Sweet life skrev 2013-06-04 06:52:58 följande:
Fast det är ju det som inte händer, rent fysikaliskt med stevia eller sukrin...
Du menar alltså att om jag slickar på något som smakar sött så kommer min hjärna inte att reagera på signalen från stevia eller sukrin, trots att det är sött, men från socker eller xylitol, trots att det är sött?
Det krävs alltså inte att man ÄTER något sött, det räcker att smaka något sött. Vi är inte anpassade till överflöd, så för att maximera kaloriupptaget börjar kroppen förbereda för att ta upp socker så fort vi känner söt SMAK. Spelar ingen roll varifrån smaken känns. Jag kan slicka på en sockerbit och sedan spotta, det är inte kaloriintaget som räknas.
Om du har någon mer vetenskaplig studie/sida/källa/whatever som visar att just det sambandet inte gäller för stevia så är jag uppriktigt nyfiken. Det hade varit häftigt att veta hur vi kan reagera olika på sött och sött.
(fysikaliskt - en process som har med fysik att göra dvs mekaniska och kemiska krafter. Fysiologiskt - en process som har med kroppens normala funktion att göra. Jag tror du far efter fysiologiskt i det här fallet.)