• Anonym (Mamma M)

pappa UTAN barn

Pappautanbarn skrev 2013-06-01 22:29:21 följande:

Det är stora problem i skolan med uttåtagerande och det är ju pga saknad av mig. Jag har haft barnen en helg på 6 månader och umgängesavtal är ju klubbat av domstol men det följs ju inte. Det finns inget jag kan göra utan advokater och blir det det då är det familjerätter och skit en vända till och det är ju för 3 gången och inte ens det kommer hjälpa!

En liten undran bara; om umgänge finns klubbat i domstol så kan du väl begära verkställighet av dom eller vad det kallas??
    Dvs om även rätten anser att mamman i detta fall ej följer avtalet så kan hon få betala vite vid kommande ggr hon ej lämnar ut barnen.
    Eller funkar det inte så längre?

Jag tycker att det är synd att man delar upp sig mammor mot pappor här, för det finns pappor som gör precis likadant mot sina barn, o det viktigaste av allt tycker jag att du är en förälder TS, o att du inte ska ge upp!
    Du har uppenbarligen kämpat så här långt, o om nu din exfru ändock sätter sig på tvären så måste du tyvärr kämpa vidare.
    Du har ju rätten på din sida, eller hur? 
  • Anonym (Mamma M)
    h8him skrev 2013-06-02 08:09:48 följande:
    Det är varken ovanligt eller märkligt att en förälder vänder barnen mot den andre. Jag har läst flera domar där en förälder baktalat den andre så mycket att barnen inte längre har velat träffa denna. Det är hemskt.
    Javisst, o det förekommer även i min närhet, några bekantas barn till mig där egentligen båda föräldrarna bidrar men där pappan är värst.
    Barnmisshandel, anser jag, för barnen mår jättedåligt av föräldrarnas konflikt  
  • Anonym (Mamma M)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-05 11:57:51 följande:

Rättssamhälle? Sicket skämt.
    Ringde Soc idag om att mina barn far illa hos mamman pga allt skitkastande på mig inför dom, problem som yttrar sig i skolan.
    Fick till svar att dom inget kan göra mer än att erbjuda samarbetssamtal. Rådde mig att ringa Tingsrätten och begära verkställighet. Så det är väl det jag får göra vilket kommer och ta några månader innan det blir förhandling och det gynnar ju inte barnen precis, då har mamman eller "Det" mer tid på sig att vända barnen ännu mer.
    Detta är en sån skandal för många pappor i samhället. Rätt har man, men ingen som vare sig bryr sig eller inte.
    För jävligt!!

Detsamma gäller ju mammor i samma sits - o visst är det för jävligt, för det är barnen som blir lidande.

Men jag tycker ändå att du skall driva detta så långt du kan; har du en dom som mamman i detta fall bryter emot så ska du självklart begära verkställighet. Det må ta sin tid, men du kämpar ju iaf för ditt barn!
    Om du slutar att kämpa så visar du ju bara att mammans sätt fungerar.

Lycka till! 
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (... 2) skrev 2013-06-06 23:15:32 följande:
    Alla är inte emot pappor! Trots att mina barns pappa först försöker döda mig och sen struntade i sina barn så daltade domstolen med honom vid vårdnadstvist. De ville ge honom umgängesrätt trots att han inte vill veta av sina barn. Jag tror helt enkelt att både du och jag haft otur o träffat partners som är skräp. Har inte så mycket med kön att göra.
    Tänker just detsamma.

Trist när det oftast i dessa situationer lätt blir en könskamp - tänk om mammor och pappor i samma sits kunde hjälpa o stötta varandra, istället för att det ska kastas skit på än det ena o än det andra könet. 

Både män o kvinnor (mammor o pappor) - o framför allt barnen, sitter i orättvisa, omöjliga o eländiga situationer, men det gäller att veta vad som är ens rättigheter o kämpa så långt det går, även om jag förstår att det måste kännas hopplöst ibland.
    Att bli bitter är nog det värsta man kan bli.

Hade en pappa gjort samma sak, dvs vägrat att lämna ut barnet, så hade mamman suttit i precis samma sits.
    Försök att inte göra detta till en kamp mellan könen, utan tänk på alla som föräldrar.

Svar på tråden pappa UTAN barn