• Anonym (ger upp)

Vill amma, men det är ju djävulens påfund.

Suck. 

Nu är bebis 10 dagar och jag vill verkligen amma. Men jag har dåligt med mjölk och brösten är bara två stora sår. Blöder varje gång jag ammar. Går typ varannan dag och får hjälp med taget, men det blir inte bättre. Jag försöker verkligen se till att bebis har bra tag, men hon gapar ju inte stort nog.

När blir det bättre, blir det bättre? Vad gör man?  

• Svar på tråden Vill amma, men det är ju djävulens påfund.
  • dogcatbird

Har hon kort tungband? Då blir det svårt med taget! 
    Skaffa amningsnappar från Medela, large, från bl a babyproffsen! 

Du kan visst amma, men du måste ju få veta alla tricks! 

• FireLady

Sök dig till bvc! Så ska du inte behöva ha det och om det inte funkar med ammninghjälp så finns det ersättning. Det viktiga är att man åtminstone har försökt, men försöken ska inte gå till överdrift.

• Anonym (aj!)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-06-04 09:29:01 följande:
    Suck. 

Nu är bebis 10 dagar och jag vill verkligen amma. Men jag har dåligt med mjölk och brösten är bara två stora sår. Blöder varje gång jag ammar. Går typ varannan dag och får hjälp med taget, men det blir inte bättre. Jag försöker verkligen se till att bebis har bra tag, men hon gapar ju inte stort nog.

När blir det bättre, blir det bättre? Vad gör man?  
    Hamnade tråden fel Glad ?  Vad säger bvc? Du har inte dåligt med mjölk kan jag lova dig. Om hon ammar bebisen bestämmer hur mycket som ska produceras. Det klart klarar hon inte då blir det svårare. Det låter hemskt att det blöder varje gång du ammar. Hoppas att hon lär sig greppa. Kan inte du ligga och amma?
  • sisley

Är det möjligt för dig att pumpa ut ett tag så att bröstvårtorna får vila? De kommer ju aldrig läka om såren slits upp hela tiden. Vad säger de som hjälper dig?

Jag är inne på dag 10 jag med och är väldigt öm i bröstvårtorna så det tar ett tag innan det onda försvinner helt klart, även om man inte blir sårig.

Lider med dig.

• Anonym (Sharon)

amningsnapp, blöta handdukar och smörj med bröstmjölk emellan

• ymmmi

Pröva plastfolie, funkar kanon, fick fet rådet från BB,
    Men använd inte för länge för då kan man få svamp i stället

• Anonym (Skydd)

Jag köpte ett bröstvårtsskydd som barnet sög på, en plast napp som du lägger över när du ammar. Mina vårtor läkte fort och sen var dom härdade. Hade detta skydd 2 veckor, det störde inte resten av amningstiden. Alla sa att baby skulle glömma rätt grepp om jag använde denna men så var inte alls fallet, det funkade fint sen ändå.....kombinera gärna med bröstvårtssalva

• Ann Cistrus
    dogcatbird skrev 2013-06-04 09:31:13 följande:
    Har hon kort tungband? Då blir det svårt med taget! 
    Skaffa amningsnappar från Medela, large, från bl a babyproffsen! 

Du kan visst amma, men du måste ju få veta alla tricks! 
    Medelas amningsnappar räddade livet (eller iaf mina bröstvårtors liv) på mig när jag ammade första barnet! Kunde avveckla dem efterhand och klarade mig helt utan till slut. Enda nackdelen med dem är väl att jag tyckte att det blev "slabbigare" när h*n ammade. 
  • Lowika

Använd Bepanthensalva på brösten! Läker jättesnabbt då. Och lufta brösten, så att det inte blir fuktigt och "geggigt"

"det ska vara så".... är det enda jag kan säga... man blir sårig, det gör ont, men det blir bättre.

• Anonym (Sharon)

använde amningsnapp till dottern var tre månader (om TS nu hört att man inte ska använda så länge)

Svar på tråden Vill amma, men det är ju djävulens påfund.