Inlägg från: Ann Cistrus |Visa alla inlägg
  • Ann Cistrus

Lugnande vs narkos vid undersökning med magnetröntgen?

Hej! 

Jag jobbar som narkossköterska och är ibland med vid mr-undersökningar. Precis som du säger finns det vissa risker med narkos även om de varierar beroende på vilken typ av narkos man använder. Din astma och övervikt är riskfaktorer, ja, men inget som i sig gör att narkos är kontraindicerat. Jag tycker att du ska prova med enbart lugnande först eftersom det är absolut riskfritt. Fungerar det: kanon! Fungerar det inte: fundera på narkos. Personalen där brukar vara väldigt förstående och duktiga så det är värt att prova! Lycka till! 

• Ann Cistrus
    Anonym (Villrådig) skrev 2013-06-02 21:27:14 följande:
    Narkos: Tack så mycket för svaret! Kan inte du berätta exakt vad som kan hända om jag ändå väljer narkos, utifrån artt jag som sagt var har astma och är överviktig? Skulle bli jätteglad för svar igen, oavsett vad du säger faktiskt. Och du: Går det att ställa om bara "så där" till att göra narkos om det inte skulle fungera om jag testar lugnande först? Kan det inte ta lång tid att få in narkospersonal? Räcker det med att en narkossyrra är med eller behövs även narkosläkare i så fall?
    Hur man går tillväga beror nog lite på var du bor och vilken kroppsdel som ska undersökas. Ibland ger man en lättare narkos med ett läkemedel som heter propofol och det kan man ge lite hela tiden med en s.k sprutpump kopplat till en liten kateter man sätter i ett blodkärl på handen eller armen. När man ger denna typen av "lättnarkos" behöver man inte intubera (stoppa ner en slang i luftstrupen för att kontrollera andningen) utan det räcker med lite syrgas i näsan. Den här typen av narkos passar inte alla personer eller ingrepp. Beroende på hur pass överviktig man är så räknas man ibland aldrig som "fastande", vilket man oftast måste vara för att slippa bli intuberad. 

Risken med att bli intuberad är att en överviktig person snabbt får dålig syresättning när de inte andas (från det att du sövs ner andas du inte för egen maskin på 5-10 minuter) och att de löper större risk än normalviktiga att få upp maginnehåll i munnen som hamnar i lungorna. Intubering innebär också en retning på luftrören, vilket kan leda till spasmer i bronker eller struphuvud, speciellt hos personer med astma. 

Narkospersonal (både läkare och ssk) kan ibland kallas ganska snabbt men det beror ofta helt på hur situationen ser ut på operationsavdelningen. Fullt ös på alla salar= ingen ledig personal. 

Ursäkta att det tog tid att svara, skriver med vänstran och håller ammande bebis med högran Glad 
  • Ann Cistrus

Tack! Lillis har somnat nu så det går lättare att skriva! Generellt sett brukar vi be patienter som ska sövas att inte äta efter midnatt och inte dricka något på 6 timmar innan narkosen. Kan skilja mellan sjukhusen. Kontrastvätska ges inte vid magnetröntgen utan det är vid datortomografi. De flesta (om inte alla) patienter som sövts för en röntgenundersökning får gå hem samma dag så fort de är pigga nog och har varit och kissat och druckit något (för att se att de kan behålla vätskan och inte börjar kräkas).

• Ann Cistrus
    GrodanHopp skrev 2013-06-02 22:44:32 följande:
    Narkos: Det stämmer inte. Det beror nog på vad dom ska undersöka. Jag får ALLTID kontrastvätska intravenöst, annars kan dom inte se om några plack är aktiva.
    Du har rätt, det finns vissa undersökningar där man använder kontrast vid magnetrönten också tydligen!
Svar på tråden Lugnande vs narkos vid undersökning med magnetröntgen?