• skypigeon

Nån Här som kör 5:2 dieten?

Är det nån mer än jag som kär 5:2 dieten? Man fastar 2 dagar i veckan (äter 500 kal om man är kvinna och 600 kal om man är man) och äter som vanligt övriga dagar. Enligt denna intermittenta fasta så förbättrar man blodvärden, blodtryck, blodsocker och blodfetter, samtidigt som man minskar cancerrisken och går ner i vikt. En dokumentär om detta sändes på SVT i programmet Vetenskapens värld. Jag är inne på min 3dje vecka! Helt fantastiskt! Har gått ner nästan 3 kilo även om detta inte är mitt främsta mål. Jag är normalviktig.

• Svar på tråden Nån Här som kör 5:2 dieten?
  • asta66

Jo, både jag och min har testat det. Min man i ett halvår och jag i några veckor. Han har gått ner några storlekar och jag tappat några kilon.

• Xzone

Om ni vill tappa vikt snabbt men samtidigt ha kvar era muskler så ska ni  köra intermittent fasta varje dag. Detta går ut på att ni ligger på ett konstant underskott utav kalorier och att ni inte äter någonting på hela dagen, förutom middag.

Det svåraste med denna diet är att kunna trycka i sig 1500 kalorier på en sittning men den fungerar verkligen och är väl använd utav bodybuilders.

Så ni äter middagen, sen äter ni inget på hela kvällen och hela nästa dag tills det är middag igen. Så ni fastar i princip 20 timmar om dagen.

Kombinera detta med lite styrketräning under dagen så drar det igång förbränningen till 1000% procent.

Denna metod kallas för cutting inom bodybuilding.

• skypigeon
    Xzone skrev 2013-06-02 12:20:19 följande:
    Om ni vill tappa vikt snabbt men samtidigt ha kvar era muskler så ska ni  köra intermittent fasta varje dag. Detta går ut på att ni ligger på ett konstant underskott utav kalorier och att ni inte äter någonting på hela dagen, förutom middag.

Det svåraste med denna diet är att kunna trycka i sig 1500 kalorier på en sittning men den fungerar verkligen och är väl använd utav bodybuilders.

Så ni äter middagen, sen äter ni inget på hela kvällen och hela nästa dag tills det är middag igen. Så ni fastar i princip 20 timmar om dagen.

Kombinera detta med lite styrketräning under dagen så drar det igång förbränningen till 1000% procent.

Denna metod kallas för cutting inom bodybuilding.
    Jag är som sagt inte ute efter att tappa i vikt! Jag vill få del av de andra hälsosamma effekterna!! jag äter mer energitätt på mina andra dagar för att kompensera....jag antar att det kommer att jämna ut sig om ett par veckor. Jag är 1.65 och väger 55 kg (mycket muskler) så jag behöver verkligen inte gå ner i vikt!
  • Sara1985

Hej! Jag och sambon ska testa 5:2. Första faste-dagen är idag. Kommer bli spännande att se hur det känns... 

• Sara1985

Hur brukar du äta på dina fastedagar? Jag tänker försöka äta enbart middag för att slippa lägga mig hungrig. Blir nog någon färdig soppa med keso tror jag,

• vita stenen

Jag tänkte börja på måndag och använda den här helgen till att läsa på lite om 5:2. Jag vill gärna ha lite tips på hur ni äter på fastedagarna. Det verkar råda lite delade meningar om huruvida alla 500kcal ska ätas på en gång eller spridas ut över dagen.

• skypigeon

Jag gör som Michael Mosley. Det var han som körde dokumentären på Vetenskapens Värld. Jag äter 200 kal till frukost och 300 kal till middag (är kvinna) och vatten och te däremellan. Klart man kan köra hela 500 kal i ett mål om man vill, då blir ju "fasteperioden"! längre, vilket är bra om man vill maximera kroppens återhämtning, Jag kan dock inte tänka mej att gå till jobbet utan frukost och behöver nåt på kvällen så jag kör 200+ 300 under dagen. Småäter INTE, då förstör man just idén med att kroppen ska få vila.

Jag har också boken och kokboken som hör till programmet (finns på Adlibris, sök på MIchael Mosley - kommer snart på svenska)

Jag använder en elektronisk våg och väger det jag äter. På de flesta förpackningar står hur många kalorier 100g av livsmedlet innehåller. Om det är färsk frukt och grönt så får man slå upp i kaloritabell och sedan väga av.

Här ar några länkar: thefastdiet.co.uk/ (Michael Mosleys website, många tips!

www7.slv.se/Naringssok (livsmedelsverkets kaloritabeller)

Jag är nu inne på min 5te vecka och fastar idag....

Hoppas detta är till hjälp!

Svar på tråden Nån Här som kör 5:2 dieten?