Inlägg från: Anonym (Deadbedroom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Deadbedroom)

Vi som lever med en partner som aldrig tar initiativ till sex - Här stöttar och peppar vi varandra!

Fenomenet kallas på Engelska för deadbedroom och är ganska vanligt och har inget med kön att göra, finns en subreddit med många diskussioner om detta där både tjejer och killar med hög eller låg sexlust lyfter sin situation.

Det handlar om att man inte har matchande sexlust eller att den ena parten inte har någon sexlust alls, sexlusten är såklart väldigt individuell och för vissa är sex inte alls något viktigt för andra är den livsviktig för att känna närhet, kärlek, knyta band osv det beror helt på vad man är för typ av person.

Ibland kan såklart finnas underliggande faktorer som stress, depression, mediciner osv som minskar lusten men det är ju något temporärt och tycker man genuint om sex och tycker det är viktigt så försöker man ju såklart lösa det tillsammans.

Det bästa är väl alltid att försöka prata om det på ett moget sätt och se om det är något som går att lösa men det är ju viktigt att man kan kommunicera med ärlighet och öppenhet utan att det blir infekterat. Parterapi kan vara ett alternativ förutsatt att bägge ser det som ett problem som man vill lösa. Det sämsta är väl om det blir blame-game eller om man hamnar i en situation där ena partnern kräver jättestora förändringar av den andre i hopp om att det ska bli bättre (det blir det oftast inte).

Sen är det upp till dig att bestämma om du vill leva på det sättet beroende på hur viktigt det är för dig, om det är viktigt så kan inte andra saker väga upp för det och att gå och hoppas på förändring resten av livet mår man inte bra av.

Jag har själv lämnat en längre relation där min partner hade obefintlig sexlust och där sex inte var så viktigt medan det för mig är helt nödvändigt för att jag ska må bra i en relation. Det var inget lätt beslut och tog lång tid att komma fram till men jag vet att jag inte hade mått bra av att stanna kvar i relationen.

Svar på tråden Vi som lever med en partner som aldrig tar initiativ till sex - Här stöttar och peppar vi varandra!