• Anonym (Maja)

Hur mycket pengar lägger ni på barnens vänners presenter?

Tänker på klasskamrater/ förskolekompisar. Barn som ni själva kanske inte känner till så bra. Hur mycket pengar lägger ni på deras present?

Jag tycker själv att det är rätt dyra presenter i min omgivning.

När jag var liten fick vi brevpapper, luktsudden och bokmärken.

Nu är det lego, "märkesgosedjur", och dyra prylar tycker jag. Dessutom är det många kalas då klasserna är större än förr.

I vår familj kan det vara två-tre kalas varje helg i flera veckors tid.. Det blir lätt mycket pengar om vi ska lägga ut 100 kr/ present.

Jag försöker hitta nåt fint för runt 50-lappen. Ibland något billigare, andra gånger något dyrare.

Våra barn fick själva ganska fina presenter av sina kompisar. Jag skämdes nästan då.. Men vi har inte råd eller lust att  ge lilla Lisa som vi knappt känner, en present för 100kr, och eftersom hon dessutom får presenter från 14 andra kompisar blir vår ändå troligtvis en i mängden...

Hur tänker ni? :)               

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på barnens vänners presenter?
  • Vinterankan

Jag ger runt 150kr eftersom att alla verkar ge runt 200, men tycker egentligen att 50-100 räcker. Kostnaden är egentligen inget bekymmer, det är mer grejen att det känns onödigt.

• Krokodillan

Jag köper för max 100 kr. Ibland när jag ändå är i Ullared kan jag köpa några grejer där att ha som presenter längre fram. Då kostar presenterna kanske bara hälften av vad de annars skulle ha gjort.

• Anonym (1)

Här har de alltid kalas på t ex Laserfortet, bowling och liknande och barnen önskar sig presenter för mellan 250-500 kr vilket de andra föräldrarna köper. Jag tycker att det är sjukt.

• Simone de Beauvoir

Jag försöker hålla mig mellan minst 50 och max 100 kr, när jag tittar på vad andra har köpt verkar det ligga i det spannet. Tycker också att det känns dyrt, men man vill ju inte verka snål. Egentligen är det mina ungar som väljer presenter, och så bestämmer jag (eller pappan) om det kostar en rimlig summa.

• Ramborg
    Anonym (1) skrev 2013-06-05 15:54:38 följande:
    Här har de alltid kalas på t ex Laserfortet, bowling och liknande och barnen önskar sig presenter för mellan 250-500 kr vilket de andra föräldrarna köper. Jag tycker att det är sjukt.

Jag köper för kanske 350-450 kr - till min brorson som också är min gudson! Skulle absolut inte lägga såna summor till ett vanligt barnkalas!

Vansinnigt att trissa upp det sådär.
    42.
  • Nyfiken gul

50 spänn till kompisar på förskola/grannbarn  - inte en krona mer då kalas o kompisar är många.  och tänker man bara till litegrann och inte köper i sista minuten så kan man hitta fina saker för den lilla summan.  

Barn i MIN bekantskapskrets och släkten lägger jag oftast ner lite mer pengar på.   Där är ju relationen en annan också så det blir en annan sak.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • thanisa

Vi har satt gränsen till 70 kronor. Nu brukar vi dock köpa på oss lite presenter i rätt prisklass när det är utförsäljningar och så. Att ha ett litet lager av presenter hemma då det ibland kan bli kalas med kort varsel så är det inte alltid man hinner åka för att köpa presenter. För det mesta ligger den faktiska kostnaden för presenterna som mina barn ger på under 50 kronor men tittar man på dem så kan det ofta vara saker som har kostat 200 kr och ibland mer än så. Det är ibland så att jag funderar på att barnen ska ge saker som inte ser så dyra ut för att inte dra upp hysterin kring barnkalas men samtidigt så vet jag ju själv vad jag handlat för och vi har som regel att det inte får kosta över 70 kr och då kan det kännas trevligt att få ge en låda lego som har kostat 250-300 kr. Senaste kalaset sonen var på blev den mest uppskattade presenten pennan som lyser när man skriver, en sak som säkert kostat 20 kr för den som gav det. Det var nämligen en extra sak förutom pärlorna som gavs. Pennan var dock alla barn fascinerade utav och den hade definitivt räckt som present.

• Elin 885
    Anonym (Maja) skrev 2013-06-05 15:22:19 följande:
    Tänker på klasskamrater/ förskolekompisar. Barn som ni själva kanske inte känner till så bra. Hur mycket pengar lägger ni på deras present?

Jag tycker själv att det är rätt dyra presenter i min omgivning.

När jag var liten fick vi brevpapper, luktsudden och bokmärken.

Nu är det lego, "märkesgosedjur", och dyra prylar tycker jag. Dessutom är det många kalas då klasserna är större än förr.

I vår familj kan det vara två-tre kalas varje helg i flera veckors tid.. Det blir lätt mycket pengar om vi ska lägga ut 100 kr/ present.

Jag försöker hitta nåt fint för runt 50-lappen. Ibland något billigare, andra gånger något dyrare.

Våra barn fick själva ganska fina presenter av sina kompisar. Jag skämdes nästan då.. Men vi har inte råd eller lust att  ge lilla Lisa som vi knappt känner, en present för 100kr, och eftersom hon dessutom får presenter från 14 andra kompisar blir vår ändå troligtvis en i mängden...

Hur tänker ni? :)               
    köper inte barnet själv present för sin veckopeng?
    och 100kr haha nä.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Anonym (presentbox)

Varje år på jul- och sommarrea köper jag upp ett gäng rabatterade leksaker och liknande som jag har i en låda. På rea kostar grejerna runt 30-50kr. Dessa får kompisarna i present under de kommande månaderna. Jag skulle aldrig få för mig att lägga mer pengar på detta och framför allt inte lägga tid på att handla grejer till varje kalas.

Bästisarna får givetvis lite dyrare saker, men dessa köps också in i förväg på Ullared och på rea.

• Anonym (think)

om priserna på presenterna till barnens kalas trissas upp så kan ju det också bero på att det finns hysteriska föräldrar som inte vågar stå för sin åsikt att det är dyrt med kalas. Utan då vräker man på istället o dövar sitt samvete med en fin present, inte ska lilla Lisa behöva skämmas att öppna en ask ballonger... nä hon får en 300-kronors legobox istället..... 

fast jag ger mig fan på att ballongerna hade hon varit mer road av...

Släpp prestigen och våga stå för att en viss summa räcker.

• Nelia82

Runt 50 kr, max 100. Där vi bor är det tyvärr många som lägger mer, men det är ju inte mitt bekymmer hur mycket de väljer att köpa presenter för. Tycker själv att det är vansinne att lägga så mycket pengar på presenter vänner emellan, de får väl tillräckligt av familj och släkt menar jag...

• Anonym (Maja)

Tack för era svar!

Som några skriver så lägger vi också mer pengar till barnens kusiner och nära vänner etc.

Men vanliga barnkalas med kompisar är så många! Redan detta halvår har de nog blivit 20-30 kalas i vår familj.   

Skönt att det verkar vara fler som tänker som jag. Jag tänker att hellre gå på kalas med en liten billigare present än att behöva tacka nej.

Tack igen för era tankar och åsikter.    

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på barnens vänners presenter?