• Snövit81

Äggdonator sökes

Vi är ett par som länge försökt att skaffa barn. Tyvärr är det så att mina ägg inte blir tillräckligt stora då Jag har hamnat i klimakteriet. Eftersom väntan på äggdonatorer via den svenska sjukvården är lång från 1år till 2år, men jag vill bli mamma idag.. nu söker vi en donator på egen hand. Finns det möjligtvis någon där ute som är intresserad av att hjälpa oss? I så fall kan vi med hjälp av er Kontakta Huddinge sjukhus och gå via den vägen?? Skriv gärna till mig så vi kan byta nummer och så..

• Svar på tråden Äggdonator sökes
  • gbgregn

Hej,

Jag bor förvisso i Göteborg, men har bestämt mig efter ett par års funderingar att bli äggdonator och kontaktat Sahlgrenska här i stan, jag har fått tid till sommaren.

Jag skaffade faktiskt ett familjelivkonto precis nu för att se hur diskussionerna kring äggdonation ser ut och vad barnlösa par säger. För egentligen känner jag att jag hellre än att donera ägg anonymt skulle vilja se hur processen går till och vad det blir av barnet.

Jag skulle vilja hitta ett par som inte har något emot att det finns en donator någonstans i andra änden landet som faktiskt bryr sig om och älskar den lilla människan som tre (ja faktiskt) personer varit med och skapat. Ett par som kan förstå att barnet finns på de premisserna och inga andra, och att man inte smusslar utan är tydlig med fakta. Det handlar om ett förhållningssätt, tänker jag.

För ett par år sen såg jag ett program på SVT, jag tror att det hette "Min dotter från Kina", där kvinnor i Sverige hade ensamadopterat. Programmet följde tre mammor - tre mammor med väldigt olika inställning. De fick frågan vad de tänkte om barnets biologiska föräldrar, och svarade väldigt olika. En mamma var defensiv, fick något kallt i blicken och talade i termer om att "de älskade inte henne, de lämnade bort henne, hon har inga biologiska föräldrar. Varför skulle det vara viktigt, varför skulle hon vilja träffa dem?". En annan mamma låg lite mitt emellan henne och den tredje mamman - som var helt fantastisk. Hon hade en varm och öppen inställning. Hon satte barnet framför sitt eget ego, var bejakande och ärlig. "Jag är övertygad om" sa hon, "att det är tre personer i världen som tänker på det här barnet varje dag. Det är jag, och hennes biologiska föräldrar." Det var väldigt starkt.

Det fanns en ärlighet i den tredje mammans förhållningssätt, som jag tror gör att den flickan är en tryggt och älskat barn idag.

Det är mycket det programmet - eller den mamman, som fick in mig på tankarna att donera ägg. Det kändes som att det går att göra på ett positivt sätt!

Jag har all förståelse för att man vill få ett ägg och be done with it. Men jag kan inte se förbi min egen roll i processen. Vad tänker du?

• Snövit81

Hej, ledsen för mitt sena svar.. Du berättar om din starka vilja på ett så känslomässigt sätt att man blir rörd när man läser inlägget..
    Nu har jag själv varit i kontakt med Sahlgrenska och jag fick avslag från de om att få ägg, detta berodde på att jag var/är bokförd i Stockholm.. Visserligen så står jag själv i kön med min partner i Stockholm/Huddinge men som sagt, vänte tiden är typ två år..
    Jag har nu kontakt med en klinik i utlandet som väntar på att jag ska komma..
    Jag är så glad och lycklig att du ens skrev på mitt inlägg..

Tack så mycket för att du finns där för de som väntar på ägg..

Kram

• GabriellaS01

Hej,

Jag bor i Stockholm och vill donera mina ägg. Jag studerade sexualkunskap, både inom Psykologi och Biologi, när jag pluggade i USA. Där fick jag höra och träffa många personer som av olika anledningar inte kunde få barn själva och som fått sina barn via IVF med donerade ägg.

Jag läste ovan att du redan hittat en klinik utomlands, hoppas det går bra, men annars, hör av dig! 

Vänliga Hälsningar,

Gabriella

Svar på tråden Äggdonator sökes