Inlägg från: Lilla Fjun |Visa alla inlägg
  • Lilla Fjun

Hur hjälper jag bäst min snart 7 åriga dotter att lära sig cykla?

Följer tråden med intresse! Har precis plockat bort stödhjulen på vår killes (5år på lördag) cykel. Han har ingen koll alls nu. Vinglar fram och tillbaka och styr inte rakt för fem öre. Pappan springer bakom och håller i tröjan så han inte faller. Idag har vi varit och köpt Blixten cykelhandskar så han slipper skrapa händerna för förr eller senare kommer han ju trilla. Han är ju fortfarande "mutbar" vilket din dotter som är äldre kanske inte är på samma sätt då hon är äldre. Vi försöker träna 10-15 min varje kväll efter middagen för att han inte ska tröttna för fort. Hur ofta/länge tränar ni åt gången? På lördag ska han få en sparkcykel att träna balansen på.

• Lilla Fjun

Problemet är väl oxå att man själv så gärna vill när man ser att de andra barnen kan. Får jobba på min otålighet antar jag.

• Lilla Fjun

Tidigare har vi övat ute på gården. Där är det inte så långt att cykla på och massor av barn som leker och stör koncentrationen. Idag slängde vi in cyklarna i bilen och åkte till en öde park med stora ytor. Blixten-handskarna var oxå med och mycket söt saft för att få energi. Det tog inte lång stund innan min sambo kunde släppa taget och springa bredvid så han kunde hinna fånga honom om han tappade balansen och hjälpa honom att stanna utan att ramla. Och oj vad han fick springa haha Idag kunde han cykla 75-100 meter själv när han fått hjälp att starta. Starta, stanna och svänga har han dock inte ännu. Själv står jag bara stolt och tittar på (gravid i v 36). Hoppas på mycket träning nu för sedan får jag ju oxå börja springa imorgon fyller min pojk 5 år så vilken bra present att kunna cykla själv!

Svar på tråden Hur hjälper jag bäst min snart 7 åriga dotter att lära sig cykla?