Inlägg från: Ann Cistrus |Visa alla inlägg
  • Ann Cistrus

Lugnande vs narkos vid undersökning med magnetröntgen?

Hej! 

Jag jobbar som narkossköterska och är ibland med vid mr-undersökningar. Precis som du säger finns det vissa risker med narkos även om de varierar beroende på vilken typ av narkos man använder. Din astma och övervikt är riskfaktorer, ja, men inget som i sig gör att narkos är kontraindicerat. Jag tycker att du ska prova med enbart lugnande först eftersom det är absolut riskfritt. Fungerar det: kanon! Fungerar det inte: fundera på narkos. Personalen där brukar vara väldigt förstående och duktiga så det är värt att prova! Lycka till! 

• Ann Cistrus
    Anonym (Villrådig) skrev 2013-06-02 21:27:14 följande:
    Narkos: Tack så mycket för svaret! Kan inte du berätta exakt vad som kan hända om jag ändå väljer narkos, utifrån artt jag som sagt var har astma och är överviktig? Skulle bli jätteglad för svar igen, oavsett vad du säger faktiskt. Och du: Går det att ställa om bara "så där" till att göra narkos om det inte skulle fungera om jag testar lugnande först? Kan det inte ta lång tid att få in narkospersonal? Räcker det med att en narkossyrra är med eller behövs även narkosläkare i så fall?
    Hur man går tillväga beror nog lite på var du bor och vilken kroppsdel som ska undersökas. Ibland ger man en lättare narkos med ett läkemedel som heter propofol och det kan man ge lite hela tiden med en s.k sprutpump kopplat till en liten kateter man sätter i ett blodkärl på handen eller armen. När man ger denna typen av "lättnarkos" behöver man inte intubera (stoppa ner en slang i luftstrupen för att kontrollera andningen) utan det räcker med lite syrgas i näsan. Den här typen av narkos passar inte alla personer eller ingrepp. Beroende på hur pass överviktig man är så räknas man ibland aldrig som "fastande", vilket man oftast måste vara för att slippa bli intuberad.