• Trisses2

Tvåspråkiga familjer

Vi pratar respektive språk med barnen (jag pratar svenska o maken engelska) och så pratar jag o maken engelska med varandra. Det fungerar jättebra och båda barnen är riktigt bra på engelska. Det tog ett tag innan dottern började prata engelska (även om hon förstod allt så ville hon inte "speaka engelska) :).

Nu när de båda går i skolan så har de också fått hemspråk vilket vi är jätteglada för.

• Trisses2
    londonkarin skrev 2014-03-11 13:22:34 följande:

Hej! Blev lite nyfiken nar du sa att dina barn fatt hemsprak i skolan. Hur gamla ar de? Ar det nagot som man far fraga om sjalv i skolan? Min aldsta kommer borja forskoleklass i Sverige i Aug. Vi bor nu i England. Jag pratar mest svenska med barnen ich maken eng. Dock blir det mest engelska nar barnen pratar med varandra, de ar ju vana med det fran skola och nursery nu.
    Hejsan!

I Sverige har man rätt till modersmålsundervisningen (hemspråksundervisning) redan i förskolan. Om de går i förskolan så måste man som förälder säga till chefen på förskolan så får denne lägga in en beställning på att hemspråk önskas (så fungerar det i västerås).
    När barnen kommit upp i skolåldern så fungerar det automatiskt i och med att man får fylla i en blankett med önskemål om hemspråk (behöver bara göra det en gång för hela skoltiden).

Mina barn är 7 och 9 år (förskoleklass och 2:a klass).
    Hoppas det var till någon hjälp :)

P.S var nånstans i Sverige flyttar ni till?
  • Trisses2
    Yohan skrev 2014-03-12 13:31:49 följande:
    Måste det inte finnas ett minsta antal elever som ska läsa samma språk för att det ska erbjudas?
    På mina barns skola är de 3 st i dotterns  hemspråksklass och i min sons hemspråksklass är de 6 st , varav 2 barn hämtas med skoltaxi till just den skolan där de har engelskaundervisningen.

Och tidigare har min son fått åka iväg för att ha hemspråk men fr o m i år så sker det på hans skola.
  • Trisses2
    Prosecco skrev 2014-03-12 23:58:06 följande:
    Men öh, alla läser engelska ifrån 3:an ändå? I princip alla unga talar flytande engelska. Förstår inte varför dina barn behöver hemspråk.
    Hm, svenskar har ibland rätt så höga tankar om sin egen förmåga att tala och skriva engelska! När min man pratar engelska med svenska lärare så är de faktiskt inte särskilt bra på språket. Har också hört utbildade engelskalärare som har fel uttal, använder fel grammatik och t o m stavar tokigt!

Självklart ska barnen ha rätt till modersmålsundervisning av någon som har spåket som förstaspråk!
  • Trisses2
    ylva12 skrev 2014-03-12 19:23:05 följande:
    Om barnen har rätt till hemspråksundervisning redan på förskolan, är det från någon speciell ålder? Kommer hemspråksläraren till förskolan/skolan eller måste barnet åka till annan plats?
    Min dotter fick hemspråk sista året hon gick på "dagis" och då kom läraren dit en gång varannan vecka. (Eftersom min dotter inte riktigt ville gå ifrån sina kompisar så löste de situation genom att några kompisar fick följa med  och vara med på lektionen. Det här var verkligen något som uppskattades av både barn och föräldrar och dessa barn har faktiskt ett försprång nu när de har börjat förskoleklass.)

När min son gick på dagis så fick han åka iväg till en samlingspunkt i kommunen där man hade alla hemspråk. Men det är ändrat sedan förra året när det kom en ny läroplan - nu är det istället sagt att lärarna ska komma ut till barnen i möjligaste mån.
  • Trisses2
    Prosecco skrev 2014-03-14 22:10:25 följande:
    Svenskar talar bäst engelska i världen om man exkluderar stater där engelska är ett officiellt språk.

Hm, självgodhetens högborg är fantastisk ;). Tror inte ett dugg på att svenskarna är bäst på engelska. Däremot tror jag att svenskarna är bra på engelska - men bäst? Nix! (Tror de övriga skandinaviska länderna ligger rätt så bra tal också) :)
  • Trisses2
    Prosecco skrev 2014-03-20 19:52:45 följande:

Spelar ingen roll vad du tror eftersom det finns svart på vitt. www.aftonbladet.se/nyheter/article17786399.ab
    Haha, tror jag skrattar ihjäl mig :) :) :) Dermot Clemenger dansare och medlem av juryn i Let's Dance är alltså din referens till att "svenskar är bäst i världen på engelska (bortsett från de engelsktalande länderna)!!! 
    Om du köper innehållet i Aftonbladets artikel så har jag inga höga tankar om dina kunskaper om vad en god nivå på engelska är!

Sorry, men jag kan inte låta bli att gapskratta åt artikeln :). You made my day, darling!
  • Trisses2
    Benone skrev 2014-03-24 13:09:48 följande:
    Hej, vi kommer göra så att jag pratar engelska och pappan pratar svenska, tror på att vara konsekventa där.
    Kommer även ha blandat med barnprogram, böcker och barnvisor så att vår dotter får med sig bägge kulturerna.
    Vidare planerar vi att hon ska få gå på engelskspråkigt dagis och skola framöver iom att vi bor i Sverige.
    Dessutom så kommer vi, precis som nu, att fira högtider och traditioner från bägge så att säga. T.ex. så firar vi julafton med svensk julmat, Tomten och Kalle Anka och på juldagen är det justrumpor, Santa och engelsk julmat som gäller.Glad
    Vi har inget engelskspråkigt dagis i stan utan har nu ställt våra barn i kö till Engelska skolan (är från årskurs 4) och vi hoppas på att de kommer in om något år eller så. Tror att just Internationella Engelska skolan (som är en utbildningskoncern) finns på en hel del olika orter runt om i landet.
  • Trisses2
    londonkarin skrev 2014-03-23 20:39:55 följande:

Jag tvivlar inte på att svenskar är duktiga pā engelska. MEN när det kommer till att tala på ett sätt som britter el amerikaner gör tror jag nog inte att svenska engelsklärare är helt på topp. Det är olika att vara jätte duktig och att kunna prata som en med engelska som modersmål. Mosie - min yngsta med engelsk pappa kommer börja fk i aug. Hoppas det går bra för ditt barn.
    Håller helt och hållet med dig! Eftersom min man pratar engelska med barnen dagligdags så märker vi att de (trots att de är hyfsat små) många gånger är bättre på engelska än sina lärare. 
  • Trisses2
    aurora1827 skrev 2014-04-09 20:50:26 följande:
    Min man är amerikan och vi hade tänkt prata båda språken hemma, men vår sexåring vägrade konsekvent "förstå" engelska och blev arg när vi försökte, trots att vi pratade engelska med honom från födseln. Han sa i princip inte ett ord till tvåårsåldern, sen bestämde han sig för svenska och det var aldrig ett ord engelska.

Vi fortsatte prata engelska med varandra men svenska med barnen. Nu träffade vi några från England och plötsligt började sexåringen prata engelska mer eller mindre flytande, från att ha totalvägrat i flera år. Nu vill han plötsligt bara prata engelska med pappa. 

Det är inte alltid så lätt att planera hur man vill att ens barn ska bli...
    Men tipset är väl dels att tvåspråkiga barn kan vara betydligt senare i språkutvecklingen, dels att ett språk gärna blir huvudspråk, men att man inte ska släppa det andra för det kanske kommer senare trots allt. 
    Vi upplevde något liknande med vårt yngsta barn som vägrade "speaka" engelska (som hon själv sa) under flera år. Inget hjälpte och vad vi än lockade med så vägrade hon att prata engelska.  
    Men så helt plötsligt när hon precis hade fyllt 6 år  började hon prata (riktigt bra) engelska. Vet inte vad det var som gjorde att hon hux flux bestämde sig för att börja prata engelska :) :) och nu växlar hon obehindrat mellan språken.

Jag tror att man som förälder får härda ut och ändå prata sitt modersmål med barnet - oavsett om barnet bara svarar på svenska. För tids nog så vänder det och barnet tar till sig båda språken lika mycket. :)
  • Trisses2

Vi har konsekvent köpt DVD:s till barnen som har haft engelska som valbart språk. Sedan har de fått kika på filmerna och på så sätt fått med sig språket på ett "passivt" sätt. Det har fungerat väldigt bra och det är egentligen bara när de har kompisar hemma som de vill ha svenska som filmspråk. 

Visst har det funnits stunder när de istället har velat ha svenska som filmspråk men vi har varit ganska så tuffa när det gäller filmer och alltid haft på engelska.

• Trisses2
    Mimmi77 skrev 2014-04-20 17:24:37 följande:
    Pappa pratar engelska , jag svenska , är pappa hemma pratar vi alla engelska. Barnen 2 och 4 talar och växlar mellan båda beroende på vad vi talar just då.
    Precis så gör vi också :). 
Svar på tråden Tvåspråkiga familjer