• SVBk4rr1ng

pappa UTAN barn

Anonym (Det går visst) skrev 2013-06-01 23:39:00 följande:
    EllisBell: Mina föräldrar skiljde sig när jag och mina syskon var i ts barns åldrar pga av hon träffat en ny. Och trots att vi hade en bra relation med pappa då så lyckades mamma vända oss emot honom ganska snabbt. Det är väldigt enkelt gjort, hon slängde ur sig massa bittra kommentarer hela tiden, lögner osv. Så visst går det. Ge inte upp TS!  Det är dina barn också och dom behöver dig glöm inte det. 

Nyfiken på vilken mekanism som ligger bakom. Trodde ni helhjärtat på er mammas ord eller hade ni tvivel. Eller trodde ni på henne för att göra henne nöjd?
  • SVBk4rr1ng
    Pappautanbarn skrev 2013-06-03 14:05:36 följande:
    Kontakta advokat. Det kan man göra och få en tid 3 veckor senare. Flera resor längre fram så är det utkastad ork och den sviktar ju. Jag har ju som skrivit gjort det några ggr. Det går att göra en verkställighet genom domstol, men mamman har full rätt att inte lämna ut barnen då det finns något som inte är bra. Vilket hon säger och kör med och barnen säger ju likadant. Då är det svårt. Så gemensam vårdnad är inte ett skit värt. Skolkurator som håller mamman hand i hand och håller med i det mesta hon säger. Jag har INGEN att vända mig till. Jag trodde aldrig i dagens samhälle att jag skulle kunna känna mig och framförallt vara så här ensam. Min ork är slut i princip. Jag orkar inte!! Jag har skallat mitt huvud blodigt för att få till stånd en fungerande och bra relation till barnen men har blivit utmanövererad av mamman med hjälp av samhället. Det finns ingenting längre som är roligt. Det är väl det som kallas livet antar jag.

Usch lider med dig. Har inga konkreta tips då du testat det mesta. Men om du skulle gå med i nån pappaorganisation. Dels för att få känslomässig stöttning från andra i samma situation. Dels för att få tips och råd från andra i samma situation som lyckats förbättra den.
  • SVBk4rr1ng

Kan du inte göra en orosanmälan till socialtjänsten om att hon misshandlar barnen psykiskt genom att svartmåla dig som pappa? Har mamman förresten enskild vårdnad?

• SVBk4rr1ng

Ni har fastställt umgängesavtal eller hur? Går barnen i förskolan/skolan? Kan du inte bara hämta barnen i skolan inför umgänget. Mamman kan inget säga om du har papper på umgänge. Då får hon åka på sin resa eller vad det nu än är utan sina barn för en gångs skull.

• SVBk4rr1ng
    Tom Araya skrev 2013-06-04 09:38:16 följande:
    Om det gemensamma valet (exempelvis av ekonomiska skäl) är att mamman oftast är den som tar ut VAB, på vilket sätt är hon då mer engagerad i barnet och dess behov? Barnets behov vid sjukdom är väl att få vara hemma med en förälder, som kan vara vilken som helst av dem?! Om barnet har behov av mer pappaumgänge så kan det väl inte räknas som engagemang att som mamma välja att vara hemma istället för pappan!? Ser man på engagemanget under tider då båda är hemma med barnen?
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.

• SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 10:51:50 följande:
    Ja, jag är upprörd. Jag ber om ursäkt. Det är bara det att jag klarar inte ett år till av att bli totalt överkörd och hånflinad i ansiktet. Något är kapitalfel då systemet ger mammorna en sådan makt över barnen att många pappor till slut ger upp för det finns inga vägar kvar att vandra.  

Men vad är det mamman gör rent konkret förutom dikterar villkoren för umgänget? Mobbar hon dig under umhängena? Kränker dig verbalt? Ändrar hon på umgångestider med kort varsel? Har ni varit på samarbetssamtal hos familjerätten?
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 10:51:50 följande:
    Ja, jag är upprörd. Jag ber om ursäkt. Det är bara det att jag klarar inte ett år till av att bli totalt överkörd och hånflinad i ansiktet. Något är kapitalfel då systemet ger mammorna en sådan makt över barnen att många pappor till slut ger upp för det finns inga vägar kvar att vandra.  

Sker umgänget hemma hos henne? Har hon en massa vänner och släktingar där samtidigt? Kan ni inte försöka komma överens om att det bara är ni under umgänget? Eller att ni båda får ha med er en vän/släkting som stöd, men bara en?
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 11:16:17 följande:
    Det är en lång historia. Försöker göra den någorlunda kort. Jag har hittills inte kunnat göra någonting då hon inte skrivit på faderskap. FR anser inte att det är deras uppgift att tvinga någon så jag har inte kunnat göra annat än att vänta och vänta. Nu ska faderskapet enligt utsago vara bekräftat sen ett par dagar tillbaka.  Jag har försökt prata om gemensam vårdnad men det vill hon inte utan skjuter upp den diskussionen på obestämd framtid. Samma med umgänge jag ska ha så lite som möjligt utan att det visar på att hon inte samarbetar. Tid och plats bestämmer hon, gärna så obekvämt som möjligt för min del. Det är egentligen först nu när faderskapet är bekräftat som jag kan göra något och då är det samarbetssamtal som gäller. Jag tror inte det kommer leda till något annat än att hon kan förhala sitt beslut några veckor till. 

Man kan krasst se det som att du inte haft några rättigheter tidigare eftersom du officiellt inte varit barnets pappa. Samarbetssamtal låter bra. Låt inte din bitterhet ta överhanden utan håll dig alltid saklig, lugn och korrekt. Det kommer att gynna både dig och barnet i längden. Försök tänka positivt. Ju äldre barnet blir desto mindre beroende av mamman blir du för umgängets skull. Hur kommer det sig att ni har så svårt att samarbeta? Ligger det nåt gammalt groll från er relation och pyr i bakgrunden? Ett tips är ju i så fall att ni går på kommunens famikjeterapi och bearbetar er gamla relation och får ett bra avslut på det hela.
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 11:19:10 följande:
    Dikterar villkoren för umgänge, anfaller mig verbalt tillsammans med sin mamma under umgänget, raderar sms i min telefon. Umgängestiderna har hon slutat flytta på och ställa in. Bestämmer att han ska döpas, var han ska döpas, vilka som ska vara gudföräldrar, bestämmer att hon ska resa bort i flera veckor med barnet senare i sommar. Samarbetssamtal är enligt uppgift på gång.

Försök hålla dig lugn och behandla henne alltid med respekt. Då kan du också kräva att hon gör det samma. Fråga på familjerätten om ni kan få med nån utomstående från socialtjänsten på umgängena om mamman inte klarar av att bete sig respektfullt annars.
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 11:28:49 följande:
    Min bitterhet tar inte överhanden. När det är nog av galenskap så får väl jag sälla mig till skaran av pappor som inte kan ha kontakt med sina barn pga mamman. Så kan ni alla spotta på mig sen och tala om för mig vilken dålig pappa jag är. Det är absurt hur mycket sattyg man kan ställa till med som mamma med samhällets goda minne. Jag orkar inte ens ge mig in i en diskussion om varför vi har svårt att samarbeta, det hör liksom inte till tråden riktigt. Men jag har inga problem med att samarbeta, jag ber om umgänge två dagar i veckan varav den ena på lördag eller söndag. Längre tid än en timme som jag har nu och på valfri plats. Samt gemensam vårdnad och föräldradagar har jag inga problem med att diskutera fördelning av. Jag vill att det ska fungera för oss båda. 

Men gemensam vårdnad är inte att rekommendera vid grava samarbetsproblem. Vilket ni verkar ha (oavsett vem som bär skulden för det). Därför är det helt orealistiskt av dig att kräva det. Hur i hela fridens namn skulle ni klara av det hade du tänkt dig?? Du får väl stämma henne helt på vårdnaden om du anser att du skulle vara bättre vårdnadshavare. Men jag skulle tycka att det smartaste vore att ni kunde lära er att behandla varandra med respekt och hänsyn och börja samarbeta med barnets bästa i fokus. Det är därför jag föreslår familjeterapi. Ni kan säkert få hjälp med att reda ut allt gammalt, lära er att kommunicera och att inte bete er gränslöst mot varann. Många par genomgår sådan terapi även om de går skilda vägar. Men det kan göra det enklare att gå vidare utan en massa negativa känslor som spiller över på barnen. Det kvittar ju om det bara är hon som är svår. Faktum kvarstår att situationen är skit och du bör ta ansvar över det du kan vilket är över valet att skaffa barn med denna kvinna och göra det bästa av situationen.
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 12:09:05 följande:
    Jag håller inte med. Grava samarbetsproblem väljer man att ha oavsett vem som väljer det. Den som väljer att ha samarbetsproblem ska ju inte tjäna på det och få den andra föräldern att stå tillbaka. Jag har inga problem att samarbeta, jag vill vara en del av vårt barns uppväxt. Jag behandlar henne med hänsyn och respekt. Till att börja med kan vi likställa föräldrarna i sitt föräldraskap. Som det är nu har mamman någon slags förtur till barnen och pappan förväntas stå tillbaka om mamman inte samarbetar.  Det bästa av situationen är givetvis att försöka delta i en så stor del av barnets liv som jag kan. Att den andra föräldern tycker precis tvärtom bör ju inte ligga mig i fatet vilket det idag gör. 

Men hur hade du tänkt dig att ni skulle klara av att samarbeta som vårdnadshavare?
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 12:23:50 följande:
    Inga problem. man väljer att lägga ilska och bitterhet åt sidan och jobbar framåt för barnets skull. För barnets rätt till två närvarande föräldrar.  Jag kan det och jag kan inte förstå varför jag ska stå tillbaka eller straffas för det. 

Problemet i ert fall verkar ju vara att bara den ena klarar av att göra det och bete sig vuxet. Och det krävs två för ett fungerande samarbete. Om det är på det sättet skulle du förmodligen vara en lämpligare vårdnadshavare. Men anta att du fick ensam vårdnad över barnet. Och mamman fortfarande bråkade och vägrade. Hur skulle du lösa problemen med boendet och umgänget då?
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 12:41:42 följande:
    Hur menar du? Vad skulle hon vägra och bråka om? Om jag fick vårdnad och boende så skulle jag givetvis tillse att hon fick ha ett gott umgänge med barnet och hon skulle alltid vara välkommen hem till mig för umgänge hemmavid eller på egen hand på annan plats. 

Men om du fick vårdnaden och därmed beslutanderätten skulle du bara rycka barnet från dess mamma och dess enda trygghet? Och skulle mamman vara välkommen hos dig när som helst när hon beter sig illa och kränker dig såpass mycket att du funderar på att lägga ner umgänget just nu för att du inte pallar?
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 13:28:16 följande:
    Det framgår implicit av mina tidigare inlägg. Mellan 3 och 6 månader.

Har mamman alltid varit knepig eller är det nytillkommet? För det innebär ju en rätt stor skillnad inför några spådomar om hur svårt samarbetet mellan er kommer att bli framåt i ett långt perspektiv.
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (...) skrev 2013-06-04 15:34:07 följande:
    Nu har jag inte uttryckt önskan på det sättet men jag har gråtit och beskrivit situationen då den är så oerhört mentalt påfrestande. Men jag ska tydligen leva med det för jag måste förstå mamman och hur svårt det är för henne med en separation efter förlossningen och att vara utan sitt barn. Det är skrattretande hela situationen. Det känns verkligen som att springa in i en vägg i 180 km/h och bredvid står hon hånflinande med uppbackning från allt och alla.

Jag förstår det som att ni båda måste må dåligt i och med att ni nyligen separerat med en i princip nyförlöst bebis. Men jag skulle vilja påstå att det ändå är lite jobbigare för mamman. Det är hon som gravid gravid och genomgått en förlossning. Det är hon som ammar och i princip sitter fast ibar et. Och allt detta under massiva hormonsvängningar. Och eventuella förlossningsskador on top of all. Ditt ex bor ockdå hemma hos sina föräldrar vilket jag tolkar med att hon förmodligen blivit bostadslös i samband med er separation. Inget som gör det lätt för en nyförlöst ensamstående mamma. Förutom att hon förmodligen har det en smula jobbigare än du är hon också barnets primära vårdgivare och större krav på sig att fungera för främst barnets utan att gå ner sig. Bara det låter stressande. Om hon inte alltid varit knäpp och behandlat dig som skit borde du fundera på att vara lite mer förlåtande och behandla henne med silkeshandskar ett tag framåt. Om inte för din egen eller hennes skull. Men för barnets skull. Barnets välmående hänger ju trots allt med hur mamman mår. Så hur du behandlar mamman har direkta konsekvenser för ditt barn.
  • SVBk4rr1ng
    Anonym (... 2) skrev 2013-06-06 23:15:32 följande:
    Alla är inte emot pappor! Trots att mina barns pappa först försöker döda mig och sen struntade i sina barn så daltade domstolen med honom vid vårdnadstvist. De ville ge honom umgängesrätt trots att han inte vill veta av sina barn. Jag tror helt enkelt att både du och jag haft otur o träffat partners som är skräp. Har inte så mycket med kön att göra.

Hur kommer det sig att ni ens hamnade i en rättssal gällande barnen om pappan inte var ett dugg intresserad av dem??
Svar på tråden pappa UTAN barn