• MalinEddie

Går ni till en bebis mellan 0-6 månader som vaknar och skriker?

Som rubriken lyder.

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går ni till en bebis mellan 0-6 månader som vaknar och skriker?
  • sanlun

Om en liten bebis skriker och ingen kommer dit frigörs stresshormon. Det tycker inte jag är så snällt!

• MalinEddie
    Annelee85 skrev 2013-06-05 21:01:09 följande:
    Men självklart.
    Det är inte en självklarhet för många av dagens föräldrar tyvärr.
    Avskyr CIO-metoder.
  • skogsvitter
    MalinEddie skrev 2013-06-05 21:22:58 följande:
    Det är inte en självklarhet för många av dagens föräldrar tyvärr.
    Jag hoppas dock att de har blivit färre de senaste åren. Kunskapen om skadlig stressreaktion, och för den delen om anknytningen, har blivit mycket större på sistone tycker jag mig märka. Och det är ju väldigt positivt
  • Mithra

Givetvis gör vi det! Med undantag för om endast en förälder är hemma och den sitter på skithuset, men försöker då snabbskita klart och sedan gå till barnet.

Det är onödigt att låta barnet skrika om/när man faktiskt kan försöka trösta det. Det har hänt EN gång att jag gått därifrån, då hjälpte det inte med tröst och jag blev själv så stressad att jag hellre lämnade rummet (barnet i spjälsäng) för att själv lugna ned mig i ett par minuter för att sedan prova trösta igen. Då var jag ensam hemma med barnet. Barnet är 4mån.

• MalinEddie
    skogsvitter skrev 2013-06-05 21:28:01 följande:
    Jag hoppas dock att de har blivit färre de senaste åren. Kunskapen om skadlig stressreaktion, och för den delen om anknytningen, har blivit mycket större på sistone tycker jag mig märka. Och det är ju väldigt positivt
    Ja, som jag skrev i tråden om AW söker så färre föräldrar dit idag än tidigare. Det är en enorm skillnad faktiskt. Detta är ju föräldrar som troligtvis skulle rösta på det sista alternativet..
    Jag tycker mig också se en förändring vad gäller synen på spädbarn och dess behov. Samtidigt verkar samma gamla syn råda på flera av landets barnavårdscentraler fortfarande vilket föräldrar matas med vilket jag har märkt på senaste tid IRL. "Låt barnet skrika" heter det.
    Det är intressant att det någonstans är rådande klimat och kunskapen kring barns utveckling som ofta är avgörande för hur man agerar och inte de egna instinkterna.
    Det glädjer mig att du också ser en förändring gällande detta då du är väldigt aktiv och jag tror säkert att din insats har spelat en roll.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Mithra skrev 2013-06-05 21:43:08 följande:
    Givetvis gör vi det! Med undantag för om endast en förälder är hemma och den sitter på skithuset, men försöker då snabbskita klart och sedan gå till barnet.

Det är onödigt att låta barnet skrika om/när man faktiskt kan försöka trösta det. Det har hänt EN gång att jag gått därifrån, då hjälpte det inte med tröst och jag blev själv så stressad att jag hellre lämnade rummet (barnet i spjälsäng) för att själv lugna ned mig i ett par minuter för att sedan prova trösta igen. Då var jag ensam hemma med barnet. Barnet är 4mån.
    Det har nog de flesta upplevt när inget hjälper. Att andas en stund är inte fel då.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Mithra
    MalinEddie skrev 2013-06-05 21:52:31 följande:
    Det har nog de flesta upplevt när inget hjälper. Att andas en stund är inte fel då.
    Precis. Det är viktigt att hålla sig lugn, kan man inte det så är det bäst att gå därifrån en stund för att sedan prova igen. Glad
Svar på tråden Går ni till en bebis mellan 0-6 månader som vaknar och skriker?