller pga samarbetssvårigheter. Tror dock att det sällan går så långt kanske för att pappor ger upp innan eller att man faktiskt kommer överens. 
Svar på tråden pappa UTAN barn