Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Misshandlad - umgänge. Behöver råd

Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-04 21:43:33 följande:
    Hur lång tid får man det?
    Umgängesstöd är inget man kan ansöka om utan det är domstolens ansvar att besluta om det i ärenden där det kan fungera. OM domstolen beslutar om umgängesstöd så blir det för ett år eller kortare om de bedömer det så ...
  • Anonym (insatt)
    Majlisen skrev 2013-06-13 12:40:55 följande:

Jo, man kan ansöka själv. Bara att kontakta socialtjänsten så utreder de osv.
    Med stöd av vilken lag då?

Det man kan söka hos socialtjänsten är kontaktperson, men tanken med umgängesstöd var att ordningen med kontaktpersoner skulle fasas ut. Så har det emellertid inte blivit, just pga av att umrängesstöd inte är tillgängligt för föräldrar som aktivt vill ansöka om det (gemensamt eller enskilt) .....
  • Anonym (insatt)
    Majlisen skrev 2013-06-13 23:03:47 följande:

Märkligt att jag gjorde det rätt nyligen då när socialtjänsten sa att det var en möjlighet. För umgänge med den andre föräldern. Jag ansökte då om det och de utredde och tyckte att det skulle vara lämpligt och ville bevilja det. Sen blev den andre föräldern omhändertagen på annat håll, annan historia, så det blev aldrig av. Men jag skulle ha möjlighet att ansöka om det igen om umgänge skulle ske.

Sen har jag ingen koll på vilket lagstöd det har.
    Såvida det var umgängesstöd och inte kontaktperson som beviljades i din kommun så har de inte heller någon koll på lagen kan jag säga ....
  • Anonym (insatt)
    Majlisen skrev 2013-06-16 22:01:17 följande:

Källa på det?
    Kontaktpersoner utses enl Socialtjänstlagen 3 kap 6 b § och umgängesstöd enl FB 6 kap 15 c § (SocN är inte behöriga att fatta beslut enl Föräldrabalken! Det kan endast domstol göra)
  • Anonym (insatt)
    Anonym (...) skrev 2013-08-05 12:57:48 följande:

Det finns även en hel del föräldrar som sysslar med PAS. Återigen blir det problem för rätten att kunna göra en rättvis bedömning då det finns gott om lögnare som gör vad som helst för att hämnas på den andra föräldern med barnen som vapen.
    Antar att du vet att PAS inte är något vedertaget begrepp i familjerättsliga sammanhang ...??
  • Anonym (insatt)
    Anonym (...) skrev 2013-08-05 22:43:41 följande:

Det är verkligen inte lätt att döma rättvist och i princip omöjligt att döma på ett sätt så att båda föräldrarna är nöjda.

I familjerättstvister av detta slaget är det väl inte heller meningen att endera föräldern skall bli nöjd utan det viktiga är att det blir bra för barnet .....
Svar på tråden Misshandlad - umgänge. Behöver råd