• Lin31

Funderingar över ruvandet :)

Hejsan, behöver lite svar på några funderingar jag har kring ruvandet. Detta är min andra gång men första frysförsöket. Jag har en ganska kort menscykel, 25 dagar. Ett fem dagars odlad blastocyt sattes in på dag sex efter possitivt äl test. Jag fick testdag efter två veckor men ska ha min mens nu redan efter en vecka (gick på min normala menscykel). Om jag får min mens nu på ondsag betyder det att det inte har lyckats eller bara att kroppen min inte har förstått att jag är gravid ifall om det har lyckats?? 

Blir så förvirrad av allt. Finns det någon som varit i samma situation eller som bara vet hur det går till :)

Så tacksam för svar!   

• Svar på tråden Funderingar över ruvandet :)
  • Lin31

Ingen som kan hjälpa till med lite info eller erfarenhet?

• Lin31

Kan tillägga att jag nu har testdag. Ingen mens och inget plus på stickan. Slutar med progesteronet som troligen har skjutit upp mensen.

Så ifall om någon annan är i samma situation och har dessa funderingar så tänkte jag att jag iaf kunde meddela hur det gick för mig.

• magritte

Jag har varit i exakt din situation, dock testade jag positivt på testdagen.
    Eftersom jag har kort cykel fick jag förutom progesteron även progynon som om jag förstått saken rätt ska understödja slemhinnan som annars kan bli för tunn om cykeln är kortare.

• Lin31

Okej, tack för svar :) Ska fråga min läkare om progynon ifall det skulle kunna hjälpa mig. Vet inte när jag årkar med nästa FET. Har två blactosyter i frysen ännu. Har antikroppar i blodet pga sköldkörtelproblem, behöver ingen medicin för själva sköldkörteln men antikropparna skulle ja vilja att de gör något åt men enligt min läkare så är det inte så enkelt.

Grattis till plusset och hoppas allt går bra! :) 

• Flisan1301

Hej! Är i lite samma läge. Dock har jag ingen kort cykel. Hade testad igår, men tog testet idag. STORT minus!:( Ingen tendens till mens, 33 dagar jag hade den sist! Brukar normalt ligga på 29 dagar. Har i samband med detta ivf försök tagit Lutinus, progynon och trombyl. Så jag gissar att det är dom som fördröjer mensen! Hur fick du reda på dina sköldkörtel problem? Frustrationen börjar ta överhand här, så jag känner att jag skulle vilja gå till botten med så mycket som möjligt. Vi är oförklarligt barnlösa och får hela tiden toppen resultat under ivf. Men ingen verkar trivas när de kommer tillbaka till mig! :(

• Zinfandel
    Lin31 skrev 2013-06-12 21:15:39 följande:
    Okej, tack för svar :) Ska fråga min läkare om progynon ifall det skulle kunna hjälpa mig. Vet inte när jag årkar med nästa FET. Har två blactosyter i frysen ännu. Har antikroppar i blodet pga sköldkörtelproblem, behöver ingen medicin för själva sköldkörteln men antikropparna skulle ja vilja att de gör något åt men enligt min läkare så är det inte så enkelt.

Grattis till plusset och hoppas allt går bra! :) 
    Du bör absolut behandla antkropparna! Sök en läkare som är kompetent i ämnet....
  • Lin31
    Flisan1301 skrev 2013-06-17 06:40:44 följande:
    Hej! Är i lite samma läge. Dock har jag ingen kort cykel. Hade testad igår, men tog testet idag. STORT minus!:( Ingen tendens till mens, 33 dagar jag hade den sist! Brukar normalt ligga på 29 dagar. Har i samband med detta ivf försök tagit Lutinus, progynon och trombyl. Så jag gissar att det är dom som fördröjer mensen! Hur fick du reda på dina sköldkörtel problem? Frustrationen börjar ta överhand här, så jag känner att jag skulle vilja gå till botten med så mycket som möjligt. Vi är oförklarligt barnlösa och får hela tiden toppen resultat under ivf. Men ingen verkar trivas när de kommer tillbaka till mig! :(

Usch, jag vet hur det känns när man kämpar och kämpar men aldrig kommer helt fram. Jag fick överproduktion i sköldkörteln redan flera år innan jag försökte bli gravid. Åt medicin i 2,5 år och har sedan dess bara haft ett återfall mitt i mitt första ivf försök. Fick avryta det och vänta tills mina värden var inom ramarna.

Fast min sköldkörtel har värden som är inom ramarna så har jag antikroppar i blodet. Jag blir så frustrerad över min läkare som inte tar dessa på allvar. Jag har diskuterat med henne och berättat vad jag har läst om dessa och vilka mediciner som läkare använder för att hålla dem i schack. Men hon säger att det är svårare än så att dosera och att jag har goda chanser att bli gravid utan medicinering.

Jag har två embryon kvar i frysen. Hon sa att jag skulle få sätta in två nästa gång om det inte tog sig denna gång. Men sist så klarade sig inte det första de tinade upp så tänk om det händer igen... jag vill inte göra om sprayen och sprutorna igen för jag blev så avskräckt för äggplockningen för det var så jätte hemskt att jag vägrar göra det igen.

Jag svarade också jätte bra på ivf men har precis som dig svårt att få något att trivas i mig.

Jag har svårt att ge goda råd för jag har själv svårt att få min läkare att förstå att de behöver ta mina antikroppar på allvar. Fast dem vill en väl så känns det som om de inte årkar ta itu med problemet utan fortsätter att göra det på det enklaste sättet och fungerar inte det så rycker de på axlarna och säger du har goda chanseratt bli gravid så ge inte upp...SUCK!! 

Jag hoppas vi "träffas" igen vid tråden Äntligen gravid :) Lycka till        
  • Lin31
    Zinfandel skrev 2013-06-17 07:37:34 följande:
    Du bör absolut behandla antkropparna! Sök en läkare som är kompetent i ämnet....

Har du erfarenhet av dessa antikroppar?? Känner det i hela mig att det är dessa som spökar i min kropp när jag inte blir gravid, varken på naturlig väg eller via ivf.
  • Zinfandel

Ja absolut och det är ett spår du ska fortsätta läsa om!

Läs gärna
    Is your Body Babyfriendly för att förstå bättre hur det hela funkar {#emotions_dlg.flower} 

• Lin31

Zinfandel: Det ska jag göra :) Var just in på din sida och läste din historia. Jisses kvinna vad du har gått igenom. Hur har du årkat?

Det skrämmer mig eftersom jag börjar bli så mentalt utmattad av detta och då har jag inte ens i närheten kämpat lika mycket som dej.

Önskar dej all lycka och tackar för tipset    

• Zinfandel

Lin: lite jävla anamma Flört Skämt åsido men jag har aldrig sett det som nån större grej. För mig har det varit en utmaning och vi har gjort väldigt mycket kul under tiden, livet har, tro det eller ej, inte helt bestått av detta. Eftersom möjligheten dessutom är högst tidsbegränsad och vi tyvärr närmar oss the bitter end så är det bara att köra allt som är möjligt medan tid är. Om ett kort tag finns inte fler möjligheter med eget material och då gäller det att passa på här och nu!!! Slutligen så har det faktiskt varit väldigt lärorikt, en ny fascinerande och surrealistisk värld har öppnat sig, det är stundom otroligt spännande Skrattande

• Flisan1301

Lin31: jag håller verkligen tummarna att vi ses i Äntligen-gravid-forumet snart! Pratade med en barnmorska i hemmakommunen och en på IVF Falun idag. Båda sa att tabletterna inte borde påverka mensen. Inte vagiatorerna heller! Så nu vill dom att jag avvaktar och testar igen på fredag om mensen inte dykt upp! Usch, nu fick man lite mer hopp igen. Innerst inne vet man att det är kört! Hade ju testdag på ruvardag 18, så vid det här laget borde pluset ha visat sig om det fanns något! Lycka till allihop! 😊

• Lin31
    Flisan1301 skrev 2013-06-17 17:22:58 följande:
    Lin31: jag håller verkligen tummarna att vi ses i Äntligen-gravid-forumet snart! Pratade med en barnmorska i hemmakommunen och en på IVF Falun idag. Båda sa att tabletterna inte borde påverka mensen. Inte vagiatorerna heller! Så nu vill dom att jag avvaktar och testar igen på fredag om mensen inte dykt upp! Usch, nu fick man lite mer hopp igen. Innerst inne vet man att det är kört! Hade ju testdag på ruvardag 18, så vid det här laget borde pluset ha visat sig om det fanns något! Lycka till allihop!

Hoppet är det sista som ska överge en. Någon gång kan det vara ens tur att få en sån solskenshistoria att berätta åt andra som kämpar. Vem vet kanske det här är din :)

Själv har min mensblödning varit konstig. Två dagar kom bara lite, sedan i två dagar har jag blött mera på morgonen och sedan har det varit pyttelite på eftermiddagen och kvällen. Men kanske det kan vara så när inte embryot har fastnat. Alltså att mensen blir olik. Ibland ploppar tanken upp att kanske jag hör till dem som plussar sent och har mensliknande blödningar MEN det är nog bara att lura en själv. Har gjort det så många gånger förr :)

Skriv gärna hur det går för dej, håller tummarna sååååå hårt :) 
  • Copyjulia
    Lin31 skrev 2013-06-17 10:39:04 följande:

Har du erfarenhet av dessa antikroppar?? Känner det i hela mig att det är dessa som spökar i min kropp när jag inte blir gravid, varken på naturlig väg eller via ivf.
    Jag har samma problem. Försökte bli gravid i flera år naturligt. Gjorde flera misslyckade IVF. Åkte sen till en klinik i London och fick ett dropp med Intralipid en vecka innan embryotransfer, fick även en stor dos kortison. Det lyckades och jag blev äntligen gravid!
Svar på tråden Funderingar över ruvandet :)