• Anonym (funderaren)

Hur ofta ska man känna fosterrörelser?

Jag undrar kort och gott hur ofta man ska känna bebisen runt v 30 ca?

Ibland kan det gå flera flera timmar (ibland hela dagen) utan att jag känner av honom. 

Har läst att man väntas känna bebis 10 rörelser/timmen? Stämmer det, det gör verkligen inte jag!!

Borde jag vara orolig?

Hur ofta känner ni bebis ni som är i v 28-32? (Jag är i v 31). 

• Svar på tråden Hur ofta ska man känna fosterrörelser?
  • Tealhawk

Aldrig att jag kände 10 rörelser per timme, men däremot kände jag nog oftare än att det gått hela dagen. Men jag var ganska stilla så man märkte ju när det hände mer än någon som rör på sig. Din bebis kanske är nattaktiv också, min son hade sin aktivaste period lite efter 1 på natten. Om du är orolig borde du dock kontakta förlossningen, trots allt är det ju du som känner efter bäst om det är normalt eller inte.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (Clara)
    Anonym (funderaren) skrev 2013-06-03 20:57:44 följande:
    Jag undrar kort och gott hur ofta man ska känna bebisen runt v 30 ca?   Ibland kan det gå flera flera timmar (ibland hela dagen) utan att jag känner av honom.    Har läst att man väntas känna bebis 10 rörelser/timmen? Stämmer det, det gör verkligen inte jag!! Borde jag vara orolig?   Hur ofta känner ni bebis ni som är i v 28-32? (Jag är i v 31). 

Jag kände det ibland flera ggr under dagen och ibland nån gång.. Dock tror jag att jag kände henne åtminstone 1 gång per dag. Men kolla med din bm om du är osäker.
  • johannawe

Upplever du att rörelsefrekvensen ändrats? I v 30 ska du känna rörelser dagligen. Vet du hur moderkakan ligger? Tydligaste rörelser ska kännas med moderkaka i bakväg. Får du respons av bebisen om du dricker ngt kallt eller får i dig något sött? Är du orolig ska man alltid ringa förlossning så kan de avgöra om de vill ha in dig på Ctg.

• Aileen Allannah

Tio gånger i timmen är ju individuellt, en del bebisar är vildingar i magen, en del är lite coolare. Det som är viktigt är att rörelsemönstret för DIN bebis inte ändras hux flux, samt att bebisen reagerar när du puttar eller dricker något kallt till exempel (vilket visserligen aldrig fått mina att börja röra sig...). Kolla på spädbarnsfondens hemsida, där står det mycket bra om fosterrörelser!

• Anonym (funderaren)
    johannawe skrev 2013-06-03 21:02:12 följande:
    Upplever du att rörelsefrekvensen ändrats? I v 30 ska du känna rörelser dagligen. Vet du hur moderkakan ligger? Tydligaste rörelser ska kännas med moderkaka i bakväg. Får du respons av bebisen om du dricker ngt kallt eller får i dig något sött? Är du orolig ska man alltid ringa förlossning så kan de avgöra om de vill ha in dig på Ctg.

Det går upp och ner, vissa dagar känner jag ofta och andra dagar inte alls förrän mot kvällen (då jag ska sova). Men känner alltid varje dag iaf även fast det kan gå väldigt lång tid mellan gångerna. 

Har moderkakan i framvägg, började känna rörelser väldigt tidigt (V 16) trots moderkakans läge. 

Nä, dricker ofta iskallt vatten under dagarna men han sparkar inte för det. 

Känns som att de kommer dumförklara mig om jag ringer in till förlossningen, jag känner ju trots allt bebisen varje dag, bara det att det inte är så ofta som jag läst att det ska kännas. 

• Pixx

Jag är i v31 (30+4), vaken tid känner jag av lillan i magen ca var 4 e timme då är hon rejält rörlig, däremellan lite kittlande med fingrarna typ då o då :)

• Alby

Var 6:e timme måste man känna sparkar, min bebis var väldigt lugn i magen och jag gick ständigt runt med en oro eftersom hon var så lugn. Men nu när hon är ute så är hon som en duracell-kanin :) lycka till!

• mkes

Min barnmorska har sagt 10 ganger per varje 12timmarsperiod.

Jag ar i v33 och kanner henne mest nar jag ligger ner pa sidan sa skulle jag vara igang hela dagen skulle jag knappt kanna henne fast hon ror sig. :)

• johannawe

Min son var väldigt sprattlig i magen och vissa perioder bökade han runt konstant. En dag minskade rörelserna och då hörde jag av mig till förlossningen, de tipsade just om kallt vatten (tror det ska va rejäl mängd) för att väcka. Detta hjälpte inte och jag åkte in till förlossningen för kontroll, Ctg och ultraljud. Visade sig att han hade vänt sig och sparkade in mot ryggen och bort från magen och att det var därför det minskade. Min syster hade moderkakan i framvägg och kände sin bebis betydligt mer sällan typ ngn gång på en dag. Vill nog med detta säga att bebisar är olika i magen och antalet fosterrörelser kan nog variera, däremot om rörelsemönstret blivit ändrat till mindre så är det inte fel att kolla upp, bättre en gång för mkt!! Och att bebis rör sig mindre när den blir större som det står på en del sidor stämmer inte, rörelsemönstret ska vara samma däremot kan rörelserna kännas annorlunda.

Svar på tråden Hur ofta ska man känna fosterrörelser?