• Agdas

Byte av arbetsgivare

Hejsan!

Jag har bytt arbetsgivare, dock har jag inte anmält det till er ännu då det bara är en vid behovs anställning, och ifrån början förväntades den knappt pågå ett par månader ens.
    Jag jobbar alltså lite extra vid behov och tar ut FP dom dagar jag inte arbetar för att skydda min SGI.
    Men nu till höst/vinter så kommer jag förhoppningsvis att börja en "riktig" tjänst på detta jobb, på en viss procent med en månadslön (allt beror på om behovet av personal kommer att finnas då)
    Frågan är, ska jag anmäla byte av arbetsgivare nu, eller ska jag göra det när jag går på en viss tjänst?

• Svar på tråden Byte av arbetsgivare
  • Försäkringskassan

Hej,

Vi behöver få in uppgifter om din nya arbetsgivare. Handläggaren av ditt ärende kommer sedan att bedöma vilken SGI som vi kommer att fastställa. På Mina sidor fyller du i din nya arbetsgivare medan du låter inkomsten vara oförändrad, till dess att du ändrar inkomsten. 

Hälsningar

Vega, handläggare

• Agdas

Tack för svar! Ska jag alltså då bara ändra i fältet där jag skriver in min nya arbetsgivares uppgifter? Jag tänkte på det fältet med årsinkomst, årsarbetad tid dagar/timmar, ska jag låta det stå som det gör eller ska jag be min arbetsgivare räkna ut det? Blir så himla krångligt känns det som eftersom det bara är några ströpass i månaden, alltså inga fasta dagar eller tider.

• Försäkringskassan

Hej!

Så länge du inte arbetar helt och fyller upp med föräldrapenning så står du kvar i din tidigare SGI om du har en fastställd.
    När du inte längre fyller upp med föräldrapenning och börjar din "riktiga tjänst" så ska du ändra din arbetsgivare och årsinkomst när du gör en ansökan om ersättning till oss.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Agdas

Ok, så med andra ord så anmäler jag byte av arbetsgivare samt nya inkomstuppgifter till er i höst när min dotter börjar på dagis & jag på min förhoppningsvis nya tjänst?

• Agdas

Även fast jag kommer att ta FP innan höst? Många frågor nu, vill verkligen att det ska bli rätt :)

• Försäkringskassan

Hej!

I och med att du skyddar en tidigare SGI och arbetar delvis och fyller upp med föräldrapenning kan du låta din inkomst stå kvar. Det är bra om vi har uppgift om din aktuella arbetsgivare. Du kan när du ansöker om föräldrapenning ändra arbetsgivaruppgifter och låta inkomsten stå kvar i och med att du skyddar en tidigare SGI.  När du sedan får en ny tjänst och om din inkomst ändras då ändrar du även inkomstuppgifterna i samband med att du ansöker om ersättning.

Hälsningar
    Ella, handläggare 

Svar på tråden Byte av arbetsgivare