• Zayco

Ska man inte använda napp efter förlossningen?

Hej, jag hade tänkt ta med napp till bebisen ifall den vill ha på BB. Nu i efterhand har flera sagt att det kan störa amningen, ville bara dubbelkolla om det stämmer? Man ska alltså inte använda napp efter förlossningen? När får man börja introducera nappen i såna fall så det ej ska störa amningen? 

• Svar på tråden Ska man inte använda napp efter förlossningen?
  • Pandamamma79

Tills ni vet att amningen fungerar. Bebisen ska gå upp i vikt av amningen som den ska. Vi väntade några kontroller hos BVC och sen introducerade vi napp.
    Inte alla bebisar som vill ha napp.

• pigglet

När amningen fungerar som den ska. Tar ofta åtminstone några veckor. Men många börjar ge napp tidigare än så.

• La Lola

Mina har fått napp redan på BB.
    Det har inte varit några problem.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mabaja

Det är för att barnet inte ska bli "tuttförvirrad"... Vill du amma så se till att bebisen går upp i vikt av amningen innan du introducerar napp.

• ummabdilleh

Min vän började direkt med napp samma dag barnet föddes, hon ammade ändå i 6 mån sen kunde hon inte mer pågrund av mediciner, mina har tyvärr aldrig velat ha napp, tråkigt för de med napp sover ju bättre

• KLAJSHUH

Min son tog napp till en början redan på bb. Men han fick lite svårt att byta tekniken mellan amning och napp så vi tog bort efter ca 2-3 veckor. Tyvärr ledde det till att han aldrig ville börja använda napp igen.

• Sisisisi

Ska man amma är det ju mycket bättre att lägga barnet vid bröstet! Förstår inte varför man ska ha napp innan amningen kommit igång ordentligt.

• Hannah76

Ettan sög på tummen direkt på bb, ville undvika det med tvåan så gav napp på bb och det störde inte amningen för oss. Men man kan ju aldrig veta om det kommer att störa.

• hannis

Amningen bör komma igång ordentligt först. Dvs barnet skall börja gå upp i vikt ock basket vara gult och grynigt. Det är ju bara korkat att gr bebisen napp när den skall suga på bröstet för att mjölken skall komma igång. Alltså, vänta med napp minst 3-4 dagar.

• Lena

Vi gav napp efter en dag för dottern blev sur om det kom mjölk när hon ville snutta.

Svar på tråden Ska man inte använda napp efter förlossningen?