Inlägg från: Anonym (Varför otrohet?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför otrohet?)

Att komma över omöjlig kärlek

Anonym (Tom) skrev 2013-08-20 08:21:31 följande:
    Nu handlade tråden om omöjlig kärlek, inte hur mycket svin, patetisk och egoistisk jag är på en skala ett till tio. Jag lastar in allt jag har och kan i mitt nuvarande förhållande och försöker ta till vara på alla positiva saker som finns mellan oss, men när man får ytterst lite tillbaks då minskar orken och man behöver ny energi för att orka satsa igen. En otrohet förstör så mycket och då blir det väl lätt att sitta och fundera över en drömvärld som inte existerar. Där är väl därför så många förhållanden kraschar efter en otrohet. Vissa ger upp direkt och vissa håller ut längre. Sedan finns det också många exempel att det faktiskt går att ta sig igenom och komma vidare.
    Jadu, du ommer antagligen att bemötas av skepticism, misstro och andra negativa saker ytterligare en tid. DU HAR BEDRAGIT DIN FRU. Hon är sårad, tvivlar på dig och din kärlek (med all rätt verkar det som), tvivlar på er relation och framför allt tvivlar hon nog på sig själv. Hennes självkänsla har fått sig en rejäl törn.

Tycker du har helt fel fokus. Om du VILL ge din fru och ert äktenskap en chans så måste du ge det allt. Du har inte råd att sitta och dagdrömma och snyfta över det du har förlorat. ALDRIG NÅNSIN. Om ni ska ha en chans så måste du klippa helt, du måste sluta drömma, fantisera och tänka på älskarinnan. Din fru känner naturligtvis att du inte är helt närvarande. Självklart märker hon att du inte ger 100%. Du ger så mycket du har och kan  MEN DET RÄCKER INTE om det inte är 100%. Det räcker inte med 80, 90 eller ens 99 procent - det är 100 som gäller om ni ska vinna över otroheten. 

Du har gjort ditt val??? Du har valt att stanna hos din fru??? Jag tror faktiskt inte att du gjort det. Jag tror att du blev bortvald av din älskarinna och det är det som svider. Du kan inte släppa henne eftersom det inte var du som gjorde valet. Och återigen - DIN FRU VET DET. Hon vet det och hon känner det.

Du måste faktiskt i detta läge vara uppriktig mot dig själv och din fru. PRATA! Jag hoppas att ni går på parterapi eller får någon annan form av professionell hjälp för jag tror uppriktigt sagt inte att DU kan komma vidare annars. Och kommer inte du vidare så kommer inte heller du och din fru någonstans.

Gör ditt val nu - frun och äktenskapet eller skilsmässa! Men gå inte och dra på det. Vare sig du eller din fru mår bra av detta. 
    Fool skrev 2013-08-20 11:44:26 följande:
    Bra skrivet... men jag blir lite funderam på en punkt... du skriver

" Vad det handlar är att du har valen att 1) ta tag i det som inte fungerar hemma på riktigt om det så kräver terapi mm. Din man måste inse att klockan är slagen och att det är nu eller aldrig...."

Innebär det då oxå att ALLA korten kommer upp på bordet , ink otroheten i sin helhet ? 
    Om inte , hur ska man då kunna ta tag i relationen på riktigt om man döljer ganska viktigt information ? Känns som att den informationen är en ganska viktig pusselbit som borde vara synlig ? Och skulle inte vetskapen om det underlätta för TS man att "inse att klockan är slagen" ?
    Håller med dig Fool.
    TS säger sig ha berättat för sin man att hon älskar någon annan men att maken inte bryr sig? Är det sant så verkar det ju onekligen som om deras förhållande redan är dött. Stendött.

Men om TS varit lite luddigare, typ att hon fått känslor för någon annan och inte varit helt ärlig om djupet av sina känslor så kanske hennes parter inte insett hur allvarligt det är. TS har heller inte berättat att hon varit fysiskt otrogen under ett helt år och då har hennes partner inte full hand att spela med. Hur ska han kunna inse allvaret om TS inte berättar allt.  
    de Robespierre skrev 2013-08-20 12:43:12 följande:
    Det där är en svår fråga att svara på. Det kan tyckas självklart att allt måste upp för att inget senare skall komma upp och bita en i baken och så är man tillbaka på ruta ett igen när det gäller förlorad tillit. Även för att den som har bedragit visar ärlig vilja att vilja fortsätta med partnern och bara partner (läs: affären var fel och är avslutad).

Men det går även att argumentera för att allt inte kanske behöver dras upp. För hur mycket "smaskiga" detaljer behöver den drabbade höra? Hur långt skall den som har bedragit gå för att visa att den ångrar sig, att det var ett fruktansvärt misstag som orsakade oerhörda skador men nu verkligen helhjärtat vill satsa på sin partner och ingen annan? Finns det en tidsgräns för hur länge detta kan komma upp och spöka igen? Har den som bedragit öht något att säga till om eller måste den förvänta sig att för lång tid framöver (kanske för alltid?) få bära skammen och skulden? Är det konstruktivt och gynnar det förhållandet man försöker återuppbygga att fortsätta med att berätta det som var då men inte längre?

Det går att argumentera för båda sidor men jag tror att oavsett vilken sida man är på så måste man först gå genom "reningen" för att sedan fokusera på framtiden. Om man aldrig kommer ur det som var och hela tiden faller tillbaka i det så har man något som måste lösas och då med professionell tillsammans eller/och par var sitt håll.

Det är vad jag tror iaf
    Visst har man ett val - berätta allt eller inte. Men jag tror att det enda sättet är att berätta "allt". Jag tror att det är jättesvårt att mörka sanningen och att den har en tendens att krypa fram och bita en i baken och då får man börja om från noll igen.

Visst kan man ångra sig och samtidigt välja att inte berätta men det är inte rätt väg att gå enligt mig eftersom det innebär att ytterligare en lögn läggs på högen. Är man ärlig i sitt uppsåt - man ångrar sin otrohet och vill satsa på sin partner eftersom man älskar denne - så innebär det också att man måste ge partnern en chans att välja. Det är inte bara den otrogne som ska ha rätt att välja - det måste även den bedragna partnern ha.
    Märk väl - nu pratar vi inte om ett ons en blöt krogkväll utan en affär som pågått under en längre tid och där det har varit/är känslor involverade. Där den otrogne inte vetat hur han/hon vill ha det men som plötsligt ser ljuset och bestämmer sig för sin partner. Då får man anta - som i TS fall - att förhållandet inte varit bra under denna tid. Att både den otrogne och den bedragna har mått dåligt under en tid.

Jag tycker inte att det finns något annat val än att berätta sanningen. Sen är det upp till den bedragna hur mycket detaljer man vill ha. Där tror jag att alla är olika. Men jag tror att detta måste till - sanningen alltså - hur ska annars den bedragne kunna förstå att den otrogne valt honom/henne. Att berätta sanningen innebär också att den otrogne inte har något skyddsnät kvar. Han/hon blottar sig totalt, lägger alla kort på bordet och blottar strupen. Lägger sin lycka i sin partners händer och det är enda sättet att gå vidare på tycker jag.
    InMyDream skrev 2013-08-23 13:18:53 följande:
    I så fall vet du vart vi kysstes för första gången

Som jag ser det så är det bara sorg som behöver komma ut, inte att jag trånar. Sorg över att sagan inte fick ett lyckligt slut. Sorg över att personer blev sårade. Sorg över att tidpunkten var fel. Sorg över att jag inte kunde göra henne till nr 1.

Min älskarinna hade garanterat resonerat precis som du. Alltså sagt, stå för ditt beslut rakt in i kaklet. Blev så överrumplad när hon bröt med sin man, då blev det helt plötsligt bara jag som bedrog min fru. Gjorde att jag kände mig ännu mer rutten. Först var vi två om att ljuga och bedra och helt plötsligt var det bara jag som gjorde det. Lättare sagt än gjort att sluta upp med att tänka på det som varit men det är att blicka framåt och reparera är det som gäller, men tyvärr kommer tankarna ikapp hela tiden.
    Önskar att du läste dina egna inlägg så kanske du ser att du visst uttrycker en oerhört stark längtan efter din älskarinna och efter er perfekta relation. Inte en gång, inte någonstans skriver du att du valt din fru pga att du älskar henne. 

Jag vet inte hur din fru är, jag känner henne inte, men jag känner en oerhörd sorg över det liv som hon lever med dig. Jag vet inte heller vilka utfästelser du gjort eller vilka ömhetsbetygelser du ger henne MEN jag har svårt att tro att hon skulle vilja leva kvar med dig om hon visste att hon inte är nummer ett för dig. Att du inte valde henne utan att hon är ett tröstpris som verkar vara jobbig att leva med - för det har du skrivit några gånger.

Du höjer din älskarinna till skyarna. Du ser bara de positiva ni hade tillsammans och det enda du har svårt med är att hon så lättvindigt vände dig ryggen, att hon blev så känslokall mot dig när hon inte fick som hon ville. MEN är det så svårt att förstå! Hon kanske inte alls älskade dig. DU kanske bara vara en utgång för henne, en väg ut ur hennes äktenskap, ett redskap för att gå vidare. Hon kanske inte alls hade så starka känslor för dig som du tycks ha haft, OCH FORTFARANDE HAR!

Om du verkligen vill hjälpa TS i hennes strävan att komma över sin älskare och komma vidare med sin man så borde du försöka beskriva hur du och din fru gått vidare (även om du inte gjort det - du bara tror det). Ge några konstruktiva förslag på hur TS praktiskt kan gå tillväga och inte denna ändlösa tirad om din fantastiska relation med din makalösa älskarinna.

LÄS vad du skrivit och tala om för mig VAR du uttrycker glädje över att ha valt din fru! Var din kärlek till henne betyder för dig och hur tacksam du är över att hon valt dig, att hon valt att gå vidare med dig trots det svek du utsatt henne för! När du skriver om ert äktenskap så uttrycker du endast hur jobbigt du har det och hur lite det ger dig. 
    Anonym (ångest) skrev 2013-08-22 14:16:16 följande:
    Tack för alla svar - ger mig verkligen en hel del att fundera över!

Tom: Bortsett från att jag aldrig känt mig psykiskt misshandlad av min man känner jag igen mig väldigt väl i mycket av det du skriver.

Varför otrohet: Absolut borde man glömma sin fd älskare/älskarinna och göra allt för att få äktenskapet att fungera om man väljer att stanna. Men min ursprungsfråga handlar ju just om hur man ska kunna glömma.

Själv börjar jag fundera på om jag verkligen vill glömma min fd älskare. Igår träffades vi för första gången efter semestern och alla mina känslor kom genast tillbaka. Även om inget hände (inga kyssar etc) planerade vi för flera gemensamma projekt inkl. övernattningar, var definitivt inte fysiskt avvisande och dessutom sa han flera gånger hur vacker jag är. Känns alltså mer som en tidsfråga innan vi ramlar dit igen.

Inser att det enda rätta vore att skilja mig från min man men vill samtidigt inte fatta ett så livsavgörande beslut samtidigt som jag är helt galet förälskad i en annan (som jag dessutom vet att jag aldrig kan få). Känns dock som om jag lever i någon typ av limbo och måste fatta mitt beslut åt ena eller andra hållet.

Vad gäller sanningen vet jag att min man ser betydligt allvarligare på sexuell otrohet än på emotionell otrohet och skulle bli otroligt sårad om han fick veta att jag varit med någon annan (inte minst med tanke på att vi faktiskt gått i terapi och bl.a . diskuterat det faktum att det är många år sedan jag tände på honom). Om vi ska fortsätta tillsammans borde jag nog berätta mer om sanningen så han skälv får göra sina val men om vi separerar ser jag ingen mening med att såra honom mer än nödvändigt.      
     I inlägg ovan säger du att din man i princip vet allt. Du har berättat att du är kär i någon annan MEN du har inte berättat hur långt ni gått. Här ovan skriver du att din man skulle bli oerhört sårad om han visste att du legat/låg med någon annan. Med andra ord så har du INTE berättat allt eftersom du då tror att din man kommer att välja skilsmässa och det vill du kanske inte innerst inne?!

Jag kan inte se att du har annat än två alternativ:

Det ena innebär att du bryter med din älskare:
    Det innebär att när han säger att du är vacker eller visar någon form av intimitet så talar du om för honom att ni tagit beslutet att bryta och att er relation hädanefter ska vara helt och hållet arbetsrelaterad.  Du planerar inte in några projekt med honom, om det inte är absolut tvunget att jobba tillsammans,  och du planerar ABSOLUT INTE in några övernattningar. Om du är uppriktig i din intention att fortsätta med din man så är du TYDLIG mot din älskare. Du talar om för honom vad som gäller!!! Du tillåter inte att han kliver över den tröskel som du satt upp eller bryter mot de regler som ni kommit överens om.  DU tillåter inte att han får tillträde till din emotionella sida, han får bara ta del av din professionella du tillåter inte honom att tränga in i dina tankar utan förskjuter honom till en mörk vrå,  du ser till att inte försätta dig i situationer där det bara är ni två.  Du har inga möten ensam med honom utan ser till att det alltid finns fler arbetskamrater med.  Du tar ett samtal med din man där du ärligt berättar om vad som hänt. Om hela otroheten inkl den fysiska delen. Antingen väljer din man skilsmässa eller så vill han fortsätta med dig och då har du ingen återvändo. Om din man vet allt så kan du inte heller vara otrogen igen. Det kommer ditt samvete inte att tillåta dig eftersom du inte vill såra din man igen.  Du gör allt för att din relation med din man ska bli bra igen. Du ser till hans behov och sätter dem främst samtidigt som du talar om vilka dina behov är ni fortsätter i parterapi för att få hjälp att komma vidare men den här gången ger du allt, du kör med öppna kort och svarar på alla hans frågor och du talar om vad det är du saknar i ert förhållande och hur du vill ha det
    Det andra alternativet är att du begär skilsmässa från din man utan att berätta vad du gjort eftersom det inte finns någon anledning att såra honom i onödan.

DU tycks tro att det finns ett tredje alternativ. Du fortsätter att vara otrogen, att ligga med din kollega och bedra din man. Detta alternativ innebär att ni alla kommer att må fortsatt dåligt och det kommer att bli värre och värre och i värsta fall så spricker bubblan så småningom och sanningen kommer fram och då är det minst fyra personer som blir lidande. + alla barn. 
    Anonym (ångest) skrev 2013-09-05 15:32:32 följande:
    Nu är det kört igen. Hann inte träffas mer än två veckor efter semestern innan vi återupptog vår relation. Nu är det separation från min man som gäller. Även om jag aldrig kommer bli nummer ett för min älskare kan jag inte fortsätta leva i mitt äktenskap.
    Nej, men du kan avstå från din gifta älskare. Du behöver ju inte medverka till att två äktenskap går sönder - allra helst som du vet att din älskare aldrig kommer att lämna sin fru. Du har ett val där! 
    InMyDream skrev 2013-08-28 05:21:32 följande:
    Inte helt - Nej då har jag nog uttryckt mig otydligt för jag känner mig inte som ett offer för omständigheterna. Alla var jag har gjort har varit medvetna och jag kunde gott och väl undvikit hela situationen. Ändå drev jag på och var kanske onödigt flörtig och gav signaler som gjorde oss till slut förälskade. Min älskarinna ville hela tiden hävda att det var bara jag som tog alla steg, men jag vet inte jag. Tycker bara att det är onödigt att utse syndabockar för man är ju minst två i detta. Jag kan dock inte utpeka mig som oskyldig utan mer att det var skit att jag känner som jag känner. Bra med dina förslag till vad man säger när man bryter. Jag sa aldrig att jag älskar men heller inte uteslöt att det kunde bli vi två till slut. Tydligheten uteblev på grund av mitt inre kaos.

Varför otrohet - Visst så inser jag själv utan att behöva läsa mina egna inlägg vad min fd älskarinna betydde för mig, det är ingen tvekan om det. Eftersom tråden handlar om omöjlig kärlek så blir det väl lätt att man tar upp just det omöjliga. När min älskarinna försvann så kunde jag också satsa helhjärtat på mitt äktenskap precis som jag önskade utan utomstående inverkan och det har fungerat mycket bra. Jag får gehör på de känslor jag visar och min fru visar sidor som jag verkligen uppskattar. Vi har det bättre nu än på länge och då menar jag riktigt länge. Jag tror vi kan få ett riktigt bra liv tillsammans om vi ger det lite mer tid. Drivkraften att lämna har minskat då min älskarinna försvann och då har också arbetet med att återfå förtroende och tillit från min fru gått bättre. Jag kan aldrig jämföra glädjen som jag känner för att min fru ger mig en andra chans med det jag kände för älskarinnan för det blir som att jämföra äpplen och päron. Båda är fantastiska på sitt sätt och jag beundrar och håller av de båda för de är den de är.

Gick inte - Bra råd från experterna och det har fungerat bra för oss. Undviker kontakt så mycket som det går och det är ett råd till TS också. Känns motsträvigt och tungt, men det är ett måste.
    ls
    Älskarinnan - jag hoppas naturligtvis att hon känner samma sak för mig och använder en ny pojkvän för att bedöva känslorna, men i verkligheten är det säkert inte så. Hon behövde närhet och någon som kunde ge henne allt så jag är glad för hennes skull. Hon är värd någon som kan visa att hon är nummer ett och i den konkurrensen kommer känslorna för mig att svalna. Hon gav mig hundra chanser och jag valde att stå kvar på perrongen så att säga. Jag har inte gett upp hoppet med min fru så vi fortsätter att kämpa trots otroheten. Ibland orkar man inte längre och ibland får man ny kraft. Jakten på att tillfredsställa mina inre behov fortsätter men jag inser att mina krav för att vara nöjd har ökat. Tiden kommer utvisa om det blir jag och min fru eller om vi går skilda vägar.

Märkligt att när man försöker skriva precis som man känner så är det alltid flera som är snabba med att kritisera och fördöma. Men, men det är ändå väldigt intressant att få nya perspektiv.

Jadu, jag ser fortfarande ingenting i din text som tyder på att du älskar din fru mer än du älskade din älskarinna. Jag ser fortfarande inga superlativ till din frus ära. Det som fortfarande lyser igenom i din text är hur mycket du saknar älskarinnan, att du önskar att hon "känner samma sak för mig och använder en ny pojkvän för att bedöva känslorna" - mao det är ju fortfarande henne du vill ha!

Du inser vad din älskarinna betydde för dig. Jag hävdar att hon fortfarande betyder mycket för dig. Du är fortfarande förälskad i henne och går och längtar efter henne och önskar att hon gör detsamma. Du säger också att du nu - när älskarinnan är ute ur ditt liv - helhjärtat kan satsa på ditt äktenskap. Jag tror faktiskt inte att du gör det. Jag tror att din fru fortfarande får slåss om ditt hjärta och din uppmärksamhet mot din älskarinna. Fast nu är det tyvärr en drömbild hon får kämpa mot - för det är så du har bevarat henne i ditt hjärta och ditt sinne. Hur tror du att din fru ska kunna vinna den fajten? 

Om du inte kan tränga bort älskarinnan ur dina tankar och ur ditt hjärta som kan din fru aldrig återfå förtroendet för dig. Din fru känner säkerligen att du inte är hennes till 100% - att du inte ger allt i er relation eftersom du fortfarande tillåter dig att sakna din älskarinna. Att du fantiserar om hur det kunnat vara om du valt annorlunda. Vill du att ditt äktenskap ska lyckas så måste du ge allt - du måste tränga bort älskarinnan ur dina tankar. Du kan inte tillåta dig att tänka på hur underbart ni hade det, undra om hon fortfarande älskar dig, tänka på hur mycket du saknar henne eller hur det skulle blivit om du vågat ta steget. Du skriver ju att du fortfarande vill lämna din fru - att "drivkraften att lämna har minskat..." - mao så har du inte valt att vara med din fru, du har inte valt att stanna i ert äktenskap pga att du älskar din fru. Det är i alla fall så du uttrycker dig. 
    Anonym (ångest) skrev 2013-09-08 17:49:51 följande:
    Tack för alla kommentarer! Jag är fullt medveten om att det är destruktivt  (i alla fall för mig) att ha en älskare men jag kan helt enkelt inte stå emot. Om det bara vore sexuellt hade jag kanske fixat det men i vårt fall är vi också bästa vänner och har under lång tid anförtrott oss åt varandra och stöttat varandra när någon av oss haft det jobbigt (delar helt enkelt den mentala närhet som vi borde ha med våra respektive). Egentligen har vi faktiskt inte vart otrogna igen (efter brytningen innan sommaren) i fysisk bemärkelse men pratade till exempel i mobil i 5 timmar när vi båda övernattade på olika jobb förra veckan - och det som sas var allt annat än oskyldigt. 

Önskar naturligtvis fortfarande att jag var nummer 1 (och det är ju just det som är så destruktivt) men jag känner honom väldigt bra sedan många år tillbaka och vet som sagt att han aldrig kommer lämna sin familj (i alla fall inte medan barnen är små)  - så jag väntar väl egentligen fortfarande på att vakna upp en morgon och fråga mig själv vad jag sett hos honom. Fast jag tvivlar i dagsläget på att jag någonsin kommer så långt.
    Din stackare!
    Hoppas också att du vaknar upp och slutar med detta självbedrägeri som riskerar att såra så många fler än bara dig själv. Och nej, han är inte din själsfrände eller bästa vän. Han bara låter dig tro det så att han kan få det han vill ha utan att behöva offra något. Förhoppningsvis inser du också det innan det går för långt.
    Anonym (x) skrev 2013-09-13 00:59:22 följande:
    Förstår precis vad du talar om. Så trodde jag också. Och precis som du är nu har jag varit och även om jag säger det nu så kommer du nog inte att ta in det, för det hade inte jag gjort just då.

Älskarinnor är människor. Bedragna kvinnor är människor. Män är människor. OCH människor är olika. Du kan inte generalisera genom att säga att alla som blivit bedragna aldrig skulle kunna göra så mot någon annan människa, just för att hon vet hur ont det gör. Jaa, jag tyckte också så. Jag faktiskt hatade människor som bara ens kunde tänka sig tanken att vara otrogen.

Men vet du... tiden går och ibland kanske inte alla sår läker på samma sätt. Just åter därför att vi är olika. Endel vill hämnas och blir älskarinnor av det skälet, andra kanske inte vill leva  på något annat sätt än att vara den andra kvinnan. En tredje kanske bara råkade bli kär eller vad vet jag?

Jag har alltid i alla fall haft en vid syn och tolerans mot att vi är olika och vi lever våra liv efter det som händer oss och det som sker.

Att tappa tron på mänskligheten? Då tror jag inte riktigt att du någonsin har trott på den. Ursäkta jag säger så men var finns din respekt mot andra? Vad vet du om vad de har gått igenom? Vad vet du om vad jag har gått igenom, hur det gick till, hur jag kände? Visst det lilla jag skrivit här men det kan jag säga dig... och det tror jag nog du förstår också eftersom du är där just nu... det var ett helvete, rent ut sagt. Och nä, jag skulle aldrig drömma om att utsätta någon annan för detta. Men nu är jag påväg att lämna min man, jag försöker göra detta på så rätt sätt som möjligt, det är därför jag skriver och ber om råd.

Blir lessen över att du tycker jag är grymm... Jadu, önskar du kände mig på riktigt, du hade ändrat uppfattning. Jag lovar. Vill att du ska förstå att det du läser här är bara en bråkdel av vad man kan få fram om vad som hänt.

Åter igen: du ska vara försiktig med att döma någon innan du själv gått i hans/hennes skor en mil el så. Ok?             
    Håller med "Kämpar". Finns inget som rättfärdigar att man gör andra människor illa - medvetet! Och du är i högsta grad medveten om att du deltar i något som riskerar att såra åtminstone två människor. Din egen partner och din älskares.

Du har nog rätt i att det är svårt att sätta sig in i andras situation. Du har säkert även rätt i att man inte vet förrän man gått i någon annan människas skor. Men det jag vet, det jag är övertygad om är att jag själv aldrig skulle försätta mig i den situation som du befinner dig i. Jag skulle aldrig kunna bidra till en sådant bedrägeri. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag medvetet sårade andra människor. Låter kanske dramatiskt men så vill inte jag leva mitt liv. Hur kär jag än är. 
    Anonym (Vara öppen?) skrev 2013-09-07 15:54:06 följande:
    man 
    Varför vara otrogen alls är väl snarare frågan i så fall.

Jag har varit otrogen pga dåligt sexliv, inte för att jag blivit kär i någon. Blir man förälskad i någon och det är besvarat och man ser att man har en framtid ihop anser jag att man avslutar sin gamla relation. 

Däremot så kan det uppstå känslor även om det inte var avsikten. Man har bra sex, trivs ihop och kommer varandra nära, vad är skillnaden mot en traditionell förälskelse egentligen? Däremot måste det ju vara besvarat för att ta det till nästa nivå. Jag kan vara sån att jag kan hysa varma känslor gränsande till kärlek, men inte av typen "nu skall vi flytta ihop" typen. Men som inte blir mer förrän man får gensvar. Först då kan man känna efter på riktigt och tillåta att känslorna växer (låter kanske väldigt sterilt och kontrollerat, är inte riktigt så enkelt givetvis; men det går att hantera)
    Du tycker alltså att det är okej att bedra sin partner bara man inte blir kär i den man är otrogen med? Och att man bara behöver avsluta sitt förhållande om man blir kär i den man har en affär med? 

Undrar så hur du tänker. Anser du att du inte är otrogen eftersom du inte har fått känslor för din älskarinna? Anser du att du inte ljuger för din fru enbart pga att hon aldrig frågat dig om du är otrogen? Menar du att ljuger det gör man bara om någon ställer en fråga om man ljuger om svaret?

Är din fru okej med att du har en älskarinna? Att du har sex med andra kvinnor?

Om din fru inte har "godkänt" att du ligger med andra och sex är så viktigt för dig att du inte kan leva utan det - varför skiljer du dig inte? Du säger att du antagligen hade lämnat din fru för din ex-älskarinna om hon fått känslor för dig så då kan du ju inte älska din fru särskilt mycket.

Och om du undrar. Nej, jag tycker inte det finns någon enda omständighet som gör det okej att vara otrogen, att gå bakom ryggen på eller ljuga för sin partner om detta. 
    Anonym (ångest) skrev 2013-09-10 21:22:17 följande:
    Tack igen för en intressant diskussion. Dock måste jag faktiskt opponera mig mot alla som tycker att min älskare är en skit/loverboy som bara låtsas vara min vän för att få sex. Hur i hela fridens dar kan ni göra en så ingående analys av en människa som ni aldrig har träffat?! Visst, han bedrar sin fru men jag bedrar min man - hur kommer det sig då att ni är bergsäkra på att han bara är ute efter sex medan jag blir utnyttjad?? Upprepar att vi varit mycket nära vänner i många år - långt innan vi inledde ett intimt förhållande. Och jag är helt övertygad om att han har mer än rent sexuella känslor för mig även om de i inte är starka nog för att få honom att bryta upp från sin familj.n 
    Mao så utnyttjar han dig.
    Han är medveten om att du har starka känslor för honom och han har klargjort att han aldrig kommer att lämna sin fru. Så alltså utnyttjar han det faktum att du inte kan säga nej till honom.

OM han vore din vän så skulle han respektera dina känslor och lämna dig ifred. OM hans känslor vore lika starka som dina så skulle han lämna sin fru. Att han har barn med speciella behov är bara undanflykter från hans sida - vill han så kan han. Inget är omöjligt. 
    Anonym (x) skrev 2013-09-22 01:23:16 följande:
    Mmm... man vet aldrig vad som kommer att hända i sitt liv och ibland så rår vi faktiskt inte över det som händer. Det är ju jättebra att du vet att du aldrig skulle försätta dig i en sådan situation som jag hamnat i... hur du nu kan veta det av det lilla jag skrivit här...
    Hur jag vet det? Jo, jag delar inte med mig av mitt privatliv, delar inte med mig av mitt samliv med andra män. När jag har problem med min man, med vårt gemensamma liv så pratar jag med honom om det. Jag tillåter mig inte att diskutera såna frågor med andra män eftersom det innebär att det blir för privat, för intimt. Jag pratar aldrig med andra män om mina känslor, om min man på ett sådant sätt att det öppnar upp för en mer intim relation med en vän eller kollega. Därför vet jag att jag inte kommer att hamna där du är.

Jag säger inte att jag aldrig känt mig attraherad av andra män - det går liksom inte att undvika när man varit ett par i över 25 år - men jag släpper aldrig in någon i den privata, intima sfär som endast tillhör mig och min man som ett par. Jag låter dem inte komma mig så nära att jag riskerar att utveckla känslor för dem. Och känner jag att det är något mer på gång så undviker jag situationer där jag hamnar ensam med en sån man.

Så därför vet jag. Jag tar aktiva beslut om hur jag vill vara och agera och där ingår inte att vara otrogen, att ljuga och bedra den man jag älskar. Sen förstår jag att du kanske lever i en relation som är långt ifrån perfekt, med en man som kanske inte behandlar dig på ett bra sätt - men det jag inte förstår är varför du väljer att stanna kvar.

Visst du har rätt, det händer saker i livet som man inte visste kommer att hända. Men du kan påverka hur du hanterar dessa händelser. Du är en människa med fri vilja och just nu väljer du att vara otrogen och att inte lämna din partner. 
    Anonym (?) skrev 2013-09-23 00:27:13 följande:
    Men om en relation är bra är man inte otrogen. Jag var trogen i 25 år!!! Dock hade jag inte självinsikt hur dåligt det var förrän jag hittade min älskade. Om han överger mig har jag ändå vunnit något. Känslan att veta vad kärlek är och komma ihåg känslan hur det är att vara berörd och åtrådd. Den är oslagbar.  
    Men problemet är ju att han inte är din älskade. Han har dig bara vid sidan om - han har sin älskade hemma. Den stackars kvinna som ni båda hjälper till att bedra, att ljuga för, att förminska och förlöjliga. 

Hur kan du rättfärdiga det du gör? Hur kan du (och din älskare) leva med vetskapen om att ni går bakom ryggen på hans fru? Hur kan ni medvetet göra andra personer illa?

Det finns inget som gör en otrohet okej. Inget. Du har åtminstone skilt dig men din ryggradslösa älskare fortsätter att äta kakan samtidigt som han vill behålla den. Stackars hans fru den dag hon upptäcker vad han håller på med. Att i åratal (?) bedragit henne med dig. Är du beredd att ta konsekvenserna av det bedrägeri du deltar i? När hon kontaktar dig och gråter och undrar om hon var värd detta - kan du då titta henne i ögonen och säga att du inte gjort något fel. Att du mått så bra av att ligga med hennes man att det är värt alla hennes tårar?

Men jag håller med dig. Varför gå kvar i en skitrelation?  Så om din älskare du är din älskade - varför har han inte valt dig?
    Anonym (Solvippan) skrev 2013-09-22 22:52:55 följande:
    Håller med Gick inte här ovan.

"Hur kan ni då säga vad som är rätt eller fel? Hur kan ni sätta er på så höga hästar och utgå från att du minsann ALDRIG skulle försätta dig i en sådan situation? För att ni har ett val? " - instämmer helt i detta.

Vet man inte hela sanningen så kan man inte döma. Det finns lägen när otrohet är ett sätt att lösa ett svårt problem. Det kan vara vägen ut.....jag har sett det på nära håll en gång. Ingen blev påkommen men det innebar början till ett nytt liv för det ena paret. Andra parten var single och klarade sig utmärkt.

Vidhåller fortfarande att det inte finns något som rättfärdigar en otrohet. Det finns inget vackert i att ljuga för och bedra sin partner - oavsett vilken anledning man säger sig ha.

Sen förstår jag visst att det finns de som lever i usla förhållanden där kärleken är slut eller man blir mentalt eller fysiskt misshandlad. Att man kan bli kär i någon annan än den man lever i förstår jag också. Men att säga att en otrohet kan vara bra, att det kan hjälpa - det är bara skitsnack. Sen har vi alla olika gränser för vad som är otrohet. 
    Anonym (x) skrev 2013-09-22 22:11:00 följande:
    Jag menade inte hur du kan veta att DU aldrig kommer att komma i en sån situation. Jag menade hur DU kan veta hur DU skulle hantera en sådan situation som JAG har hamnat och är i, när du vet så lite om den? Tvivlar inte det minsta på att du skulle hantera den exakt efter din egen regelbok men är du säker på att det är rätt för mig?

Det är farligt att döma andra människor när man vet så lite om dem.. 
    Jag dömer inte människan. Jag fördömer handlingen.

Det finns inga situationer som rättfärdigar otrohet. Men det finns olika situationer som kan leda till otrohet. Men det gör inte själva handlingen okej. Att man lever i ett dåligt förhållande innebär inte per automatik att det är okej att vara otrogen. Det rättfärdigar inte otroheten.

Du är så inne i ditt rosaskimrande töcken  att du inte ser eller vill se att du faktiskt medverkar till att göra andra personer illa. Du pratar mycket om att jag och andra med mig dömer dig för att du är otrogen, att vi saknar empati och förståelse för att det faktiskt kan vara bra med otrohet (nu raljerade jag lite). MEN det du inte förstår är att detsamma kan appliceras på dig - du medverkar till att bedra en annan kvinna. Du medverkar till att såra en annan människa. Du medverkar till att din älskare ljuger för sin hustru och sin familj.

Det ni som är otrogna väljer att glömma bort är att det faktiskt finns ytterligare en part i er relation och det är den bedragna hustrun (förutom din man då). Hon som inte valt att bli bedragen. Hon som kanske tror sig leva i ett lyckligt äktenskap. Eller som kanske lever i ett äktenskap som inte är så bra men som hon jobbar på. Eller som kanske är olycklig i sitt äktenskap eftersom hon misstänker att hennes man är otrogen mot henne. Den kvinna som oavsett äktenskapets status inte förtjänar att ha en man som bedrar henne med en annan kvinna. 

Henne har du inga problem att rationalisera bort ur dina tankar. För du är så käääär. Du behöver verkligen hennes man för ditt välmående för du kan inte tänka dig att gå igenom din skilsmässa utan att ha honom vid din sida. Du har inga problem att stjäla honom, hans uppmärksamhet och hans tid från henne och från hans familj.  Känner du sympati för henne? Har du empati för henne? Känner du för henne som en medmänniska eller väljer du att inte tänka på henne och enbart fokuserar på dig själv i den situation du är?

Inser du inte att du genom dina handlingar har dömt henne? Du har satt dig till doms över hennes liv. Du har gjort intrång i hennes liv genom att ta hennes man till älskare. Genom att göra anspråk på hans känslor, hans kropp och hans tid har du påverkat hennes liv utan att hon haft något att säga till om. Så nej, det finns inget som rättfärdigar att vara otrogen eller att medverka till att bedra någon annan människa.
    Anonym (Åskådare) skrev 2013-09-23 09:19:43 följande:
    Riktat till "Varför otrohet?"

Jag förstår vad du skriver MEN jag anser att var och en är ansvariga för sina handlingar och sina egna relationer.

Om jag skulle vara på väg in i en otrohetshistoria som påverkar en kvinna i mitt nätverk - någon jag känner/vet vem det är så är svaret lätt. Min relation till kvinnan = mitt ansvar. Om ej så är det hans ansvar enbart.

Visst är det ingen som medvetet vill skada någon men älskarinnan har (oftast) en och endast en relation - den till mannen. Det hon känner till om hans fru/sambo är enbart färgar av vad han berättar. Då blir det svårt med lojaliteten systrar emellan. Även om etiken säger annat.

Visst är det sett från ovan helt rätt det du säger men ofta är det väldigt svårt när det gäller verkligheten.

Jag tror du blivit bedragen själv - jag är i så fall ledsen för din skull.
    Så du anser att det är okej att bete sig svinaktigt mot människor som man inte känner? Och att man bara är skyldig att bete sig sjysst mot familj, vänner och möjligen bekanta? Intressant synpunkt! 

Nej, jag har inte blivit bedragen. Jag är i en mycket lång relation. Vi har - som de flesta andra - haft våra upp- och nedgångar men ingen av oss har valt att gå den "lätta" vägen och valt otrohet. Vi har istället valt att prata med varandra när vi upplevt att vårt förhållande inte varit bra och jobbat igenom svårigheterna. Tillsammans. 

För gör man som TS och många andra av hennes gelikar gör - struntar i att kommunicera med sin partner och istället söker sig till en kollega eller vän och berättar intima saker om sitt förhållande - så blir det ofta som det bli. Man känner sig bekräftad av den som lyssnar på en, får kanske känslor och vips så hoppsan så var man otrogen. Och finner på tusen och en sätt att rättfärdiga det.
    Anonym (kämpar) skrev 2013-09-23 11:14:02 följande:

Bra skrivet! Precis så tycker jag, men du är bättre på att formulera dig. Jag har skrivit i den här tråden i egenskap av bedragen fru, för att skaka om och få älskarinnorna att inse att det finns en medmänniska som kommer må väldigt dåligt, väldigt länge när allt uppdagas. Just det här med empati för andra människor tycker jag är intressant. Älskarinnorna vill inte bli dömda, vi ska känna empati för dem och deras situation, ha förståelse för att otrohet uppstår av olika anledningar. Men var finns deras empati då för mannens fru? En del verkar förstå vilket svek det är och att det kan ta åratal för den bedragne att komma över en otrohet, ändå är man så kär att det inte går att ta in att man gör en annan människa illa. Om man nu behöver någon annan för att själv ta sig ur ett dött äktenskap, varför måste det då vara en annan gift person?

Min mans vänsterprassel hade en dålig relation som hon ville ifrån, men med vilken rätt har hon att lägga sig i mitt liv för det? Jag hakar upp mig på att hon är läkare också, trodde att man blev läkare för att man känner empati för andra människor. Ja, nu kanske jag "dömer" henne fast vi inte känner varandra, men faktum kvarstår, var finns hennes empati? Men hon kan säkert också rättfärdiga sitt handlande och försöka intala sig att hon behövde just honom just då. Att jag fanns hade ingen betydelse.

Den här tråden handlar om hur man ska komma över omöjlig kärlek. Att tänka sig in i andras situation och känslor, samt känna empati och respekt för andra människor är väl en bra början.

{#emotions_dlg.flower}

Tycker du beskriver väldigt bra hur det känns att vara den bedragna. Tror jag har läst din historia i en annan tråd och hoppas att din man fortfarande håller det han lovat dig, noll kontakt.
    Anonym (x) skrev 2013-09-23 13:21:36 följande:
    Jotack, det har jag blivit och ändå har jag en kärlek till människan som gör att jag inte dömer ngns handlingar.
    Tror du att den bedragna hustrun tänker samma varma tankar om dig? Tror du att hon har möjlighet att känna empati med den kvinna som använt sig av hennes man för att ta sig ur ett dåligt äktenskap. Tror du att hon känner sig lika generös som du? 

Varför är ni älskarinnor så trångsynta och egoistiska. Så fullständigt i avsaknad av empati och sympati för den människa som tvingas leva i en lögn med en man som bedrar henne. Och det konstiga är att samtliga älskarinnor i den här tråden - som är sååå käääära i sina älskare - säger sig vara medvetna om att deras älskare aldrig kommer att lämna sin fru. Har du aldrig ställt dig frågan - varför? 
    Anonym (x) skrev 2013-09-23 13:52:54 följande:
    Här håller jag faktiskt med er båda. Tråden skulle handla om hur vi kommer över omöjlig kärlek. Tycker vi ska hålla oss till det.

Jag är också en av dem fruarna som blev sviken av min man och hans otrohet. Vet precis hur du menar, hur dåligt och långt ned man som den partnern kommer. Ett sår som aldrig tyckt läka helt, känns det som. 
    Jag håller med dig om att vi hamnar off topic. Problemet är bara att när vi som står utanför försöker komma med förslag på hur man kan göra för att komma över omöjlig kärlek så bemöts förslagen oftast med att det är omöjligt att ta till sig våra förslag på hur man håller sig borta från älskaren. Jag antar att det beror på att man egentligen inte vill släppa sin älskare eftersom man mår så bra av det.

När vi sedan försöker berätta hur mycket det sårar att bedra någon eller att vara delaktig i en otrohet så bemöts dessa inlägg med fullkomligt oförståelse och förnekande av att man som älskarinna har någon som helst ansvar för den uppkomna situationen. Att älskarinnan inte har något som helst ansvar för den bedragna kvinnan utan det är endast älskarens ansvar.

Mitt inlägg ovan som du uppfattade som personlig kritik - rosaskimrande - baseras på hur du uttrycker dig i dina inlägg när du beskriver dina känslor för din älskare och er affär. Om du läser igenom dem så kanske du förstår varför jag uppfattar att du lever i en "bubbla av lycka".

Men visst - jag kan sluta att skriva obehagliga sanningar. För det vill du uppenbarligen inte höra. Du vill inte bli kritiserad för dina handlingar, vem vill det. Men ändå så säger du att du är medveten om att det inte är rätt. Nähä, varför fortsätter du då att göra fel? 
    Anonym (Vilsen) skrev 2013-11-11 07:33:04 följande:
    Hej alla igen... Jag har haft en jobbig helg, därför valt att inte läsa eller kommentera här. Men kunde inte slita mig från detta forum. Har inte sett min älskare nu på många dagar. Har inte hört av mig till han alls, men han hör av sig hela tiden...på olika sätt... Det är otroligt jobbigt, jag tänker på han varje sekund. Får höra från min man vad min älskare gör och så, försöker låta glad...fast jag bara vill grina och lägga mig ner och dö. Det känns som mitt hjärta gått i tusen bitar. Jag älskar han. Vill leva med han. Vill starta en framtid med han. Men just nu går det inte. Jag ska försöka få det bra med min man, jag har satt en tidpunkt, maj 2014. Känner jag då att det inte går att rädda mitt äktenskap, känner jag då att jag fortfarande älskar någon annan än min man, då kan jag inte stanna hos min man. Men jag ska INTE träffa min älskare under tiden. Ska försöka att inte ses så mycket allihopa, ska lösa det på något sätt, Är jag dum som satt en tidpunkt, maj2014.... Jag måste ju börja någonstans för att försöka rädda mitt äktenskap, försöka för barnens skull...
    Jag har läst alla dina inlägg igen och jag saknar ord för hur jävligt jag tycker att ni två beter er. Du pratar om vänskap. Vilken vänskap. Du är inte värd din älskares sambos vänskap och din älskare är inte värd att kalla sig din mans vän. Fy vad svinigt ni beter er.

Berätta för oss hur fantastisk er kärlek är. Hur kära ni är i varandra och hur svårt det är att hålla er ifrån varandra för ni är ju sååå fantastiskt lyckliga med varandra. Men baksidan då. Den smutsiga baksidan av er stora kärlek. Hur är det med den - i vilken av de äkta sängarna har ni sex. I din älskares eller din och din mans? Byter ni lakan eller låter ni dem ligga kvar så att er otrohet verkligen kan gnidas in era partners skinn? 

Jag kommer aldrig att förstå hur man kan sjunka så lågt att man bedrar sin partner  - och dessutom med dennes bästa vän. Har ni inga gränser? Vadå föll handlöst? Ni ha ju känt varandra i många år - hur kan du kalla det handlöst? Och vadå svårt att hålla sig ifrån varandra. Hur svårt är det. Har man en ryggrad och en känsla för vad som är rätt och fel och dessutom säger sig inte vilja göra någon annan illa - DÅ Är MAN INTE OTROGEN! 

Antingen gör ni slut omedelbart och upphör med all kommunikation eller så gör ni slut med era respektive. Personligen tycker jag att er historia har blivit så smutsig att det inte finns någon annan väg att gå än att bekänna för era respektive vad ni gjort och sedan låta dem ta beslutet om de över huvud taget vill fortsätta leva med er.

Det är era respektive som ska få ta beslutet! Du och din älskare har förverkat all rätt att bestämma hur ni vill ha det. Era respektive förtjänar att behandlas med respekt och kärlek! De förtjänar att få leva lyckliga med en partner som inte ägnar all sin vakna tid med att tänka på någon annan, en partner som inte ljuger och går bakom ryggen och låtsas vara lycklig i relationen.

Vakna upp och ansvar för den situation du försatt dig i! Sluta ljug för din man, dig själv och din älskares partner. Hur står du ut med dig själv? Tycker du om den person du blivit? Är det så här du vill leva ditt liv?
Svar på tråden Att komma över omöjlig kärlek