• Anonym (Frågor)

SGI-skydd

Hej,
    har några frågor ang. hur man skyddar sin SGI. 

Exempel 1: jag har en halvtidstjänst som jag är föräldraledig ifrån, min dotter blir 1 år nu i juni, hur många dagar behöver jag ta föräldrapenning för att skydda min SGI (som är baserad på min halvtidstjänst)? Räcker det att jag tar 2,5 dag/vecka eller behöver jag ta 5 dagar/v.

Exempel 2: jag har en heltidstjänst med arbetstid på 38,25 timmar/vecka. Nu fyller vår dotter 1 år och jag kommer vara föräldraledig 2 dagar/v och jobba 3 dagar/v. Behöver jag ta ut två HELA dagar för att skydda min SGI? En hel dag för mig är ju mindre än 8 timmar eftersom jag inte jobbar 8 timmar/dag.

Exempel 2: jag har en heltidstjänst med arbetstid 9-18 varje dag. Nu när min dotter fyller 1 år ska jag börja jobba 2 dagar/vecka men bara jobba 9-16. Har jag tänkt rätt om jag tar ut 3 hela dagar och 1/2 dag på helgen för att skydda min SGI? (kan inte ta ut 1/4 dag de dagar jag arbetar eftersom pappan är föräldraledig de dagarna). Kan jag ta ut L-dag på helgen?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden SGI-skydd
  • Försäkringskassan

Hej!

1. Är man helt föräldraledig så så ska man ta ut 5 hela dagar i veckan när barnet blir 1 år, det har ingen betydelse om man har heltids eller deltidstjänst.

2. Ja, man behöver ta 2 hela dagar eftersom det är beräknat på en heltidstjänst. Man räknar ut hur mycket  en dag är i timmar utifrån hur mycket man arbetar i veckan. Exempel 38,25 timmar / 5 dagar = 7,65 timmar . En föräldradag är då 7,65 timmar.

3. Ja, det stämmer om du tar 3 hela dagar och 1/2 dag så skyddar du din SGI. Du kan ta ut lägstanivå dagar på helgen.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden SGI-skydd