• Anonym (Vad göra?)

Problem med mitt jobb som kontaktperson. Vad ska jag göra?

Hej! Jag har ett problem som jag kanske vet lösningen på själv men vill veta vad ni tycker.

Jag blev tillfrågad om jag ville jobba som kontaktperson i grannkommunen och jag tackade ja. Fick en kille med DS , kan kalla han "M", som jag ska träffa 2-3 gånger i månaden. Allt lät bra när jag pratade med hon som jobbade i kommunen som hade hand om det och allt verkade enkelt, men nu känns det inte lika bra längre.

Föräldrarna till "M" är jättetrevliga men jag har telefonskräck och hatar att ringa, men tänkte att det här kunde bli en övning. Väntar alltid till sista minuten att ringa dom dels för att jag inte tycker om att ringa och dels för att jag inte har någon som helst aning vad vi ska hitta på. "M" kan även vara lite "på" och ibland känns det lite olustigt att vara med honom.  "M" slutar även skolan vid 15 och ska sen hem och äta något mellanmål. Vi kan tidigast träffas vid 17-tiden och det enda vi kan hitta på då är att äta pizza eller bowla. Känner att det blir tråkigt i längden men allt stänger vid 17 så finns inte många alternativ.

Ett annat problem är att eftersom det är i grannkommunen och jag har inget körkort så får jag åka tåg eller buss dit. Jag har inget jobb just nu så jag har egentligen inte dom pengarna att lägga ut på att åka dit, samt betala våra aktiviteter.
    För det är ännu ett problem. Hon som jobbade på kommunen bad mig inte skriva under några papper när jag var där.
    Hon skrev i ett mejl för 1½ månad sen att hon skulle skicka några papper hem till mig men jag har inte fått några och vet inte riktigt vad det är för papper hon ska skicka. Har försökt ringa till henne men hon är alltid borta. Jag har skickat flera mejl till henne om att jag inte har fått papperna och bett henne skicka nya, men det kommer inga!

Jag har inte heller fått betalt för våra träffar, men hur ska jag få det när hon inte vet hur ofta vi träffas och inte har mitt kontonr eller något?
    Börjar tröttna och mår inte bra av det här. Dels tänker jag konstant på hur jag måste ringa föräldrarna och kan ligga vaken på nätterna och tänka på det. Sen ser jag hur pengarna på kontot försvinner och jag behöver varenda krona just nu.

Är även gravid och ska få bebisen i oktober så jag måste även berätta det för föräldrarna och säga att jag inte kan träffa "M" på ett år minst, vilket känns dumt då jag bara haft det här i några månader.

Känner för att ge upp det här, men tänker hela tiden på hur besvikna föräldrarna kanske blir på mig eftersom det är meningen att dom här träffarna ska hålla på ett tag. Men det här för jobbigt och känns för oseriöst från kommunens sida!

Långt inlägg men ni kanske har tips på hur jag ska göra. Skulle ni fortsätta eller ge upp?  

• Svar på tråden Problem med mitt jobb som kontaktperson. Vad ska jag göra?
  • Anonym (avlösarservice)

r har de ngn växe ring dit annarsl ,kanske finns det ngn hemsida mer fler telenr o ring dit o fråga vart papperen är och att du har inte fått ngra o den ansvariga svarar ej på dina samtal kanske ngn chef du kan ringa till o fråga ang pappren . ang själva jobbet vissa kontaktpersonjobb räcker det med att du skickar in kvitton o du får betalt efter vad ni gör ex fika el bowla som du skriver tom åka buss el tåg . se jobbet mer som en erfarenhet istället eller jobba på tills det kommer fler erbjudande ang kontaktpersonjobb. kolla annars med din egen kommun ang dessa jobb

• 123

Ring kommunen, eller mejla, och säg att tills dess att du får din lön/ersättning, pengar du lagt ut, reseersättning, klara direktiv för omfattningen av dina tänkta åtaganden samt ett "anställningsintyg" är förhindrad att utföra ditt arbete. Fråga hur många andra på kommunen som betalar för att få arbeta och varför de anser att du ska göra det.
    Efter att du fått ersättning avsäger du dig uppdraget. Då bör du också nämna att du är gravid och ge ett datum varefter dina tjänster inte längre är tillgängliga så att familjen/kommunen får tid på sig att hitta en ersättare.

Du kan även förklara för föräldrarna att tidigare kontaktperson samt kommunens oseriösa agerande fått dig att omvärdera situationen och att du inte upplever att de hållit måttet vare sig mot dig eller M och dennes föräldrar.

Ifråga om aktiviteter är det inte alls säkert att själva aktiviteten behöver vara mycket mer avancerad än att ses och bowla och ibland kalasa på en pizza. Kanske är det även skönt och tryggt för M att veta vad som ska hända när ni ses. Att allt stänger kl17 gör att det kan vara trixigt att hitta på grejer men det är ju knappast ditt fel.
    Hade du haft en handkassa eller åtminstone sett att du får ersättning för dina utlägg hade det kanske varit möjligt att åka till simhall eller biograf.

Sen tror jag att du kanske i framtiden ska undvika den här typen av uppdrag då det verkar som om mycket av kontakten tas per telefon. Eller åtminstone tills dess att du övervunnit lite av ditt obehag inför kontakt per telefon.

Vänta nu inte till sista minuten med att ringa kommunen och föräldrarna för snart börjar folk gå på semestrar och då kan du inte hitta någon av dem att ringa även om du vill, haha! Solig  

Lycka till och hoppas du får en fin graviditet!        

• Anonym (Vad göra?)

Tack för svaren! Jag känner att jag måste ringa till kommunen en gång till för jag kan inte planera mer träffar om jag inte får några pengar.
    Sen med att skicka in kvitton skulle jag inte göra. Jag frågade henne om det och hon sa att dom hade nån mall dom gick efter och sen betala ut, så inga kvitton behövdes skicka in. Men hur vet hon då vad vi har gjort på träffarna om jag inte ska skicka in kvitto eller har något annat som bevisar att vi överhuvudtaget träffats och vad vi hittade på? 

• agua

Är också kontaktperson och tror de är samma regler överallt. Betalar du för M också? Det ska du väl inte behövs göra? Jag får ersättning för aktiviteterna + tid får ut 1300kr i månaden. Tycker att du ska prata med kommunen om rese ersättning. Det är en månads uppsägningstid för kontaktpersoner

• Smartie

TS, detta låter väldigt oseriöst. Konstigt agerande av kommunen! SJÄLVKLART ska du få betalt, samt ersättning för dina utlägg! Du måste nog tyvärr ringa till föräldrarna och förklara att du inte kan komma på någon mer träff förrän detta har ordnat sig. Du borde också ha skrivit på någon form av kontrakt mm. 

Det är ju inte ideellt arbete du utför! 

• Anonym (ea)

Kontaktperson är inte ett arbete, utan ett arvoderat uppdrag. Givetvis ska du ha papper på det! Räkna dock inte med någon större summa i arvode + omkostnad. Hur du tar dig dit, är ingenting som personen som handlägger kontaktpersoner behöver ta hänsyn till. Får du inte tag i personen via telefon - maila, ring kommunens växel etc. Om du bara vill så kan du komma i kontakt med den personen. Jag undrar också varför du inte kan utföra uppdraget på ett år? Kontaktperson är som sagt var ingen anställning, utan mer som en "betald kompis" så varför inte ta med dig bebben när du ska träffa din "kompis"?

Svar på tråden Problem med mitt jobb som kontaktperson. Vad ska jag göra?