Anonym (ångest) skrev 2013-08-22 14:16:16 följande:
Tack för alla svar - ger mig verkligen en hel del att fundera över!
Tom: Bortsett från att jag aldrig känt mig psykiskt misshandlad av min man känner jag igen mig väldigt väl i mycket av det du skriver.
Varför otrohet: Absolut borde man glömma sin fd älskare/älskarinna och göra allt för att få äktenskapet att fungera om man väljer att stanna. Men min ursprungsfråga handlar ju just om hur man ska kunna glömma.
Själv börjar jag fundera på om jag verkligen vill glömma min fd älskare. Igår träffades vi för första gången efter semestern och alla mina känslor kom genast tillbaka. Även om inget hände (inga kyssar etc) planerade vi för flera gemensamma projekt inkl. övernattningar, var definitivt inte fysiskt avvisande och dessutom sa han flera gånger hur vacker jag är. Känns alltså mer som en tidsfråga innan vi ramlar dit igen.
Inser att det enda rätta vore att skilja mig från min man men vill samtidigt inte fatta ett så livsavgörande beslut samtidigt som jag är helt galet förälskad i en annan (som jag dessutom vet att jag aldrig kan få). Känns dock som om jag lever i någon typ av limbo och måste fatta mitt beslut åt ena eller andra hållet.
Vad gäller sanningen vet jag att
min man ser betydligt allvarligare på sexuell otrohet än på emotionell otrohet och skulle bli otroligt sårad om han fick veta att jag varit med någon annan (inte minst med tanke på att vi faktiskt gått i terapi och bl.a . diskuterat det faktum att det är många år sedan jag tände på honom). Om vi ska fortsätta tillsammans borde jag nog berätta mer om sanningen så han skälv får göra sina val men om vi separerar ser jag ingen mening med att såra honom mer än nödvändigt.
I inlägg ovan säger du att din man i princip vet allt. Du har berättat att du är kär i någon annan MEN du har inte berättat hur långt ni gått. Här ovan skriver du att din man skulle bli oerhört sårad om han visste att du legat/låg med någon annan. Med andra ord så har du INTE berättat allt eftersom du då tror att din man kommer att välja skilsmässa och det vill du kanske inte innerst inne?!
Jag kan inte se att du har annat än två alternativ:
Det ena innebär att du bryter med din älskare:
Det innebär att när han säger att du är vacker eller visar någon form av intimitet så talar du om för honom att ni tagit beslutet att bryta och att er relation hädanefter ska vara helt och hållet arbetsrelaterad. Du planerar inte in några projekt med honom, om det inte är absolut tvunget att jobba tillsammans, och du planerar ABSOLUT INTE in några övernattningar. Om du är uppriktig i din intention att fortsätta med din man så är du TYDLIG mot din älskare. Du talar om för honom vad som gäller!!! Du tillåter inte att han kliver över den tröskel som du satt upp eller bryter mot de regler som ni kommit överens om. DU tillåter inte att han får tillträde till din emotionella sida, han får bara ta del av din professionella du tillåter inte honom att tränga in i dina tankar utan förskjuter honom till en mörk vrå, du ser till att inte försätta dig i situationer där det bara är ni två. Du har inga möten ensam med honom utan ser till att det alltid finns fler arbetskamrater med. Du tar ett samtal med din man där du ärligt berättar om vad som hänt. Om hela otroheten inkl den fysiska delen. Antingen väljer din man skilsmässa eller så vill han fortsätta med dig och då har du ingen återvändo. Om din man vet allt så kan du inte heller vara otrogen igen. Det kommer ditt samvete inte att tillåta dig eftersom du inte vill såra din man igen. Du gör allt för att din relation med din man ska bli bra igen. Du ser till hans behov och sätter dem främst samtidigt som du talar om vilka dina behov är ni fortsätter i parterapi för att få hjälp att komma vidare men den här gången ger du allt, du kör med öppna kort och svarar på alla hans frågor och du talar om vad det är du saknar i ert förhållande och hur du vill ha det
Det andra alternativet är att du begär skilsmässa från din man utan att berätta vad du gjort eftersom det inte finns någon anledning att såra honom i onödan.
DU tycks tro att det finns ett tredje alternativ. Du fortsätter att vara otrogen, att ligga med din kollega och bedra din man. Detta alternativ innebär att ni alla kommer att må fortsatt dåligt och det kommer att bli värre och värre och i värsta fall så spricker bubblan så småningom och sanningen kommer fram och då är det minst fyra personer som blir lidande. + alla barn.