• AnnieS

Autismdiagnosen satt

Hej
    Det lär bli ett långt inlägg, men kanske orkar ni läsa i alla fall.

Min son (V) har haft ett avikande beteende sedan dag två. BVCsköterskan nonchalerade min oro, men jag fick tillslut hjälp av en bra BVCpsykolog. Förra våren kom jag i kontakt med BUP, där första fokus var selektiv mutism. Efter diverse samtal så gled fokus över till att handla om autism.

Förra veckan sattes autismdiagnos. Inte helt oväntat, men samtidigt hade jag hoppats på annat besked. Enligt de begåvningstester som gjorts är han normalbegåvad.

V ska börja skolan till hösten. Såväl jag som BUP anser att V är i behov av extra stöd för att skolan ska fungera så bra som möjligt. Skolan verkar inte riktigt vilja/kunna bevilja det. Har varit i kontakt med politiker som styr över tilläggsbeloppet som skolan sökt, men skolan behöver skjuta till pengar själv. Det är så himla frustrerande att inte kunna göra något för att mitt barn ska få hjälp. I nuläget ska han gå i en klass med 25 andra barn med två förskollärare på heltid och en barnskötare på deltid. Personalen verkar riktigt bra, men de kan knappast trolla med knäna. Ett klassrum finns för dessa barn och inga grupprum. Jag tycker det är galet även för barn utan diagnos!

Just nu snurrar en massa tankar i huvudet. Det finns så mycket att tänka på, göra det bästa av läget, vårdbidrag, LSS, anpassningar, schema mm. Jag vet knappt var jag ska börja.

Ni som gjort denna resa; har ni några goda råd att ge längs vägen?
    Ni som är i samma situation, hur tänker ni?

Är vanligtvis en ganska driftig person, men nu har det nog blivit lite för mycket på en gång. Känns lite som luften gått ur mig. Men i morgon är en ny dag :)

Kan tillägga att jag är ensamstående med V och hans treårige lillebror på heltid. Jobbar som lärare och är insatt i skolans värld, på gott och ont. Har varit inne på autism.se och begärt medlemskap. Bör bli kallad till Habiliteringen inom det närmsta, men nu drar semestertider igång så jag vet inte när det blir.

Tacksam för all input!
    Anna

• Svar på tråden Autismdiagnosen satt
  • Blixa

Hej! Välkommen i gänget! Jag tror jag vet ungefär hur du känner nu. Tråkigt att skolan inte kan anpassa bättre...

Om jag ska ge några råd så här på rak arm så är det att ansöka om vårdbidrag direkt! Det extra tillskottet lär du behöva som ensamstående för att ev kunna gå ner på deltid.

Vi har varit väldigt hjälpta av scheman och "äggklocka", men det är säkert individuellt.

Svårt att ge generella råd. Fråga gärna! Vi är många här som svarar. 

• Flejsboden

hej! våran dotter e bara 4½ så jag vet inte hur det funkar i skolvärlden tyvärr :(
     vår dotter går på kommunalt dagis i en grupp me 20 andra barn men har egen personal heltid.
    oroar mig också för hur det kommer bli när det e dags för skola.

som Blixa nämnde ovan så e vårdbidrag det du ska söka först, blir du beviljad vårdbidrag får du från den månaden ansökan kom in så bra att skicka in den så fort som möjligt.

bra att du får kontakt me HAB, dom kan verkligen hjälpa med mycket, men klart det kan skilja sig från olika kommuner. vi har fått enorm hjälp från dom med träning och kontakter och annan hjälp. dom kan hjälpa med mer än man tror :)

hur gammal e din son? hoppas du inte tar illa upp för jag frågar men har du funderat på nån avlstning? man kan söka till LSS, vi har kortidsboende vilket gör att vi kan fungera som normalt dom dagarna hon e där.           

• AnnieS

Tack för era svar!

Fick lite kort info kring vårdbidrag och har lånat en bok om detta. BUP tyckte också att jag skulle försöka ta tag i det snarast. Vet att det är en rättighet, men det känns ändå som att jag skulle tjäna pengar på Vs handikapp. Vet att det är en ersättning för merjobb och dyl. Men det känns ändå knepigt. Får väl försöka komma över det och ta tag i ansökan.

BUP pratade också om LSS, det står också på min lista!

V fyller sex år till jul.

Ska försöka kasta mig in i någon inarbetad autismtråd. Antar att man kan lära sig en del genom att läsa om hur andra gör.

Svar på tråden Autismdiagnosen satt