• Webbredaktör Annelie

    Träningsutmaningen vecka 7 - häng med du också

    Träningsutmaning vecka för vecka fram till midsommar. Häng med du också - starkare, snyggare och gladare.


    Veckans utmaning: Draken. 140 stycken på en vecka, 6-13/6.


    Klarar du utmaningen på 7 dagar, peppar andra att göra det också - har du chans att vinna en bok om träning efter graviditeten skriven av Laila Bagge, ”Kom i form på 30 dagar.”


    Antar ni utmaningen?
    Utmaningen ska utföras på 7 dagar. Du väljer själv hur du vill lägga upp det. Elmina tipsar om att göra 20 stycken övningar per dag. 10 på varje ben. En stor del av utmaningen är att känna att du inte tappar balansen, då får du börja om igen.


    Så utför du övningen
    I Draken tränar du rygg, baksida lår och balans. Hitta balansen på ett ben, spänn magen och sträck på dig med så raka armar som möjligt. Böj det andra benet och luta fram överkroppen. Se till att sträcka ut överkroppen och benet kontrollerat. Naveln ska peka nedåt hela tiden.


    Du kommer att svaja i början då det här är en balansövning. Målet är att du kommer känna att balansen blir bättre i slutet av veckan.


    Tycker du att det är för lätt kan du köra med en hantel eller vattenflaska som du håller med båda händerna. Då blir övningen tyngre.


     



     



  • Svar på tråden Träningsutmaningen vecka 7 - häng med du också
  • Kookaburra

    Jag är också på!

    Bra balansövning verkar det vara. En fråga bara - hur länge ska man (försöka...) stå som på bild 2 ovan?

    Kom igen nu tjejer - sista övningen i utmaningen! Nu kör vi en bra avslutning va?  

  • Träningsexpert Elmina
    Kookaburra skrev 2013-06-05 16:02:28 följande:
    Jag är också på!

    Bra balansövning verkar det vara. En fråga bara - hur länge ska man (försöka...) stå som på bild 2 ovan?

    Kom igen nu tjejer - sista övningen i utmaningen! Nu kör vi en bra avslutning va?  
    Bara 1-2 sekunder, det ska vara kontrollerat och långsamt.
  • Kookaburra
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-06-05 20:25:44 följande:
    Bara 1-2 sekunder, det ska vara kontrollerat och långsamt.
    En fråga till då - ska man alternera sida mellan varje utsträckning? Jag gör inte det utan kör 10 på enda sidan i ett svep, dvs. benet som sträcks upp/ut rör aldrig golvet. Tycker det känns ordentligt i benen måste jag säga

    I morse gick jag igenom alla mina underkläder, för att rensa ut det som inte passar längre. Måste säga att jag ser definitivt resultat av alla dessa övningar, mina bilringar är mindre och ryggen fastare Magen är däremot kvar, men den är plattare än när jag började. Måste köra kondition för att bränna fettet, och fortsätta köra på med magövningar så att mina delade magmuskler går ihop.
     
    Men nu kan jag faktiskt dra in magen så den blir helt platt - det kunde jag INTE för tre veckor sedan,  då hände nästan inget när jag försökte suga in magen.

    Är så glad över denna utmaning (även om jag upptäckte den lite sent) och kommer försöka köra vidare själv när den nu snart är slut! Det har varit lite av en ögonöppnare för min del, att det faktiskt räcker med enstaka och rätt få övningar varje dag. Tidigare har jag kört "allt eller inget" om man säger så - nu kör jag korta övningar när jag hittar några minuter. Så stort tack för det ni som ordnat utmaningen!
     
  • Träningsexpert Elmina
    Kookaburra skrev 2013-06-07 10:43:36 följande:
    En fråga till då - ska man alternera sida mellan varje utsträckning? Jag gör inte det utan kör 10 på enda sidan i ett svep, dvs. benet som sträcks upp/ut rör aldrig golvet. Tycker det känns ordentligt i benen måste jag säga

    I morse gick jag igenom alla mina underkläder, för att rensa ut det som inte passar längre. Måste säga att jag ser definitivt resultat av alla dessa övningar, mina bilringar är mindre och ryggen fastare Magen är däremot kvar, men den är plattare än när jag började. Måste köra kondition för att bränna fettet, och fortsätta köra på med magövningar så att mina delade magmuskler går ihop.
     
    Men nu kan jag faktiskt dra in magen så den blir helt platt - det kunde jag INTE för tre veckor sedan,  då hände nästan inget när jag försökte suga in magen.

    Är så glad över denna utmaning (även om jag upptäckte den lite sent) och kommer försöka köra vidare själv när den nu snart är slut! Det har varit lite av en ögonöppnare för min del, att det faktiskt räcker med enstaka och rätt få övningar varje dag. Tidigare har jag kört "allt eller inget" om man säger så - nu kör jag korta övningar när jag hittar några minuter. Så stort tack för det ni som ordnat utmaningen!
     
    En bra fråga, kör 10 på varje ben.

    Kul att du märker resultat! 
  • Kookaburra

    Va tyst det är här i tråden! Jag hoppas det är många som kör på i det tysta

    Jag ligger iaf i fas med draken. Och nu känns min högerarm bättre, så kör några set av sidoplankan och även rak planka varje dag. Idag har det även blivit dips, 20x2.

    Hade tänkt köra ett konditionspass idag, men blev inte av. Sprang iaf i fredags kväll, körde 4,5 km med intervallträning. Var riktigt tufft, men kändes bra efteråt!

     

  • Webbredaktör Annelie
    Kookaburra skrev 2013-06-09 22:18:48 följande:
    Va tyst det är här i tråden! Jag hoppas det är många som kör på i det tysta

    Jag ligger iaf i fas med draken. Och nu känns min högerarm bättre, så kör några set av sidoplankan och även rak planka varje dag. Idag har det även blivit dips, 20x2.

    Hade tänkt köra ett konditionspass idag, men blev inte av. Sprang iaf i fredags kväll, körde 4,5 km med intervallträning. Var riktigt tufft, men kändes bra efteråt!

     
    Ja, de var lite tyst i tråden, härligt att höra att du är i fas Kookaburra!

  • RutanE

    Hej!

    Skadade mitt knä lagom till jägarstolenutmaningen och har inte kunnat hänga på som tänkt med benövningarna. Men nu tar jag nya tag och draken kan jag göra utan problem!

    Jag har köpt en ny cykel så det har blivit en hel del cykling, det är kul!

  • Webbredaktör Annelie
    RutanE skrev 2013-06-10 16:13:30 följande:
    Hej!

    Skadade mitt knä lagom till jägarstolenutmaningen och har inte kunnat hänga på som tänkt med benövningarna. Men nu tar jag nya tag och draken kan jag göra utan problem!

    Jag har köpt en ny cykel så det har blivit en hel del cykling, det är kul!
    Härligt att du är tillbaka! Lycka till
  • A L T A

    Haft något strul med telefonen så har inte kunnat surfa upp men är i fas med träning iaf.
    Kör på och har verkligen hittat något som passar, har svårt att hitta riktigt bra tid för träning men när man fått verktyg att kunna använda när som helst så har jag blivit ännu mer taggad att köra på. Nu försöker jag hela tiden hitta tid och övningar som passar in.

    Är glad att jag hittade denna tråd. Den har förändrat min vardag.

    Kör på tjejer! Vi är grymma!!!!

Svar på tråden Träningsutmaningen vecka 7 - häng med du också