• Mollan

Mat till Pappan

Vad har ni med er till den blivande pappan att äta under förlossningen? Och hur mycket ska behövas? Känns svårt att bedöma, eftersom det kan ta så olika lång tid och vara så olika tid på dygnet.

Några tips?

• Svar på tråden Mat till Pappan
  • ebben

Brukar finnas cafeteria eller kiosk eller liknande i sjukhusen...

• Mollan

Visserligen, men cafeterian har inte öppet på natten och han kanske ändå inte vill åka de 11 våningarna ner till kiosk och restaurang mitt under förlossningen. Det vill jag nog inte att han ska heller. På vår förlossning är det bara mamman som får mat under förlossningen. På BB får de frukost, kvällsmat och övernattning för 100 kr.

Funderar på vanliga Billy´s, men jag tycker själv det verkar lite trist. Fast det kanske spelar mindre roll då :)

• Vombell

Man kan ju göra smaskiga bagueter med olika fyllningar. Eller baka vanliga piroger själv och ta med. Jättebra att göra en stor sats så man har i frysen att snabbt tina när man kommer hem. Har mycket annat att göra då än att laga mat ;)

• Majsan70

MIn sambo hade med sig risifrutti o mackor samt nån Gorby o massa att dricka. Nu hann han inte äta nåt ellerrättare sagt vi hann bara med att föda barnnätt o jämt. Men han hade ju käk under BB vistelsen o jag med när maten var äcklig...vilket den var större delen av de 36 timmar jag låg inne åp BB.

• L2K

När vi låg på förlossningen, där bara mamman får mat, hade vi tur att det blev matbrickor över så sambon kunde köpa sig en iaf. Så fråga när brickan kommer om det finns nnågon extra...
    Annars hade vi bara med oss lite risifrutti om jag minns rätt.

• Emma m Theodor

Min man köpte några mackor samt dricka på en mack på vägen in till Förlossningen. På BB fick bara mammorna mat- men sambon köpte med sig utifrån till både honom och mig- för maten på BB var usel..... Uppriktigt sagt borde de nästan få pris får hur man lyckas göra så vansinnigt smaklös mat!
    (KS i Stockholm- där allt annat för övrigt var superduper-bra!)

• Mollan

Mmm, kanske inte dumt att lagra upp lite piroger och dricka. Någon som förresten vet hur det är med alla energidrycker - kan man dricka dem som gravid? Och under förlossningen till exempel? RedBull och annat innehåller ju en del... uppiggande grejer.

• vårsol

Annars kanske han klarar sig på lite riskakor och läsk? Det kan ju vara svårt att veta när man ska in och det kan ju faktiskt gå så fort att man inte hinner fixa iordning baguetter eller liknande. Man kan kanske stoppa ner ett paket riskakor och nån läsk i bb-väskan utifall man inte skulle hinna så mkt. Det håller ju sig bra där i flera veckor om det skulle vara så...

• Emma m Theodor

Energidrycker typ RedBull är väl ingen höjdare egentligen för någon att dricka- vad jag hört. Jag skulle definitivt inte dricka det i slutet på min graviditet (m a o under förlossningen). Det tror jag barnmorskorna skulle avråda ifrån. Kanske druvsocker i såfall- om du är ute efter extra energi? Eller varför inte en gammal hederlig chokladbit?

Svar på tråden Mat till Pappan