30 + och sambon inte redo för barn än
Hej,
Jag skulle behöva råd i hur jag ska agera i min situation. Jag och min sambo fyller 31 under året och jag har sedan några månader tillbaka en stark barnlängtan. Vi har en strålande ekonomi (faktiskt!), en bostadsrätt som lätt kan säljas och istället köpa något större. Vi har båda pluggat och bor i en av landets storstäder. Vi träffades när vi var 27 och då berättade min kille att hans dåvarande tjej (som var några år äldre) hade velat skaffa barn när han var 26 år och då var han verkligen inte redo (vilket var en av anledningarna till att det tog slut mellan dem).
Han har under hela vårt förhållande flera gånger sagt att han inte vet om han vill ha barn, men att han hoppas att han kommer vilja det. Jag har varit lite orolig, då jag vet av hela mitt hjärta att jag vill ha barn (fast inte tidigare än nu). Sista åren har otroligt många av mina kompisar fått barn och för några månader sedan fick jag en enormt stor fysisk längtan efter att bli gravid över en natt. Svårt att förklara men med ens kände jag mig gråtfärdig om jag inte skulle få möjligheten att snart börja försöka bli gravid.
Till saken hör också att vi absolut vill ha 2 barn och därför känner jag nu vid snart 31 års ålder att det är dags att börja nu. Till saken hör att vi har kompisar som fått göra IVF samt att min pojkväns storebror med flickvän fick försöka i 2,5 år innan hon slutligen blev gravid. Så det finns absolut inte okunskap och tron om hur lätt det är att bli gravid, jag räknar kallt med att det kan ta 1 år (eller mer).
Jag tog upp för min kille att jag ville börja försöka bli gravid i sommar och först skrattade han bara bort det. När jag dagen efter tog upp med honom att jag är allvarlig och att jag måste få veta hur han tänker kring detta så fick jag den reaktionen jag tyvärr förväntat mig. Han är inte redo för barn än, men har senaste året gått från att inte veta om han vill ha barn till att veta att han faktiskt vill det. I en perfekt värld hade han nog gärna väntat med att bli pappa tills han är 34-35 och har inte alls tänkt (som vi kvinnor gör) på att man ska hinna få två barn innan fertiliteten sjunker vid 35. Han berättade också att killar i hans vänkrets inte pratar med varandra om sådant här och jag tror det är därför han känner att han inte är redo, ingen annan av hans (storstads)vänner har barn än. Han förklarade också att han älskar mig väldigt mycket, vill ha barn med mig men att även han vill känna sig redo på samma sätt som jag gör.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag ge honom tid att "smälta" och fundera på om han kanske är redo? Hur länge då? 3 mån? 6 mån? Även tips från killar mottages tacksamt! Hur får man en kille att bli redo för barn? Genom att prata mer om det eller genom att inte nämna ordet barn på några månader? Jag kan också berätta att jag absolut inte vill tvinga fram detta hos honom och tycker det är superviktigt att han också vill ha barn när vi börjar försöka.
Min barnlängtan blir starkare för varje dag och jag känner verkligen inte att jag kan vänta hur länge som helst i detta förhållande, då riskerar jag att bli bitter och tappa bort mig själv. Samtidigt älskar jag min kille och vill inget hellre än att få barn med honom. Jag är också 100 % säker på att han älskar mig, så för hans dels handlar det om att han inte är redo, men frågan är om han någonsin blir 100 % redo?
// orolig