• Anonym (Desperado)

En fråga...

Har en fundering. Idag gjorde vi vårt första ÄP vid IVF. De lämnade några blåsor som de hade svårt att nå (?). I vår info står att "samliv" är okej under processen. Borde vi försöka på egen hand nu en gång ikväll med tanke på de ägg som ev finns kvar och lossnar under dagen av ÄL-sprutan?! Vore jätteglad för svar. Vet att jag/vi kanske låter desperata, men det är vi också. Kram på er alla!

• Svar på tråden En fråga...
  • Pimpinellan

Samma dag som ÄP är inte samlag att rekommendera p.g.a infektionsrisken. En vecka efteråt brukar de avråda i regel. Det är inte säkert de blåsor som är kvar är stora nog att släppa ägg,ens innehåller ägg eller ens kommer släppa ägg även om de råkar innehålla ägg. Ni får sätta ert hopp till ET,betydligt större chans bli gravid p.g.a det än av egna samlag i vilket fall som helst!  Glad

• Anonym (Desperado)

Tack snälla för svar. Känns inte så lockande hursom :-S Tänkte också på infektionsrisken men kände att de skrivit motsatt på informationslappen. Ja nu får vi hoppas på ET. Hoppas något ägg blir befruktat och livsdugligt! Känns sååå pirrigt! Om det inte tar sig kommer jag säkert gräma mig över de ev guldägg vi ej fick ut, men jag får väl tänka att det bara vara tomma blåsor som sagt!

• Anonym (?)
    Anonym (Desperado) skrev 2013-06-03 22:39:36 följande:
    Tack snälla för svar. Känns inte så lockande hursom :-S Tänkte också på infektionsrisken men kände att de skrivit motsatt på informationslappen. Ja nu får vi hoppas på ET. Hoppas något ägg blir befruktat och livsdugligt! Känns sååå pirrigt! Om det inte tar sig kommer jag säkert gräma mig över de ev guldägg vi ej fick ut, men jag får väl tänka att det bara vara tomma blåsor som sagt!
    Hur gick det TS?

Min erfarenhet är att när de ska ta blåsor som är svåra att nå, så gör det fruktansvärt ont! Så att de lämnade några måste ju betyda att de fick tillräckligt många att jobba med, eller?

Om du har egen ÄL och ni har försökt länge så är det ju väldigt liten chans att lyckas genom att ha sex vid ÄL, oavsett om man har en eller flera blåsor. Detta är min erfarenhet (har kört med Pergotime i ett halvår och är säker på att jag hade mer än en blåsa då, har även gjort AIH, makesinsemination, med tre framodlade blåsor i olika storlek). Inget av detta hjälpte, däremot tog det sig direkt med IVF när vi väl fick sätta tillbaka ett befruktat ägg (fick inte sätta tillbaka på första men nu på andra). Så om du är i min sits (egen ÄL) så finns det absolut inget att gräma sig över!

Har man inte egen ÄL och plötsligt har flera blåsor så är det ju farligt att ha sex, risken för flerbörd är inget man ska ta lätt på (tänk gulliga tvillingar) utan det är allvar att man riskerar att förlora barnen om det t.ex. blir tre st.

Lycka till TS, hoppas du fick tillbaka ägg och har en lyckad ruvning!
  • Anonym (Desperado)
    Anonym (?) skrev 2013-06-08 11:17:37 följande:
    Hur gick det TS?

Min erfarenhet är att när de ska ta blåsor som är svåra att nå, så gör det fruktansvärt ont! Så att de lämnade några måste ju betyda att de fick tillräckligt många att jobba med, eller?

Om du har egen ÄL och ni har försökt länge så är det ju väldigt liten chans att lyckas genom att ha sex vid ÄL, oavsett om man har en eller flera blåsor. Detta är min erfarenhet (har kört med Pergotime i ett halvår och är säker på att jag hade mer än en blåsa då, har även gjort AIH, makesinsemination, med tre framodlade blåsor i olika storlek). Inget av detta hjälpte, däremot tog det sig direkt med IVF när vi väl fick sätta tillbaka ett befruktat ägg (fick inte sätta tillbaka på första men nu på andra). Så om du är i min sits (egen ÄL) så finns det absolut inget att gräma sig över!

Har man inte egen ÄL och plötsligt har flera blåsor så är det ju farligt att ha sex, risken för flerbörd är inget man ska ta lätt på (tänk gulliga tvillingar) utan det är allvar att man riskerar att förlora barnen om det t.ex. blir tre st.

Lycka till TS, hoppas du fick tillbaka ägg och har en lyckad ruvning!
    Vi tog det säkra före det osäkra och lät bli att sexa. Med alla dessa hormoner i kroppen känner jag ingen lust heller plus lite ont efter ÄP. Av alla dessa fina blåsor blev det tyvärr inte många mogna ägg och endast ett "toppembryo" som hade delat sig "rätt" till dag 2. Men ett räcker ju och det ruvar jag på nu. Håller alla tummar jag har för att det ska ta sig! Tack för glada tillrop och grattis till ert lyckade försök! Till midsommar vet vi om det blir till att försöka igen till hösten eller ej för oss (om vi orkar...)
  • Anonym (?)
    Anonym (Desperado) skrev 2013-06-08 22:30:55 följande:
    Vi tog det säkra före det osäkra och lät bli att sexa. Med alla dessa hormoner i kroppen känner jag ingen lust heller plus lite ont efter ÄP. Av alla dessa fina blåsor blev det tyvärr inte många mogna ägg och endast ett "toppembryo" som hade delat sig "rätt" till dag 2. Men ett räcker ju och det ruvar jag på nu. Håller alla tummar jag har för att det ska ta sig! Tack för glada tillrop och grattis till ert lyckade försök! Till midsommar vet vi om det blir till att försöka igen till hösten eller ej för oss (om vi orkar...)
    Grattis till ruvningen!

Jag hade 22 blåsor och från dem var 2 ägg tillräckligt bra för att jag skulle få tillbaka och få frysa. Det jag fick tillbaka tog sig!

Annars är det bara på't igen. En vän till mig sa inför vårt första försök att man kan behöva göra flera IVF:er innan man plussar, och då tänkte jag bara att det var jätteviktigt att plussa på första. Men sedan blev det bara skit, fick inte ens tillbaka något ägg. Och nu känns det helt självklart att det var andra gången det skulle funka för oss. Känner till och med att jag har kommit lätt undan (om denna grav. håller hela vägen) även om det snart är 6 år sedan vi började försöka.
  • Anonym (Desperado)

Vi hade redan innan dragit gränsen vid 2 framför allt pga min rädsla för hormoner men även kostnaderna och att det sliter så på kroppen fysiskt och psykiskt men man blir lite "fartblind" så tre låter idag inte helt omöjligt. Har vi klarat detta ska det väl gå igen (fast vi helst vill slippa). Vi försöker ju greppa halmstrået liksom.

Åh vad roligt att höra en framgångshistoria. När man är i träsket känns det uppmuntrande att höra att "det faktiskt går". Det är inte bara en skröna. Vad skönt att dessutom ha i frysen. Fick idag reda på att det är detta lilla embryo eller inget som gäller för oss. Kände redan innan att de två ägg "med viss fragmentering" som de odlade vidare nog inte skulle fixa det och så blev det ju med. Jobbigt men jag var ju lite beredd.

Svar på tråden En fråga...