Autismdiagnosen satt
Hej
Det lär bli ett långt inlägg, men kanske orkar ni läsa i alla fall.
Min son (V) har haft ett avikande beteende sedan dag två. BVCsköterskan nonchalerade min oro, men jag fick tillslut hjälp av en bra BVCpsykolog. Förra våren kom jag i kontakt med BUP, där första fokus var selektiv mutism. Efter diverse samtal så gled fokus över till att handla om autism.
Förra veckan sattes autismdiagnos. Inte helt oväntat, men samtidigt hade jag hoppats på annat besked. Enligt de begåvningstester som gjorts är han normalbegåvad.
V ska börja skolan till hösten. Såväl jag som BUP anser att V är i behov av extra stöd för att skolan ska fungera så bra som möjligt. Skolan verkar inte riktigt vilja/kunna bevilja det. Har varit i kontakt med politiker som styr över tilläggsbeloppet som skolan sökt, men skolan behöver skjuta till pengar själv. Det är så himla frustrerande att inte kunna göra något för att mitt barn ska få hjälp. I nuläget ska han gå i en klass med 25 andra barn med två förskollärare på heltid och en barnskötare på deltid. Personalen verkar riktigt bra, men de kan knappast trolla med knäna. Ett klassrum finns för dessa barn och inga grupprum. Jag tycker det är galet även för barn utan diagnos!
Just nu snurrar en massa tankar i huvudet. Det finns så mycket att tänka på, göra det bästa av läget, vårdbidrag, LSS, anpassningar, schema mm. Jag vet knappt var jag ska börja.
Ni som gjort denna resa; har ni några goda råd att ge längs vägen?
Ni som är i samma situation, hur tänker ni?
Är vanligtvis en ganska driftig person, men nu har det nog blivit lite för mycket på en gång. Känns lite som luften gått ur mig. Men i morgon är en ny dag :)
Kan tillägga att jag är ensamstående med V och hans treårige lillebror på heltid. Jobbar som lärare och är insatt i skolans värld, på gott och ont. Har varit inne på autism.se och begärt medlemskap. Bör bli kallad till Habiliteringen inom det närmsta, men nu drar semestertider igång så jag vet inte när det blir.
Tacksam för all input!
Anna