• Anlii

Längre och längre cykel efter avslutad pergotimebehandling...

Hej!
    Jag undrar om det är någon mer än jag som har gått på pergotime-behandling som avslutats
    (t ex som i mitt fall pga att läkaren ville att jag ska gå ner i vikt innan vi fortsätter), och fått längre och längre menscykel efteråt?
    Jag oroar mig för att mensen ska försvinna helt igen, så att vi inte kan försöka bli gravida igen..  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-04 15:38
    Lite bakgrund kanske vore bra att skriva.

Jag och min sambo har försökt bli gravida sen april 2012, men i juni 2012 försvann mensen helt och jag var helt utan i ca 6 månader innan jag lyckades få hjälp på en privatklinik..
    Som jag skrev förut, ansåg läkaren att jag behövde gå ner i vikt, men bara 2-3 kg, innan jag kunde få mer hjälp.
    Tyvärr har jag istället gått upp ca 4 kg i vikt, och min cykel har ökat från 30 till 37 till 40 dagar.

Skulle vara skönt att diskutera detta med någon.. För just nu känns det väldigt hopplöst allting. Hur ska man kunna bli gravid när det inte verkar finnas något att försöka med?

• Svar på tråden Längre och längre cykel efter avslutad pergotimebehandling...
  • Pandamamma79

Jag har fått diagnosen pcos. Har du det också?
    Är du ingång med att gå ner i vikt. Det är ju lättare att bli gravid efter man gått ner lite.

Att du får glesare mens är ju för att effekten av Pergotime försvinner mer och mer ur din kropp.
    Tyvärr kan gles mens vara vardag om man har hormonobalans. Min kompis fick ingen mens på ett år. Efter jag slutat med p-piller så blev min mens glesare och glesare! Fick hjälp efter ett par månader. Med Provera framkallades mensen och jag kunde börja med Pergotime. Så har det varit alla tre gångerna jag försökt bli gravid.

• Anlii
    Pandamamma79 skrev 2013-06-04 15:57:02 följande:
    Jag har fått diagnosen pcos. Har du det också?
    Är du ingång med att gå ner i vikt. Det är ju lättare att bli gravid efter man gått ner lite.

Att du får glesare mens är ju för att effekten av Pergotime försvinner mer och mer ur din kropp.
    Tyvärr kan gles mens vara vardag om man har hormonobalans. Min kompis fick ingen mens på ett år. Efter jag slutat med p-piller så blev min mens glesare och glesare! Fick hjälp efter ett par månader. Med Provera framkallades mensen och jag kunde börja med Pergotime. Så har det varit alla tre gångerna jag försökt bli gravid.

Jag gick till en kvinnoklinik för flera år sen, och då sa läkaren att det var på gränsen till det. Att jag hade för mycket testosteron i kroppen men inte tillräckligt för att ha pcos.. Detta sa han två ggr med ca två års mellanrum.
    När jag blev av med mensen och kom till privatkliniken sa läkaren där att det var pcos.

Jag försöker gå och träna, men i ärlighetens namn är jag väl kanske lite lat emellanåt så borde väl egentligen inte klaga. Jag har fruktansvärt dåligt tålamod och vill att det ska hända genast. Jobbar på den delen iallafall.
    Det känns ouppnåeligt ibland, för jag gick upp 13 kg på ett år och det är ju så mkt lättare att gå upp än ner. 

Lyckades du bli gravid till slut?
    Vet hur svårt det kan vara, en arbetskamrat till mig försökte länge men lyckades aldrig. =/

• Pandamamma79

Ja, att gå ner i vikt är inte lätt. Kanske räkna kalorier ett tag, se ifall det är något för dig. Bara ett tips.

Jo, jag har två barn. Så det går. Pcos är inte den värsta diagnosen man kan få.

• Anlii

Oj!
    Ja, det vore ju en idé, fast jag vet inte riktigt hur man gör det.
    Finns det nån sida på nätet eller nån bok man kan använda, där det står hur mkt som finns i vad?
    Fick rådet av en bekant att prova LCHF, men jag är lite skeptisk till dieter. 

Vad roligt att höra. Skönt att det finns hopp ändå!

Min sambo ska gå till läkaren och se om det finns något han kan göra också,
    se om det är något "fel" med honom..
    Vart riktigt knäckt förra gången vi försökte, för jag är övertygad om att vi prickade in rätt dag
    och ändå tog det sig inte.  Så felet kanske inte bara ligger hos mig.

Hur är det nu igen, ingen ägglossning - ingen mens? 

• Pandamamma79

Jo, lchf är det många pcoare som pratar om. Du kan ju testa.
    Jag tror inte på lchf, visst man går säkert ner men i längden tror jag inte att det är bra för kroppen. Iaf jag gick med i viktklubb, det är ju som viktväktarna ungefär.

Det skulle ju vara synd ifall det är "fel" på honom också! Lycka till

• Anlii

Oh, det är det som är på Aftonbladet, va? Det ska jag kolla upp! Tack! =) 

Ja, det vore riktigt tråkigt. Tack så mkt! =)  

Svar på tråden Längre och längre cykel efter avslutad pergotimebehandling...