Inlägg från: 3bairns |Visa alla inlägg
  • 3bairns

Äter ni Stevia?

Nej det gör jag inte (om de inte smugit in det i mat vill säga). Vill jag äta socker äter jag det. Sötningsmedel undviker jag. Det kommer ju visserligen från en växt men är kemiskt extraherat så det känns väldigt onaturligt jämfört med honung tycker jag.

• 3bairns
    skogsvitter skrev 2013-06-03 20:38:28 följande:
    Kemiskt extraherat? Inte mer kemiskt än örttéer som torkats, eller färska örtkryddor...

http://sund.nu/docs/artikel.asp?td=20120515&art=1561&tem=3 Enligt den här sighten (men jag ska erkänna att jag inte känner till den) så är inte torkad stevia godkänd som livsmedel i Sverige utan det är extraherade sockerarter ur steviabladen det handlar om.
  • 3bairns

Man ska ju också komma ihåg att allt inte är nyttigt och bra bara för att det är naturligt. När det gäller tex vanilj innehåller äkta vanilj ämnen som kan ge cancer (enligt en professor i kemi) vilket inte det syntetiskt skapade vanillinet gör. Nu tror jag inte att det spelar någon större roll för ingen äter vanilj som livsmedel utan som smaksättare och ingen av dem för att de är bra för kroppen.

Svar på tråden Äter ni Stevia?