• Tom Araya

pappa UTAN barn

Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:11:43 följande:
    Mamman har äntligen lyckats efter 5 år.
    Nu är barnen vända emot mig. Jag har kämpat och kämpat genom soc, advokater och domstol. Gemensam vårdnad är klubbat men vad är det värt när mamman lyckas vända barnen emot att inte vilja komma.
    Detta är ett problem som behöver uppmärksammas. Jag är ju inte ett enskilt fall utan det finns ju tusentals fall att läsa om bara man googlar. Jämställdhet pratas det väldigt mkt om. Lika löner oavsett kön, kvinnor till chefspositioner mm men i denna fråga är det ingen som sticker ut hakan. Så fort det blir vårdnadstvist så är domstolarna snabba med att ge ensam vårdnad till mamman. Skulle en pappa få ensam vårdnad då är mamman fast i tungt missbruk eller psykiskt otillräknelig. Annars är det i princip omöjligt. Sen är mamma alltid en mamma och pappa är alltid en pappa. Den stora frågan är vad det är för mamma egentligen som baktalar pappan och vänder barnen emot sin egen pappa bara för att man blivit lämnad. Det är jättetungt och jobbigt att bli lämnad av den man älskar, men inte att man använder barnen för att skada den andre. Det är bara barnen man gör illa. 
    Detta borde tas upp ordentligt av soc tanter, domstolar och dom borde öppna ögonen för att se världen som den är.  TYVÄRR!!
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Tom Araya
    Anonym (been there) skrev 2013-06-01 23:34:39 följande:
    Och vet du, de 90 % kvinnor får ofta kritik för att de är alltför pappavänliga!
    Hur yttrar sig det? Det innebär ju ingen fördel för pappor i så stor del av fallen i alla fall.
  • Tom Araya
    EllisBell skrev 2013-06-01 23:50:33 följande:
    TS: Du har ingen rätt till dina barn överhuvudtaget. Det har ingen mamma eller pappa. Däremot har barn rätt sina föräldrar. Och de har rätt att bli lyssnade på. Det finns för övrigt studier som visar att mammor inte har fördelar i vådnadstvister. Det har däremot den förälder som tagit mest ansvar för barnen. Sen håller jag med den som skrev att det inte är särskilt smart att involvera din nuvarande fru.
    Var hittar jag de studierna?
  • Tom Araya
    Anonym (xx 2) skrev 2013-06-02 11:51:29 följande:
    När jag var liten kämpade min mamma som en galning för att jag och min bror skulle vara hos pappa varannan helg.

Vi hatade att vara där och rymde hellre hemifrån än att åka dit. Pappa trodde då att det berodde på vad mamma hade sagt och gjort med oss - men så var det inte.
    Vi vantrivdes där helt enkelt och till slut slapp vi åka dit!

I vuxen ålder hade min bror sporadisk kontakt - jag pratade med pappa max 1 gång per år tills han dog för några år sedan.

Säger inte att barnet inte vill åka till dig pga DIG - men det behöver inte bero på att mamman försöker vända barnen emot dig! 
    Varför vantrivdes ni hos er pappa?
  • Tom Araya
    EllisBell skrev 2013-06-04 04:23:19 följande:
    Tom Araya: läs tråden
    EllisBell skrev 2013-06-02 21:27:24 följande:
    Threezool: En artikel om studien www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4641998-tidigt-en...
    Studien tycks inte ta hänsyn till vilka val som görs av båda föräldrarna tillsammans när de levde ihop.
    Att en mamma är hemma för VAB mer än pappan kanske inte är enbart pappans val utan ett gemensamt val, vilket då inte är rättvist att ta med i en bedömning över engagemang.

Studien gäller också enbart domstolarna och inte hur FR eller sociala myndigheter jobbar i ärendena, vilket även påverkar utgången av dem.

• Tom Araya
    h8him skrev 2013-06-04 09:09:27 följande:
    Det spelar väl ingen roll om det var ett gemensamt val? Det handlar om  barnets behov och vem som engagerat sig mest. Om en förälder väljer att strunta i föräldraledighet, VAB och föräldramöten så har denne naturligtvis uppförsbacke tills denne börjar engagera sig och spendera tid med sitt barn.
    Om det gemensamma valet (exempelvis av ekonomiska skäl) är att mamman oftast är den som tar ut VAB, på vilket sätt är hon då mer engagerad i barnet och dess behov? Barnets behov vid sjukdom är väl att få vara hemma med en förälder, som kan vara vilken som helst av dem?!

Om barnet har behov av mer pappaumgänge så kan det väl inte räknas som engagemang att som mamma välja att vara hemma istället för pappan!?

Ser man på engagemanget under tider då båda är hemma med barnen?
  • Tom Araya
    h8him skrev 2013-06-04 09:46:00 följande:
    Ja, för det handlar inte om att tillgodose familjens ekonomiska behov utan ett litet barns behov av en närvarande förälder!
    I barnens behov ingår försörjning.
    Är det engagerat föräldraskap att vara delaktig i beslut kring vårdnaden som innebär att den ena föräldern är mindre närvarande?
    Varför låter pappan mamman ta hela, eller större delen av föräldraledigheten, VAB osv?
    Som jag precis nämnde så är det vanligt av ekonomiska skäl men det kan även finnas andra, som eget företagande mm.
    Varför deltar man i ett sådant beslut om man är "engagerad" som förälder?
    Hur många är hemma samtidigt?
    Det är väl ytterst vanligt att föräldrar spenderar en hel del av sin fritid hemma med sina barn, åtminstone när de är små.

• Tom Araya
    h8him skrev 2013-06-04 10:07:53 följande:
    Visst men ingenting säger att barnen inte kan bli försörjda för att pappa är föräldraledig och mamma arbetar. Man ska kanske inte dra på sig högre levnadsstandard än att man klarar av att försörja sig, och barnen, om man själv eller barnen blir sjuka eller för att kunna vara föräldraledig.
    Skälen har ingen betydelse och könet på den som är hemma har inte heller nödvändigtvis någon större betydelse i graden av engagemang om båda är lika delaktiga i beslutet över vem som ska vara hemma.
    Jag vet mammor som är egna företagare och som ändå kunnat vara föräldralediga, åtminstone på halvtid. På något sätt verkar det gå, bara man vill. När det gäller manliga företagare verkar viljan saknas. Kanske beroende på att man inte vill sänka sin standard eller har planerat illa innan man valde att få barn tillsammans?
    Det beror väl också på vilken bransch. Det är lättare att vara hemma om jobbtider går att flexa på eller om man jobbar mycket hemifrån.
    En VVS-montör har nog svårt med den flexibiliteten.
    Många företagare arbetar väldigt många timmar per vecka så den grupp du hänvisar till, har nog inte många timmar per vecka med sitt barn.
    Jag nämnde ingenting om egna företagare i detta sammanhang, så jag avsåg vanliga anställda med max 40 arbetstimmar per vecka + 5-10 timmar per vecka i restid till och från arbete.

• Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 12:09:05 följande:
    Jag håller inte med. Grava samarbetsproblem väljer man att ha oavsett vem som väljer det. Den som väljer att ha samarbetsproblem ska ju inte tjäna på det och få den andra föräldern att stå tillbaka. Jag har inga problem att samarbeta, jag vill vara en del av vårt barns uppväxt. Jag behandlar henne med hänsyn och respekt.

Till att börja med kan vi likställa föräldrarna i sitt föräldraskap. Som det är nu har mamman någon slags förtur till barnen och pappan förväntas stå tillbaka om mamman inte samarbetar. 

Det bästa av situationen är givetvis att försöka delta i en så stor del av barnets liv som jag kan. Att den andra föräldern tycker precis tvärtom bör ju inte ligga mig i fatet vilket det idag gör. 
  • Tom Araya

Den som motarbetar samarbete borde vara den som anses i lägre grad engagera sig för barnets bästa.

• Tom Araya
    h8him skrev 2013-06-04 14:28:49 följande:
    I företagens styrelser dominerar männen enormt. Du blandar äpplen med päron.
    Var det någon som påstod annat?
  • Tom Araya
    h8him skrev 2013-06-04 14:40:07 följande:
    Jag läste för snabbt och läste fel. Men jag undrar vart allt detta kvinnohat kommer ifrån? Kanske från vissa mäns åsikter att kvinnor ska vara fogliga och lyda mannen?
    Det tror jag inte, den bittra sanningen i detta (och liknande) fall räcker nog gott för de som drabbas, som exempelvis TS.
Svar på tråden pappa UTAN barn