• Anonym (orolig)

v.33 öppen 1,5-2 cm med buktande hinnblåsa!?

Ja som rubriken säger, är i v.33 och är öppen 1,5 - 2 cm med buktande hinnblåsa. Någon som har varit med om samma? Kommer bebisen att komma för tidigt eller spelar detta inte in så mycket som jag tror? Det är tredje barnet och de andra två är födda i v.37. Jag har även ett enormt tryck neråt från och till, det känns som att jag har en vattenmelon uppkörd i röven och hela underlivet blir svullet och det både känns och ser ut som att muffen ska vrängas ut o in......Någon som kännt liknande och vet vad det kan vara?

• Svar på tråden v.33 öppen 1,5-2 cm med buktande hinnblåsa!?
  • giggle

Känns ju helt klart som att det är på gång. Vad säger läkarna? Innan vecka 34 brukar man försöka förhindra förlossning med bricanyl och sängläge. Ibland ger man en kortisonspruta för lungutvecklingens skull.
    Jag har inte varit med om det själv men har varit sängliggande sen vecka 15 pga hotade prematurbörd.

www.bebisgrejen.blogspot.com

• Anonym (orolig)

Läkarna bryr sig inte de påstår att det inte spelar någon roll för det är tredje barnet, de påstår också att sammandragningar inte alls påverkar tappen vilket låter väldigt märkligt i mina öron....Mitt sjukhus är dock ett av de som har sämst rykte i landet och det är inte länge sen en familj förlorade sitt barn pga att inte läkarna tog mamman på allvar. Därför jag ville höra om det fanns nån här med erfarenhet av liknande. Litar inte alls på läkarna....

• Anonym (prem mamma)

Hej

Fick min flicka i v 26 2012 efter att jag var öppen med buktande hinnblåsa, hon låg med foten ned i livmodern och sparkade. Var öppen ca 1½ -2cm inifrån, hade ett cerklage  som stängde åt själva tappen men de kan ej stänga helt så hinnan kom ut. Låg tre veckor på sjukhus efter två veckor gick vattnet och hon föddes veckan efter. Hade även sammandragningar som jag inte kände men som syntes på vul vilket de gav lm mot att föröka stävja men lyckades ej. 

Får jag fråga vilket sjukhus du ligger på, har de möjlighet att ta emot förtidigt födda barn? Är olika på vilken vecka sjukhusen tar. Du måste genast be om att få ett samtal för att få prata om din oro.

Lycka till.      

• Anonym (orolig)
    Anonym (prem mamma) skrev 2013-06-04 10:49:12 följande:
    Hej

Fick min flicka i v 26 2012 efter att jag var öppen med buktande hinnblåsa, hon låg med foten ned i livmodern och sparkade. Var öppen ca 1½ -2cm inifrån, hade ett cerklage  som stängde åt själva tappen men de kan ej stänga helt så hinnan kom ut. Låg tre veckor på sjukhus efter två veckor gick vattnet och hon föddes veckan efter. Hade även sammandragningar som jag inte kände men som syntes på vul vilket de gav lm mot att föröka stävja men lyckades ej. 

Får jag fråga vilket sjukhus du ligger på, har de möjlighet att ta emot förtidigt födda barn? Är olika på vilken vecka sjukhusen tar. Du måste genast be om att få ett samtal för att få prata om din oro.

Lycka till.      
    Jag är inte inlagd eftersom att läkarna inte bryr sig, mitt närmaste sjukhus och det jag inte litar på är Västervik. Min bebis ligger med huvet neråt och trycker mot tappen, vet inte om jag har så mycket sd känner några då o då men det är ju normalt för veckan, det är inget som är regelbundet. Har även sedan v.22 haft sega, slemmiga och lite lätt blodstrimmiga flytningar som jag hela tiden trott var delar av slemproppen. De senaste veckorna har det inte kommit några såna flytningar alls förens nu och nu är de mer jämnt rosa.

Jag har ev. möjlighet att vända mig till Oskarshamn istället men om jag åker in för akuta besvär och måste ta en sjuktaxi så måste jag åka till Västervik. I normala fall kan min man köra mig men just nu är han bortrest och kommer hem först på söndag. Jag vet iaf att Västervik tar emot bebisar födda i denna veckan efter som min dotter var på väg att komma vid ungefär samma tid. Oskarshamn vet jag inte om de tar emot prematurer alls det är ett betydligt mindre sjukhus. Annars är det Linköping som gäller och dit har vi 10 mil. Nu gäller det ju bara att jag ska kunna ta det lugnt tills mannen kommer hem men det är inte lätt när man är själv hemma med två barn på tre och fyra år.

Tror du att jag kan klara mig hemma några veckor till eller hur akut kan detta vara. Känner att jag har sååå mycket kvar att förbereda, men vill ju inte att det ska hända nåt med bebisen...Orkar inte bråka mer med läkare som nte tar mig på allvar. Det tycker att jag ska leva på som vanligt de har inte ens förbjudit mig att ha sex vilket de gjort tidigt båda mina andra graviditeter.     
  • Mars12

Kan du inte ringa ett annat sjukhus och rådfråga och säga att dom inte tar dig på allvar i Västervik? Är själv från Linköping och dom är kanon uppe på förlossningen där.

• Anonym (orolig)
    Mars12 skrev 2013-06-04 16:58:21 följande:
    Kan du inte ringa ett annat sjukhus och rådfråga och säga att dom inte tar dig på allvar i Västervik? Är själv från Linköping och dom är kanon uppe på förlossningen där.
    Jo det skulle jag kanske kunna men är rädd att de bara ska säga att jag ska lita på läkarna som undersökt mig. Kan ju inte ta mig till nåt annat sjukhus förens mannen kommer hem. Är rädd att det ska dra igång på riktigt innan dess och så klart är jag ju glad om jag kunde få gå iaf till v.36. Kan man gå så här i flera veckor, det låter så på läkarna i Västervik. Att bara för att det är tredje barnet så så behöver jag i princip bara söka vård om jag får en kraftig blödning eller att det sätter igång på riktigt eller om bebisen skulle visa tecken på att inte må bra. Så att jag är öppen och så det påstår de att det inte spelar någon roll alls. Kan inte fatta att det är sån skillnad mellan nr2 och nr3 med nr2 hade vi jätte täta kontroller pga att tappen var påverkad och då var den inte öppen äns...
  • Eliasmamma

Jag hade det så med dottern från vecka 28, var öppen 2 cm. Helst skulle dom lägga in mig då tills hon föddes men jag vägrade då jag hade en 1 åring hemma också. Sambon fick vara hemma från jobb mellan 8 oktorber till 13 december då hon föddes och jag var beordrad vila.

Hon kom inte förrän 38+6 

• Anonym (orolig)
    Eliasmamma skrev 2013-06-04 17:50:45 följande:
    Jag hade det så med dottern från vecka 28, var öppen 2 cm. Helst skulle dom lägga in mig då tills hon föddes men jag vägrade då jag hade en 1 åring hemma också. Sambon fick vara hemma från jobb mellan 8 oktorber till 13 december då hon föddes och jag var beordrad vila.

Hon kom inte förrän 38+6 

Vad skönt att höra att man kan gå ett bra tag med vila, kanske kan jag klara mig till v.36 iaf då.....Tar det så lugnt som det går just nu, men nåt sängläge är det ju inte tal om när jag är själv med barnen....

Gick din förlossning fort, eller var det liksom på g ett tag innan det drog igång på riktigt? Det enda positiva med detta är ju att man i alf har de två cm gjorda, bara åtta kvar när det väl är dags ;)  
  • StarStruck

jag var öppen 2 cm i v 38, hon kom en dag innan BF :)
    jag hade sammandragningar från v 20 

Svar på tråden v.33 öppen 1,5-2 cm med buktande hinnblåsa!?