16 månaders sent utvecklad
Känner mig ensammast i världen. När jag läser på olika trådar på internet om barns utveckling så står det alltid att antingen är deras barn sent motoriskt och tidigt med talet/förståelse eller tidigt motoriskt och sen med talet/förståelse. Men min pojke är sen med både och!
Han är nu sexton månader och kan inte:
- gå (han kan gå svajigt och vingligt om man håller honom i båda händerna om än väldigt motvilligt, kan ej stå
stadigt utan att hålla i sig, vägrar lära gå vagnen totalt)
- prata eller säga något direkt ord heller för den delen.
har följande ord/ uttryck som jag registrerat: mammammammaa (när han är arg), bappappaaappaaa (används lite var som, på ett förnöjt sätt) hääää (används ibland som hej) och på ja frågor som han förstår
svarar han hmmm och utöver det är det mest gnällande, hummande och gutturala läten, ibland lite "joller"
- är även sen finmotoriskt då han ej kan äta med sked själv, dricker ej själv eftersom han ej förstår att han
måste luta på muggen för att det ska rinna. Förstår verkligen inte vitsen med att stapla klossar eller att leka
med plocklådan utan kastar mest runt med leksakerna.
Följande kan han:
- ställa sig upp mot möbler och väggar och gå utefter dem vilket han började med vid 13-14 månaders ålder
- krypa vilket han började med vid 14 månaders ålder
- klappa händerna
- klappa både sitt eget huvud och mitt huvud om jag ber honom
- förstår vissa meningar jag säger till honom men långt ifrån allt.
- kan hämta vissa grejer jag ber honom om och hjälper till med hushållet på sitt egna lilla sätt.
Det är mycket frustrerande att se betydligt yngre barn gå om honom i utvecklingen och ju mer jag försöker med honom desto mer vägrar han så klart. Vet inte vad jag ska göra för att vara uppmuntrande och inspirerande istället för krävande. Vet att jag inte ska jämföra men har svårt att släppa det. Vill ha konkreta tips och tankar från dem som känner igen sig i situationen.