• CinnamonGirl

Torktumling sliter INTE på kläderna

Jag är så evinnerligt trött på att höra att det är torktumlingen som sliter på kläderna och det man tvättar. Naturligtvis drar det ström och kan man lufttorka är det bättre. Men att grejerna slits i under själva tumlandet... näää!

Berit Carlsson vill en gång för alla avliva myten om att torktumlare sliter på kläderna:
    - 70-75 procent av allt slitage på kläder sker när man använder dem.

Monika Nyrén, universitetsadjunkt vid Textilhögskolan i Borås och expert på textila material och nötningen av desamma, är av samma uppfattning:
    - Sanningen är att det mesta av fibrerna kommer till ytan vid användning och vid tvätt. Sedan samlas fibrerna i tumlarens filter.
    (http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.214788-bast-torka-tvatt-ute)

Klädesplagg slits med tiden och framför allt genom användningen, som står för 60-70% av slitaget. Tvätten orsakar 20-25% av slitaget och torktumling 5-20%. Tumlingen gör att lösa fibrer lossnar från tyget och fastnar i luddfiltret. Tumlade textilier dammar därför mindre. En hög torktemperatur kan släta ut tvättveck, men varma plagg som blir liggande i tumlaren skrynklar lätt.
    (http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Torktumlare/?tab=3)

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Torktumling sliter INTE på kläderna
  • ZaftMonkey

Det enda jag vet med säkerhet är att t-shirt trycken på vissa t-shirts (Särskilt de man gjort hemma med transfer) spricker ibland om man torktumlar dem.
    Men att kläder skulle slitas av torktumling? Varför är det så viktigt?

• Ellie

Du citerar ju själv att torktumling orsakar 5-20% av slitaget. Det är väl att slita på kläderna?
    Jag har inte googlat och kan inte mer om det än du, men jag reagerade på vad du skriver.

• CinnamonGirl
    Ellie skrev 2013-06-02 00:09:43 följande:
    Du citerar ju själv att torktumling orsakar 5-20% av slitaget. Det är väl att slita på kläderna?
    Jag har inte googlat och kan inte mer om det än du, men jag reagerade på vad du skriver.

Enligt vissa låter det ju som om det är torktumlingen göra att det slits, när det i själva verket är användningen som sliter och sen tvätten.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Ramborg
    CinnamonGirl skrev 2013-06-02 00:15:55 följande:
    Enligt vissa låter det ju som om det är torktumlingen göra att det slits, när det i själva verket är användningen som sliter och sen tvätten.

...och torktumlingen. Du skriver det ju själv.

Av de tre faktorerna som sliter på ett plagg, användning, tvätt och torktumling - vilket är lättast att undvika?
    42.
  • Mojjans

Du skriver ju det i ts att det sliter på kläderna ???

• Lilia

Kollar du på tvättråden står det oftast att kläderna inte ska torktumlas. (I alla fall på de kläder jag köper.) Matrialen i kläderna klarar inte av värmen.

• sötare

All hantering av textiler sliter på kläder , viss mer viss mindre men sliter gör det .

• Zizzy Zimsson
    sötare skrev 2013-06-02 08:52:25 följande:
    All hantering av textiler sliter på kläder , viss mer viss mindre men sliter gör det .
Svar på tråden Torktumling sliter INTE på kläderna