• Dr Mupp

Hur stora är alla treåringar.

Min son som är 6 år och ligger på medelkurvan borde ju vara en ganska normal sexåring. Om min normala medelsexåring får plats (finns ca 3 cm kvar innan öronen når övre kanten på stolen) i en britax Freeway. En stol som räknas som de minsta bakåvända på marknaden. Hur kommer det sig då att andra inte får plats med sina treåringar i bakåtvända stolar? 

Och nej jag har aldrig träffat på en treåring som är lika lång som min sexåring. En treåring som är så lång skulle ligga långt över översta kurvan på BVC-kurvorna. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.
  • Mercurialis
    Dr Mupp skrev 2013-06-04 07:29:47 följande:
    Helt vansinnigt att vända en så liten. Jag har en liten treåring jag med. ca 93-94 cm och 12 kg. Han har en dm kvar minst innan huvudet tangerar kanten på hi-way och i two-wayen finns det hur mycket plats som helst. Jag räknar med att han kommer kunna sitta bakåt tills han är 9-10 om han fortsätter växa i den här takten.  
    Det är ungefär som min 3,5-åring. Han är ca 90 cm lång och väger 12-12,5 kg. Det känns som om den bakåtvända stolen kan hänga med i många år till.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lindsey Egot the only one

Vilka små treåringar ni verkar ha!
    Min treåring är 98cm och 15,5kg.
    Vi krockade med vår bil lite lätt och ska få ny bilbarnstol via försäkringsbolaget men jag vill ha en bakvänd igen fast hon i butiken sa att han kan ha nästa modell. Han har gått upp 2,5 kg mellan 2 år och 3 år. Så jag räknar med att han går upp 2,5 kg tills han blir fyra år.

• Lindsey Egot the only one

Fast vi såg besafe framåtvända bältesstol och den vrider sig vid en kollision vid sidan så träffen blir mot rygg istället för i sidan. Sedan kunde man sätta fast den med isofix fästen i bilstolen så bälteststolen sitter fast ordentligt i bilen. Sedan satte man fast barnet med det vanliga bältet. Men det får bli när han är 18 kg

• Gudinnan

Famåtvänt bilbarnstol nu har jag en 2,5 åring som blir 3 år i dec men 2 års kontrollet vägde han 11,600g och var 89 cm lång ...
    Så han är en lång pojke.

Min blivande 5 åring har väldigt lång av sig.
    Sitter frammåtvänt han med.
    Min blivnde 8 åring om 2 dagar är väldigt lång av sig men sitter i sitt kudde 

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • siolina

Men handlar det inte jättemycket om vad man har för bil? Vi har en väldigt liten bil nu och även om vår 2,5 åring får plats nu så börjar det bli lite småtrångt för benen. Lyckligtvis har vi möjlighet att köpa en ny bil nu så vi behöver inte vända henne fram, men alla har ju faktiskt inte råd att köpa stora bilar. Och sedan är det ju skillnad på bilar också. Vårt barn sitter bakåtvänd men samtidigt har vi ju en liten skitbil och förmodligen skulle hon sitta säkrare framåtvänd i en volvo v70.

• Maisie

Min 3 år och 8 månader gamla dotter är 92 cm lång och väger runt 13 kg. Hon sitter bakåtvänt och kommer att kunna sitta bakåtvänd länge eftersom är kort och dessutom så sitter längden i benen så hennes Brio Zento kommer att räcka länge. Hon lär växa ur den längdmässigt innan hon kommer upp i 25 kg och är för tung viktmässigt

• Dr Mupp
    Gudinnan skrev 2013-06-05 19:10:19 följande:
    Famåtvänt bilbarnstol nu har jag en 2,5 åring som blir 3 år i dec men 2 års kontrollet vägde han 11,600g och var 89 cm lång ...
    Så han är en lång pojke.

Min blivande 5 åring har väldigt lång av sig.
    Sitter frammåtvänt han med.
    Min blivnde 8 åring om 2 dagar är väldigt lång av sig men sitter i sitt kudde 

Lång? Vart. Medelstorleken för tvååringar är 90 cm och 13 kg. 

Men din tvååring är 30 cm kortare och 10 kg lättare än än min sexåring och får tydligen inte plats bakåt. Eller vände ni honom framåt fast han fick plats bakåt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    LindaEfraim skrev 2013-06-05 18:35:51 följande:
    Fast vi såg besafe framåtvända bältesstol och den vrider sig vid en kollision vid sidan så träffen blir mot rygg istället för i sidan. Sedan kunde man sätta fast den med isofix fästen i bilstolen så bälteststolen sitter fast ordentligt i bilen. Sedan satte man fast barnet med det vanliga bältet. Men det får bli när han är 18 kg
    Den låter spännande. 
  • hannis

Min 3-åring är 99 cm lång och väger 16 kg.

Han sitter bakåtvänd i en britax hiway och har ca 5 cm kvar att växa innan den är utvuxen.

Därefter byter vi till en britax twoway eftersom vi vill ha honom bakåtvänd så länge det går. Troligtvis får han sitta så tills han är minst 5 år.

Svar på tråden Hur stora är alla treåringar.