Anonym (prem mamma) skrev 2013-06-04 10:49:12 följande:
Hej
Fick min flicka i v 26 2012 efter att jag var öppen med buktande hinnblåsa, hon låg med foten ned i livmodern och sparkade. Var öppen ca 1½ -2cm inifrån, hade ett cerklage som stängde åt själva tappen men de kan ej stänga helt så hinnan kom ut. Låg tre veckor på sjukhus efter två veckor gick vattnet och hon föddes veckan efter. Hade även sammandragningar som jag inte kände men som syntes på vul vilket de gav lm mot att föröka stävja men lyckades ej.
Får jag fråga vilket sjukhus du ligger på, har de möjlighet att ta emot förtidigt födda barn? Är olika på vilken vecka sjukhusen tar. Du måste genast be om att få ett samtal för att få prata om din oro.
Lycka till.
Jag är inte inlagd eftersom att läkarna inte bryr sig, mitt närmaste sjukhus och det jag inte litar på är Västervik. Min bebis ligger med huvet neråt och trycker mot tappen, vet inte om jag har så mycket sd känner några då o då men det är ju normalt för veckan, det är inget som är regelbundet. Har även sedan v.22 haft sega, slemmiga och lite lätt blodstrimmiga flytningar som jag hela tiden trott var delar av slemproppen. De senaste veckorna har det inte kommit några såna flytningar alls förens nu och nu är de mer jämnt rosa.
Jag har ev. möjlighet att vända mig till Oskarshamn istället men om jag åker in för akuta besvär och måste ta en sjuktaxi så måste jag åka till Västervik. I normala fall kan min man köra mig men just nu är han bortrest och kommer hem först på söndag. Jag vet iaf att Västervik tar emot bebisar födda i denna veckan efter som min dotter var på väg att komma vid ungefär samma tid. Oskarshamn vet jag inte om de tar emot prematurer alls det är ett betydligt mindre sjukhus. Annars är det Linköping som gäller och dit har vi 10 mil. Nu gäller det ju bara att jag ska kunna ta det lugnt tills mannen kommer hem men det är inte lätt när man är själv hemma med två barn på tre och fyra år.
Tror du att jag kan klara mig hemma några veckor till eller hur akut kan detta vara. Känner att jag har sååå mycket kvar att förbereda, men vill ju inte att det ska hända nåt med bebisen...Orkar inte bråka mer med läkare som nte tar mig på allvar. Det tycker att jag ska leva på som vanligt de har inte ens förbjudit mig att ha sex vilket de gjort tidigt båda mina andra graviditeter.