vad innebär restruktioner??
får man ha nån kontakt med omvärlden om man har fulla restruktioner? visst får man väl skicka brev men dom läser väl igenom breven då? allt måste väl gå genom åklagaren..
får man ha nån kontakt med omvärlden om man har fulla restruktioner? visst får man väl skicka brev men dom läser väl igenom breven då? allt måste väl gå genom åklagaren..
Konstigt att folk skriver samma sak om och om igen.
där ser man... då har man lärt sig något nytt =)
Ja mammamuten
Fast du skrev fel på en punkt en häktad med resktriktioner FÅR INTE RINGA någon annan än sin advokat!
mammutten81 ska det vara och definitivt inget annat, sorry!!
Fast jag kan lova att han fick ringa våra föräldrar fast att han hade restriktioner, han satt på häktet i Göteborg hela december och i början på januari, ingen tv eller nå´t.
Detta står exempelvis på kriminalvårdenssida:
Restriktioner i häkte
Under tiden i häktet kan åklagaren besluta att en häktad ska ha restriktioner, som kan innebära
* att han inte får ta emot besök eller läsa tidningar,
* att han inte får umgås med andra häktade,
* att post granskas av åklagaren,
* att han i vissa fall inte får se på TV eller lyssna på radio.
Den häktade får restriktioner när utredningen om det misstänkta brottet kan försvåras om den häktade får ha kontakt med yttervärlden.
Om din bror fick ringa hem till era föräldrar så skedde det i samband med att han hade polisförhör och en polis satt mittemot honom! Detta är ganska vanligt att poliser är "snälla" och låter de häktade ringa! Men man kan definitiv inte få ringa själv när man har restriktioner!
Kanske fick han göra undantag då av åklagaren.
Eller så var det kanske förhör, han ringde varannan dag, eftersom det var dyrt.
Ska fråga honom när han hör av sig, jag kan ju bara säga hur det var för honom, och jag vet ju inte till 100% så du kanske har rätt.
Om din bror hade fulla restiktioner så fick han definitiv inte ringa själv! För då går det inte ihop med "fulla restirktioner" och "ingen kontakt med yttervärlden", det går inte ihop! För om man ringer själv så HAR han ju kontakt med yttervärlden! Men sk*t samma!
Hoppas att din bror hade det bättre nu och att han sluppit ut från häktet!
Ja nu har han sluppit ut, men sitter på en anstalt, fast de är trevliga och bra i personalen sa han, så det känns ju bra.