• Anonym (Orolig mamma)

Varannan vecka problem

Om pappan flyttar 70 mil bort och han vill ha varannan vecka vid en seperation, är man tvungen att köra halva vägen då?

• Svar på tråden Varannan vecka problem
  • Som snö

Jag skulle mer tänka "Hur ska barnet orka åka 140 mil varje vecka"....

• Anonym (Orolig mamma)

Ja jag tycker också synd om barnet , men pappan vill ha det så . Säger " så är det bara".

• Som snö

Eller hur jag menade. Med milen. Men jag fattar vad jag menar i alla fall. :)

• Anonym (Piff)

Hur blir det med barnomsorg och skola? Och sedan kan jag känna att vill han flytta så får han lösa transport, men hur reglerna säger vet inte jag.
    Var är barnen skrivna?

• Anonym (aldrig i livet)

Nej, pappan kan INTE kräva varannan vecka om han flyttar 70 mil. Jag har varit med om detta med en vän och familjerätten sa stopp. Det funkade när mamman (som var den som flyttade och förlorade boendet) var arbetslös och barnet gick på dagis. Men sen sa familjerätten stopp. Och då flyttade hon bara 6 mil.

Det här skall du absolut inte gå med på. Kontakta familjerätten omgående. 70 mil? Här pratas tydligen inte något om att barnet skall må bra.

• Anonym (Orolig mamma)

Ja jag ska ringa dom. sitter dom på kommun? Jag vill inte gå med på det här men vet ju inte vilka rättigheter jag har. barnen är skriva hos oss men vi ska flytta i från varann och han vill flytta hem till Småland. Vill då ha ena dottern 2 v och jag 2 v . sonen tror han inte är hans fast det är det ( lång historia). Vill verkligen inte åka så lång för hennes skulle hon är 3 år snart.

Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-05 11:26:39 följande:
    Ja jag ska ringa dom. sitter dom på kommun? Jag vill inte gå med på det här men vet ju inte vilka rättigheter jag har. barnen är skriva hos oss men vi ska flytta i från varann och han vill flytta hem till Småland. Vill då ha ena dottern 2 v och jag 2 v . sonen tror han inte är hans fast det är det ( lång historia). Vill verkligen inte åka så lång för hennes skulle hon är 3 år snart.
    Förstår att du bor långt upp i Sverige. Förstår också om han vill hem till sin släkt och familj. Men man kan inte både ha kakan och äta den. Ta kontakt omg med familjerätten. De har oftast koll på vad som gäller.
  • Nettan70

Nu är ju inte et växelvisa det största problemet här utan hur en förälder ens kan tänka att ha ett bra umgänge med ett sånt stort avstånd!! Hur fasen tänker han????

Rent juridiskt nu då....
    Bara för att han säger att det ska vara så, så måste det inte bli så.
    Det finns ingen domstol i hela Sverige som skulle döma till vv med det stora avståndet.
    Bor man på olika orter och sånt avstånd så behövs oftast 2 dagis MEN det finns ingen lag som täcker upp en förälder på det. Dvs man kan inte begära det av sin hemkommun. Det är till och med olagligt med två skolor.

Hur hade han tänkt att få ihop detta då? Rent praktiskt alltså? Begär han att du ska köra halva vägen?? Skrattretande om du frågar mig.

Oavsett om du ringer Familjerätten så är de ingen styrande instans utan bara en rådgivande. De kan ju prata med pappan om det. men inte mer.

Jag tycker du ska prata med pappan, säga till honom att om han vill ha vv så får han stämma dig. Vilket inte ens kommer bli en stor fara med det avståndet!
    Detta kommer att bevisa att han har NOLL KOLL på vad som är barnens bästa.... Det vill säga: detta kommer ser bättre ut för dig.

Var cool!! Pappan kanske bara vill spela på dina känslor och kära igång något. frågan är om han kommer löpa hela linan ut....

• Anonym (Orolig mamma)

JA han begär att jag ska köra halva vägen var 14 dag är på tapet nu. Familjerätten ska ringa i morgon om en tid vi får komma.  Det är skit jobbigt för han tänker kräva ensam vårdnad om han inte får ha henne var 14 dag. Jag hoppas jag vinner eftersom han har inget jobb eller inkomst. Aldrig haft ett jobb och misskött praktik platserna han varit på. Känns så jobbigt att behöva bråka om detta för han är som ett barn och thurar ihop , han skulle kunna ljuga och säga att jag är dum mot dottern för att få vårdnaden. Inget förvånar mig om han har fått för sig nått. Men jag ska kämpa in i det sita för mina barn. Sonen vill han inte nått med att göra. Tror han är handikappad för att han är sen i utveklingen. Berättade i natt att han skämdes för han.

• Anonym (insatt)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-05 09:58:58 följande:
    Om pappan flyttar 70 mil bort och han vill ha varannan vecka vid en seperation, är man tvungen att köra halva vägen då?
    Nej, dela på själva jobbet (skjutsandet) att köra finns inget stöd för i lagen. Det ankommer på umgängesföräldern. Lagen säger att KOSTNADEN under vissa omständigheter skall fördelas - inte på hälften, utan utifrån vars o ens förmåga.
  • Anonym (Orolig mamma)

Nu ska han ansöka om hela vårdnaden ,och anmäla mig till soc pga av att jag säger till dottern när hon gör fel. Han är ju sjuk i huvudet. I förrgår tvingade han mig till sex fast jag sa nej, stod i vägen så jag inte kom förbi men det var ingen våldtäkt eftersom vi bor ihop sa han. Jag grät och sa nej men han gjorde det ändå. Han ska ut så fort som möjligt , synd vi står bägge på kontraktet på lgh. Jag får väl sova hos mamma men då får jag bara ta sonen med mig för han är handikappad och utveklingsstörd säger han så han vill inte ha nått med han att göra. Dottern får jag inte ta med mig.

• Anonym (mm)

Han har inte en chans att få ensam vårdnad och den största anledningen är att han inte vill ha kontakten med sonen.
    En förälder som väljer bort ett av sina två barn får inte ensam vårdnad.
    Tvärtom kan det vara så att DU får ensam vårdnad istället.  

Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-11 18:22:54 följande:
    Nu ska han ansöka om hela vårdnaden ,och anmäla mig till soc pga av att jag säger till dottern när hon gör fel. Han är ju sjuk i huvudet. I förrgår tvingade han mig till sex fast jag sa nej, stod i vägen så jag inte kom förbi men det var ingen våldtäkt eftersom vi bor ihop sa han. Jag grät och sa nej men han gjorde det ändå. Han ska ut så fort som möjligt , synd vi står bägge på kontraktet på lgh. Jag får väl sova hos mamma men då får jag bara ta sonen med mig för han är handikappad och utveklingsstörd säger han så han vill inte ha nått med han att göra. Dottern får jag inte ta med mig.
    Du har blivit utsatt för en våldtäkt och det skall du omedelbart polisanmäla.

Du måste kontakta familjerätten omgående. Eftersom han flyttar, kommer du naturligtvis få bo kvar i lägenheten. En man som våldtar en kvinna skall inte vara i närheten av honom. Gör nåt IDAG!
  • h8him
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 20:10:02 följande:
    Nej, dela på själva jobbet (skjutsandet) att köra finns inget stöd för i lagen. Det ankommer på umgängesföräldern. Lagen säger att KOSTNADEN under vissa omständigheter skall fördelas - inte på hälften, utan utifrån vars o ens förmåga.
    Även det praktiska vid resor kan läggas på boendeföräldern, av tingsrätten. Utan en dom kan boendeföräldern inte tvingas till någonting.

• Lowika
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-11 18:22:54 följande:
    Han verkar ha missat ett och annat. Det är våldtäkt. Anmäl direkt. Be polisen komma och eskortera dig, sonen, OCH DOTTERN till din mamma.
  • Anonym (Orolig mamma)

Jag har tagit barnen och bor nu hos mamma tills allt är utrett , även ringt polisen.

• Lowika
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-13 06:52:31 följande:
    Jag har tagit barnen och bor nu hos mamma tills allt är utrett , även ringt polisen.
Svar på tråden Varannan vecka problem