Lugnande vs narkos vid undersökning med magnetröntgen?
Hej där!
Har pratat med rätt många angående min kommande undersökning med magnetkamera, och förstår att det inte är något farligt men bara tanken på det får mig fortfarande att få nästintill panikångest, (jag vet vad det är, har det som diagnos tillsammans med bl a tvångssyndrom). Vad som skrämmer mig är just det där med att ligga så trångt, har lätt klaustrofobi, och jag har insett att jag troligen måste ha hjälp den dagen, antingen med lugnande eller narkos.
Får ta lugnande vissa gånger jag ska till tandläkaren (beroende på vad de ska göra) och det fungerar bra där, frågan är just om det kommer fungera i detta fallet? Samtidigt inser jag självklart att narkos är narkos, har under mitt vuxna liv aldrig blivit sövd, något de säger att de inte vill p g a min astma (antar att övervikten också spelar roll där). Då har vi iofs pratat om inför t ex kejsarsnitt och operation av knäet, kan detta vara en "lindrigare" sövning i så fall? Vari ligger riskerna? Särskilt tacksam för svar från er som antingen gjort det och/eller arbetar/arbetat med sådant. Samtidigt vore det ännu en "seger" över mig själv om jag klarade det ändå, då jag aldrig trodde jag skulle klara datortomografi men nyligen gjorde det, var visserligen lite rädd men personalen var kanon.
Hälsningar en villrådig själ
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-04 22:37
Varmt TACK snälla ni för era svar! Var på magnetröntgen idag och med hjälp av min karl och lugnande medel, gick det över förväntan. Hade panikångest innan och trodde jag helt skulle bryta ihop när jag skulle lägga mig på britsen, var underbara röntgensjuksköterskor där också som även de var ett enormt stöd!
Kommer inte vara lika "skakis" om det blir fler gånger men med tanke på min klaustrofobi blir det garanterat lugnande medel igen i så fall. Stort tack återigen för responsen i den här tråden!