• Anonym (vacker)

vad är "vacker"?

hej.
    jag har sett ett samband nu, på de dejting sidor jag är på.
    ALLA säger att jag är "vacker"?
    varför säger de inte snygg tex?

får ständigt höra ordet "vacker", och undrar nu hur man är när man är vacker?
    vad utpräglas på en vacker person? drag etc? 

• Svar på tråden vad är "vacker"?
  • Anonym (söt)

Vacker... typ Angelina Jolie, haha... :) Önskar någon skulle kalla mig vacker, men det har aldrig hänt. Jag är inte snygg heller, haha. Jag är "söt". Lagom roligt...Obestämd

• Anonym (vacker)

Tack för svaren.
    Någon undra hur gammal jag är? Jag är 39 år.

När jag var yngre,, så var jag verkligen inte fin. Tycker jag själv.
    Men vad jag får höra nu på äldre dar, är att jag blir vackrare och vackrare?
    Dom komentarerna började komma när jag var ca 25 år.
    Så det är därför jag blir förbryllad....
    Och undrade vad "vacker" definieras som egentligen?

• Anonym (tjej)

Jag får också höra att jag är söt... Jag har uppfattat det så här efter att ha pratat med ett antal killar.

Söt: Lite barnsligt utseende, killen vill ta hand om en. Liten och nätt. Gullig liksom. Kan vara sexuellt men behöver inte vara det. Fast en hel del killar tycker söta tjejer är särskilt attraktiva. Verkar snäll och ofarlig.

Vacker: Klassiskt fina drag. Behöver inte vara något sexuellt, vacker kan man vara ändå. Vacker som en tavla. Någon som inte har några dåliga drag liksom. Kan vara lång och ståtlig och vacker. Som en fotomodell typ. Eller som en skönhet från en klassisk roman eller historia, typ Kleopatra.

Snygg: Vad som anses fint enligt modet i den kulturen för tillfället. Kan vara tillfixad. Sportig/rolig/tilldragande. Är i alla fall i viss mån sexuellt menat. Någon man skulle vara stolt över för man tror att många andra också finner personen attraktiv. Typiskt populära tjejer.

• Anonym (jag)

Det ni säger stämmer nog till en viss del men,

Skönhet ligger i betraktarens öga.

• Flisan79

Bra beskrivning (tjej) . Fast sista bilden tolkar jag mer som söt. Lite babyface.

• fortsätt paddla

Vacker för mig kan man inte vara utan den rätta insidan.
    Snygg kan vem som helst vara.

• Anonym (tjej)
    Flisan79 skrev 2013-06-02 14:10:29 följande:
    Bra beskrivning (tjej) . Fast sista bilden tolkar jag mer som söt. Lite babyface.
    Ja hon var lite väl ung kanske. Hon skulle nog mer anses som snygg för personer som är i gymnasieålder.
  • mikipiki

Jag tycker att människor med klassiska och tidlösa ansiktsdrag är vackra, typ Marilyn Monroe, Charlize Theron och Kate Beckinsale. Vad vacker innebär är ju dock olika för alla, men jag tycker exempelvis inte att Scarlett Johansson eller Britney Spears är särskilt vackra i den bemärkelsen utan de är mer snygga :)

• Anonym (här med)
    Anonym (vacker) skrev 2013-06-02 13:29:28 följande:
    Tack för svaren.
    Någon undra hur gammal jag är? Jag är 39 år.

När jag var yngre,, så var jag verkligen inte fin. Tycker jag själv.
    Men vad jag får höra nu på äldre dar, är att jag blir vackrare och vackrare?
    Dom komentarerna började komma när jag var ca 25 år.
    Så det är därför jag blir förbryllad....
    Och undrade vad "vacker" definieras som egentligen?

Men det är lite samma med mig. När jag var yngre vägde jag samma men kollar jag på kort nu så var jag mer rund i ansiktet och nu har det nog jämnat ut sig lite. Min man säger att jag blir vackrare och vackrare...=)
  • Trollbarnet

Jag har fått höra ganska många gånger att jag är "vacker" och jag har som många beskriver, höga kindben och ganska framhävande ögon, liten rak näsa. Påminner om en ung Marcia Cross. Är dock en sån som "trashar" mitt utseende och klipper korta frisyrer ;)

• Toboas
    Anonym (tjej) skrev 2013-06-02 13:46:18 följande:
    Söt: Lite barnsligt utseende, killen vill ta hand om en. Liten och nätt. Gullig liksom. Kan vara sexuellt men behöver inte vara det. Fast en hel del killar tycker söta tjejer är särskilt attraktiva. Verkar snäll och ofarlig.

Vacker: Klassiskt fina drag. Behöver inte vara något sexuellt, vacker kan man vara ändå. Vacker som en tavla. Någon som inte har några dåliga drag liksom. Kan vara lång och ståtlig och vacker. Som en fotomodell typ. Eller som en skönhet från en klassisk roman eller historia, typ Kleopatra.

Snygg: Vad som anses fint enligt modet i den kulturen för tillfället. Kan vara tillfixad. Sportig/rolig/tilldragande. Är i alla fall i viss mån sexuellt menat. Någon man skulle vara stolt över för man tror att många andra också finner personen attraktiv. Typiskt populära tjejer.
    Jättebra sammanfattning som stämmer bra med min syn också (jag är man).

Jag skulle säga att söt och vacker är saker man kan använda även om man inte är attraherad av personen. Ett barn skulle jag kunna beskriva både som sött och vackert men jag skulle inte använda ordet "snyggt".
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
Svar på tråden vad är "vacker"?