• Sara05

Birman solid eller choklad?

(Ursäkta bildkvaliten). Är denna 4 veckor gamla birma choklad eller solid?  Hon har väldigt ljusa ben men man ser att sockor och kilar börjar framträda. Är så nyfiken om hon kan bli solid eller om det är choklad hon är.
    Någon som vet?  Detta är min första kull. Mamman är blåmaskad och pappan bruntabby. De är bara 2 i kullen och den andra ungen är en klar bruntabby.
  • Svar på tråden Birman solid eller choklad?
  • IceJossan

Kissen är antagligen solid choklad. Choklad heter färgen, men jag kan inte birmans färger så om hon är choklad- eller brunmaskad kan jag inte svara på. Att katten är solid betyder att den inte är mönstrad. Antingen är den mönstrad eller solid, helt enkelt. Din katt är inte mönstrad, alltså är den solid.

• IceJossan

Jag är iofs inte helt säker på att hon inte är mönstrad. Men nu vet du iaf vad solid innebär, du verkade ha missuppfattat det :)

• Birmafröken

Ja, solid betyder omönstrad och choklad är en färg. För att kunna vara choklad måste båda föräldrarna bära på chokladgenen.

• Sara05

Okej jag trodde solid betydde brunmaskad :) Ja där ser man hur man kan missförstå! Kan hon vara brunmaskad då?

• Birmafröken

Av bilden att döma skulle jag gissa på choklad, men det är svårt när man inte har något att jämföra med. Har du en bild på båda kattungarna tillsammans?

Finns det lila eller chokladmaskade katter i föräldrarnas stamtavlor?

• Sara05

Mormor och farfar är choklad, lila vet jag inte om det finns i stamtavlan. Så här ser de ut iaf :)

• Twinisar

Gaaaaah vilka sötnosar :D !! Galet va söta.. Älskar birmor.. Skulle aldrig välja en annan ras när jag söker en kompis till min flicka..
    Åh tussar.. Jag blir löjligt nuttig ! :) (sorry om jag flikar in så här utan något vettigt att säga )

• Sara05
    Twinisar skrev 2013-06-02 19:14:10 följande:
    Gaaaaah vilka sötnosar :D !! Galet va söta.. Älskar birmor.. Skulle aldrig välja en annan ras när jag söker en kompis till min flicka..
    Åh tussar.. Jag blir löjligt nuttig ! :) (sorry om jag flikar in så här utan något vettigt att säga )
    Hihi det gör inget att du flikar in bara :)  Visst är birmor det finaste, vackraste som finns <3.  Dessa båda tjejer har dessutom verkligt fina lugna föräldrar och temperamentet har de ärvt. Gosigare socialare kattungar kan det inte finnas
  • IceJossan

Av den sista bilden att döma är i alla fall tjejen inte mönstrad. Då är hon alltså brunmaskad eller chokladmaskad :)

• Birmafröken
    Sara05 skrev 2013-06-02 18:03:15 följande:
    Mormor och farfar är choklad, lila vet jag inte om det finns i stamtavlan. Så här ser de ut iaf :)

Eftersom både farfar och mormor är choklad är möjligheten till chokladfärgad unge i teorin ca 25%, så rent genetiskt finns alltså möjligheten. (Att jag undrade om lila var bara för att lila uppstår genom chokladgenen + dilution, en lila katt kan alltså också föra chokladgenen vidare).

Ser du att kattungens pointsfärg är klart brunare (och ljusare) än den brunmaskade ungen är kattungen med all sannolikhet chokladmaskad. I jämförelse med den bruntabbymaskade ungen är det tydligt att choklad-ungen saknar den vita mönsterkanten på öronen och de vita glasögonen, så jag säger chokladmaskad.
Svar på tråden Birman solid eller choklad?