Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Äter ni Stevia?

Nej, men jag har hört att det ska vara ett bra och nyttigt alternativ. Det är ju en växt, ett helt naturligt sötningsmedel precis som tex honung.

Vaddå sötningsmedel utan socker? Bara den meningen låter helt korkad

• skogsvitter
    3bairns skrev 2013-06-03 20:34:49 följande:
    Nej det gör jag inte (om de inte smugit in det i mat vill säga). Vill jag äta socker äter jag det. Sötningsmedel undviker jag. Det kommer ju visserligen från en växt men är kemiskt extraherat så det känns väldigt onaturligt jämfört med honung tycker jag.
    Kemiskt extraherat? Inte mer kemiskt än örttéer som torkats, eller färska örtkryddor...

• skogsvitter

Vi köper iofs ketchup med stevia i.

Har funderat på att beställa härifrån någon gång, bara för att testa:
    www.grongava.se/shop/product/stevia-pulver-50g

Där är örten torkat pulver. Men den går ju som sagt också att köpa färsk, och endera torka den själv eller använda den färsk som den är, om man nu tycker att det känns bättre

• skogsvitter
    Karro1 skrev 2013-06-03 20:39:36 följande:
    Skogsvitter - ja alla sötningsmedel förutom socker!? socker är väl också ett sötningsmedel?! ;)
    Honung smakar alltså också illa då bara för att det inte innehåller vitt, raffinerat socker..?
  • skogsvitter
    Queenie70 skrev 2013-06-03 20:30:33 följande:
    Nej. Jag hade stora förhoppningar när det dök upp, men det smakar ju precis lika äckelpäckel som vilket sackarin som helst.
    Stevia är ju inte sackarin..? Eller hur menar du?
  • skogsvitter
    Karro1 skrev 2013-06-03 20:48:47 följande:
    Skogsvitter - skrev jag vitt raffinerat socker eller socker? Honung är socker?!
    Nu får du nog förtydliga vad du menar med socker... stevia innehåller också sockerarter, precis som honung innehåller sockerarter. Men det vi normalt sett kallar socker (det vita sockret) finns inte vare sig i honung (som kommer från bin) eller i stevia.
  • skogsvitter
    3bairns skrev 2013-06-03 20:52:53 följande:

sund.nu/docs/artikel.asp?td=20120515&art=1561... Enligt den här sighten (men jag ska erkänna att jag inte känner till den) så är inte torkad stevia godkänd som livsmedel i Sverige utan det är extraherade sockerarter ur steviabladen det handlar om.
    Nej inte som livsmedel, men väl som tillsats eller för kosmetiskt bruk (står även i just den länken). Som sagt, det finns ju att köpa lite här och var numera, för eget bruk.
  • skogsvitter
    Karro1 skrev 2013-06-03 20:47:16 följande:
    Skogsvitter - vad är det för ketchup och vad tycker du om den? Kanske skulle testa, allt socker som kan bytas ut mot något lika gott men nyttigare är ju visserligen bara bra ;) Jag har smakat Stevia i dryck och det var inte gott.
    Finns på vårt lilla ica så det borde finnas lite här och var Kolla i ketchup-hyllan nästa gång!
  • skogsvitter
    Wittra skrev 2013-06-03 20:57:14 följande:
    Jag undrade mest för att det verkar ha blivit "trendigt" att plötsligt använda denna Stevia i precis allting. 

Det jag tycker låter väldigt konstigt är när folk påstår att vi inte behöver socker men ändå vill äta Stevia? som är svinsött, alltså ett slags sötningsmedel.  
    Tjaa jag kanske bor för långt norrut för att ha hunnit märka av den trenden... har bara sett på hälsokostbutiker/hemsidor att alternativ till tex vanligt socker, vanligt mjöl, buljong osv finns, där hittar jag många örter, däribland har jag också sett stevia. Men sen har ju visserligen ketchupen kommit nu då.

Det är ju inte själva sötman man vill komma ifrån, utan hälsonackdelarna med vanligt socker. Växter har inte de nackdelarna. Även om de råkar vara söta.
  • skogsvitter
    Zizzy Zimsson skrev 2013-06-03 21:02:55 följande:
    Jag skulle däremot inte vilja ha annat än torkade Stevia-blad men det får vi ju inte i Sverige.

Den produkts som lanserar här får mig att rysa.

Läs under "Tillverkningsprocessen" på följande sida:
    www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=1561&te... 
    Vad menar du, det finns att köpa lite varstans? Sidan jag länkade till ovan beställer jag ofta ifrån och de har stevia som torkad ört. Jag har visserligen inte köpt just stevia därifrån, men mycket annat. De har förövrigt även agavesirap och lokalproducerad honung som ju också är naturliga alternativ istället för socker, om man nu inte gillar just stevia
  • skogsvitter

Intressant att läsa om den kemiska processen gällande tillsatsen steviolglykosider dock, det är ju raffinerat precis som vanligt socker Trött man blir på att de ska processa sönder allting som är hälsosamt.

• skogsvitter
    Wittra skrev 2013-06-03 21:11:57 följande:
    Precis det jag också läst , att det är sötningsmedel och jag ställer mig alltid skeptisk till sånt. 
    Fast det är ju inget kemiskt sötningsmedel
  • skogsvitter

Efter att ha läst om raffineringsprocessen skulle jag aldrig i hela mitt liv köpa stevia strö, eller öht någon av de processade sockerprodukterna som har sitt ursprung i örten stevia. Det var absolut inte den sortens produkter jag åsyftade när jag skrev i tråden. Jag syftar på den ursprungliga örtväxten. Som ju som sagt faktiskt finns att köpa, om man nu är intresserad.

Lär nog inte köpa ketchupen mer heller för den delen

• skogsvitter
    Sarakechi skrev 2013-06-05 00:27:25 följande:
    Nej men Canderel, det är väl något liknande, och varför? Jo, därför att jag vill dra in på vanligt socker..
    Nej det är absolut inte samma sak, canderel består ju nästan bara av aspartam och är ju syntetisk och dessutom skadligt i större mängdert! Stevia är en örtväxt där du använder bladen för att få sötma. Precis som du kan använda tex citronmeliss för att få citrussmak...
  • skogsvitter
    3bairns skrev 2013-06-05 16:30:14 följande:
    Man ska ju också komma ihåg att allt inte är nyttigt och bra bara för att det är naturligt. När det gäller tex vanilj innehåller äkta vanilj ämnen som kan ge cancer (enligt en professor i kemi) vilket inte det syntetiskt skapade vanillinet gör. Nu tror jag inte att det spelar någon större roll för ingen äter vanilj som livsmedel utan som smaksättare och ingen av dem för att de är bra för kroppen.
    Nej det är ju självklart sant. Även kanel och massor med andra kryddor är också mycket skadliga (många kryddor är direkt dödliga) i för stora doser, men som smaksättning kommer man ju aldrig upp i sådana nivåer
  • skogsvitter
    Mumin80 skrev 2013-06-05 16:47:52 följande:
    Du vet att socker också kommer från växter va? Sockerrör och sockerbetor är också växter, och processen att raffinera socker är bra mycket "naturligare" än processen att extrahera steviaglukosider från Steviaplantor

Den (vetenskapligt bevisade) hälsonackdelen med vanligt socker är att man blir fet om man äter för mycket. Eller vilka andra hälsonackdelar syftade du på?

"Växter" kan förövrigt ha ganska många hälsonackdelar, såsom denna lista ganska tydligt visar:
    www.slv.se/upload/dokument/risker/naturliga/v...

Att en växt är söt innebär inte att den är ofarlig, för att vända på ditt resonemang

Ja det klart, men skillnaden är ju alla de processer som krävs innan sockret väl är klart.
    Sen jämförde jag med riktig stevia, inte steviaglukosider som öht inte kan kallas stevia. Precis som socker inte kallas sockerbetor eller sockerrör...
  • skogsvitter
    Mumin80 skrev 2013-06-05 16:47:52 följande:

Att en växt är söt innebär inte att den är ofarlig, för att vända på ditt resonemang

Hm, nej? Men enligt en uppsjö av olika studier på denna växt som använts i århundraden så finns inga risker eller biverkningar med örten som sådan. Så just denna ört är ofarlig. Huruvida man kan generalisera detta till att gälla alla söta ämnen har jag öht inte sagt något om.
Svar på tråden Äter ni Stevia?