• Anonym (Potta)

Hur få en 2-åring att gå på potta - akut!

Vår 2-åring nobbar pottan stenhårt. Säger bara "nejnejnejnej" när vi föreslår det. Han säger nämligen till när han ska bajsa. Men både potta och toalett är "nejnejnejnej", panik och skrik.

Vi hade tänkt avvakta lite till, och se om hans attityd ändrades. Vill ju inte tvinga honom.

Men nu har han fått svår förstoppning och läkaren säger att vi MÅSTE sätta honom på potta/toalett efter varje måltid nu.
    Det känns ju som upplagt för problem och låsningar att tvinga honom på pottan... Men samtidigt MÅSTE vi ju få bukt med hans förstoppning. Lösande kost och Lactulos hjälper alltså inte, det har vi provat, förstoppningen är så pass grav. Det är laxermedel och potta som är enda lösningen, enligt läkaren.

Tips? Hur sjutton gör vi?

• Svar på tråden Hur få en 2-åring att gå på potta - akut!
  • Anonym (Potta)
    Anonym (dr) skrev 2013-06-04 23:38:53 följande:
    Jag har inga bra tips om hur ni skall få honom att ändra bajs-ställning.
    Däremot tycker jag att ni kanske kan prova Resulax eller Microlax istället för Klyx, eftersom det var så jobbigt för er. Resulax och Microlax är mycket lättare att ge, det är som att ta tempen och tar ca 5 sekunder (kanske efter lite teknik-träning). Klyx innehåller större volym och för att skölja tarmen ordentligt ger det bättre resultat, men regelbundet mindre lavemang kan fungera nästan lika bra. Ge Resulax varje dag istället för varannan.
    Fast Microlax stör väl tarmfunktionen mer? Jag trodde det var av den anledningen vi skulle ge Klyx? Kan man verkligen ge Microlax/Resulax så ofta?
  • Anonym (Potta)
    Anonym (Förstoppning) skrev 2013-06-05 06:12:13 följande:
    Smörjde ni öppningen innan med bedövningssalva xylocain? Och väntade några minuter innan ni gav Klyx? Håller med föregående att ni ska ge microlax eller resulax istället. Snabbt och mindre. Jag brukade låta barnet vara kvar på skötbordet och barnet halvstod i min famn medan jag kramarde barnet och strök på ryggen. Med blöja på. Viktigt at ni ger någon typ av lösande i munnen varrje dag också. Stor mängd så det förhindrar att mer blir tjockt också. Blir en nd cirkel som an håla i sig länge. Barnet håller sig för den inte vill bajsa och blir då förstoppad. Låt den äta mycket russin, päron. Undvik banan och fullkorn. Förstoppningen hos mitt barn berodde på mjölkproteinallergi.
    Ja, vi smorde med Xylocain. Men sonen avskyr allt sånt där. Det går inte ens att tempa honom. Han får panik. Och den här behandlingen gjorde ju inte saken bättre...

Vi ger Forlax nu också. Varje dag. Och är nog med att välja lösande livsmedel och undvika stoppande.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Potta) skrev 2013-06-05 08:12:08 följande:
    Fast Microlax stör väl tarmfunktionen mer? Jag trodde det var av den anledningen vi skulle ge Klyx? Kan man verkligen ge Microlax/Resulax så ofta?
    Resulax är bättre än Microlax, men nej... ingen av dem stör tarmfunktionen på sikt. De är helt ofarliga. Barnkirurger rekommenderar ofta långtidsbehandling med dessa preparat. Man förstör mer om man går med konstant förstoppning. Helt ofarligt att använda Resulax dagligen i många månader. Tarmen kommer fungera helt normalt i framtiden ändå.
  • ssk2

Gå till en vårdcentral och be om att få en urintappningskateter, är en smal, böjlig slang. Blöt i vatten några minuter och för sedan upp den försiktigt några cm i ändtarmen. Ge sen klyx via den. Mycket mindre jobbigt för barnet. Det bästa är om han kan sitta i famnen på en av er som håller i och stryker på ryggen medans den andre tar hand om klyx. Men en tappningskateter är verkligen att rekommendera. Skippa pottan ett tag till

• jennie30
    Anonym (dr) skrev 2013-06-03 17:57:04 följande:
    Ni måste inte alls tvinga honom till att sitta på pottan! Det är sant att det underlättar vid förstoppning, och att många barn blir mycket bättre i sin förstoppning efter att de pottränats, men att tvinga honom kan i värsta fall göra att han kämpar emot och vägrar bajsa alls. Lyckas ni locka honom att tycka det är roligt så är det såklart toppen, men släpp det annars.
    Har ni provat Movicol Junior (eller Forlax, som en del tycker smakar bättre)? Det är lite starkare än Laktulos, och också ofarligt. Vilken dos Laktulos ger ni? Kanske behöver ni öka?
    Ni skall också skaffa Resulax (som är lite lösande vätska som ges analt). Ge 1 gång per dag, så att han bajsar varje dag (låt bli om han bajsar en lagom stor mängd på egen hand. Detta kan ni fortsätta med under lång tid. Kan behövas flera månader, ibland tom år.
    Alltså lavemang (resulax) + lösande behandling (laktulos eller movicol junior), under lång tid.
    Ursäkta att jag frågar,men är du utbildad inom ämnet?

Jag har nämligen ett barn som har varit förstoppat till och från under 1 år nu och enligt personalen på barnmottagningen ska man absolut INTE ge Resulax varje dag utan endast i nödfall!

Movicol däremot är okej vilket man ger dagligen..min poäng med det här inläggget är att man ska vända sig till kunnigt folk och inte experimentera med olika läkemedel på egen hand vilket faktiskt kan förvärra problemen.
  • Anonym (choklad)

Ok, det  här får jag väl antagligen skit för ;) Men vi mutar vår tvååring (snart treåring) med choklad för att gå på toaletten. Har gjort det i drygt en vecka och det fungerar bra.

Vi hade en helvetes fight med vår äldsta när det var dags för honom. Han blev också väldigt lätt förstoppad och skrek och sprattlade som en stucken gris om man ens föreslog pottan. Ålade sig som en orm och vrålade om man försökte sätta honom där, så det projektet fick vi ge upp snabbt.

Sen var vi hemma hos ett par bekanta, och deras dotter fick en "Ahlgrens bil" varje gång hon gick på pottan. Vår son upptäckte detta fenomen och fullkomligt kastade sig på hennes potta, för han ville också ha godis. ;)

Vi köpte hem en egen påse, och vips, så funkade det. När påsen var slut (nej, han åt inte hela själv, vi vuxna hjälpte till) så gick vi över till klistermärke.

• Anonym (Potta)
    jennie30 skrev 2013-06-05 09:00:31 följande:

Jag har nämligen ett barn som har varit förstoppat till och från under 1 år nu och enligt personalen på barnmottagningen ska man absolut INTE ge Resulax varje dag utan endast i nödfall!

Movicol däremot är okej vilket man ger dagligen..min poäng med det här inläggget är att man ska vända sig till kunnigt folk och inte experimentera med olika läkemedel på egen hand vilket faktiskt kan förvärra problemen.
    Ja, det där är vad jag har hört också...
  • Anonym (Potta)
    Anonym (choklad) skrev 2013-06-05 09:59:03 följande:
    Ok, det  här får jag väl antagligen skit för ;) Men vi mutar vår tvååring (snart treåring) med choklad för att gå på toaletten. Har gjort det i drygt en vecka och det fungerar bra.

Vi hade en helvetes fight med vår äldsta när det var dags för honom. Han blev också väldigt lätt förstoppad och skrek och sprattlade som en stucken gris om man ens föreslog pottan. Ålade sig som en orm och vrålade om man försökte sätta honom där, så det projektet fick vi ge upp snabbt.

Sen var vi hemma hos ett par bekanta, och deras dotter fick en "Ahlgrens bil" varje gång hon gick på pottan. Vår son upptäckte detta fenomen och fullkomligt kastade sig på hennes potta, för han ville också ha godis. ;)

Vi köpte hem en egen påse, och vips, så funkade det. När påsen var slut (nej, han åt inte hela själv, vi vuxna hjälpte till) så gick vi över till klistermärke.
    Vi har faktiskt funderat i de banorna också nu. Det känns så pass akut att vi nog får släppa lite på våra principer...
  • Anonym (inte tvinga!!)

Att tvinga verkar helt knäppt. Vi har en son med grav förstoppning. Vi har ni gett honom movicol junior i över tre år och det funkar jättebra. Han bajsade på blöja tills han var över 5 år, men vår läkare bad oss att ha is i magen och att inte tvinga honom till någonting (ALLT SOM HAR MED BAJS ATT GÖRA SKA VARA POSITIVT!!), ville han bajsa i blöja så var det bra, bara han bajsade!!! och för att få ut bajset så var vi tvungna att hålla konsistensen lös med Movicol annars tryckte han tillbaka bajset och det blev förstoppning och/eller kräkningar.  

Nu bajsar han på toaletten, är 6 år, och vi har börjat dra ner på movicol lite smått och det funkar ganska bra. Men man får ta det försiktigt...

• Anonym (me too)
    Anonym (choklad) skrev 2013-06-05 09:59:03 följande:

Vi har också mutat vårt ena förstoppade barn med godis för att bajsa. Det löste många problem för oss, och för barnet också skulle jag påstå. Det är inte fel med lite motivation! Men det förutsätter att barnet förstår mutans premisser (om du gör så - får du det här) och att godiset är tillräckligt motiverande. Funkar det inte med godis kanske det finns något annat man kan locka med.
  • Anonym (dr)
    jennie30 skrev 2013-06-05 09:00:31 följande:

Ja, jag är utbildad barnkirurg. Jag vet att det är en utbredd missuppfattning att man inte bör ge Resulax ofta (till och med på barnmottagningar), men det stämmer inte. Vi har jobbat mycket för att få ut denna information till dem. Trots detta får vi ständigt remisser där man inte vågar prova (så vi får starta behandling istället).
    Vi ordinerar lavemang vid långdragna förstoppningsbesvär. Man bör ge det när barnet inte haft avföring på 1,5 dygn, dvs det blir kanske varje till varannan dag i många fall. Jag ger själv Resulax flera gånger i veckan till min 1,5 åring, som också har stora bekymmer med förstoppning.
  • Anonym (mamma)

Inte att rekommendera men när min son hade en period då pottan var tråkigt så satte jag den framför tv:n och hans favoritprogram om han reste sig från pottan så stängde jag av Tv:n det fungerade ganska bra.

Annars läsa en bok och sitta med ditt barn hela tiden och göra det spännande, klistermärken? 

• Anonym (Potta)
    Anonym (inte tvinga!!) skrev 2013-06-05 11:36:56 följande:
    Att tvinga verkar helt knäppt. Vi har en son med grav förstoppning. Vi har ni gett honom movicol junior i över tre år och det funkar jättebra. Han bajsade på blöja tills han var över 5 år, men vår läkare bad oss att ha is i magen och att inte tvinga honom till någonting (ALLT SOM HAR MED BAJS ATT GÖRA SKA VARA POSITIVT!!), ville han bajsa i blöja så var det bra, bara han bajsade!!! och för att få ut bajset så var vi tvungna att hålla konsistensen lös med Movicol annars tryckte han tillbaka bajset och det blev förstoppning och/eller kräkningar.  

Nu bajsar han på toaletten, är 6 år, och vi har börjat dra ner på movicol lite smått och det funkar ganska bra. Men man får ta det försiktigt...
    Tack för ditt inlägg! Jo, det är så jag känner också. Att tvånget riskerar att göra det hela ännu värre. Men satt er son också på rumpan på golvet och bajsade när han hade blöja? Det är ju den ställningen som läkaren hävdar är det som orsakar förstoppningen och som vi måste bli av med...
Svar på tråden Hur få en 2-åring att gå på potta - akut!