• Alvi

Åka utomlands med barnen. Är det värt det?

Om ni tänker er situationen att ni efter många många år med halvknackig ekonomi, faktiskt äntligen har börjat ha en vettig stadig inkomst, och står med X antal kronor, som SKULLE kunna gå till den där köksrenoveringen ni har drömt om i 2 år.... men ni är så sjuuuuukt sugna på att resa, för det var 13 år sedan ni var utanför Sverige sist, 2 dagsturer till Danmark borträknade...

Och så har ni tre ungar att släpa mer er (2, 6, 9 år, där 9-åringen är mer som 4 då hon har en utvecklingsttörning)... och så är ni lite skeptiska, för TÄNK om det blir regn hela veckan, TÄNK om vi blir sjuka där borta, TÄNK om vi blir sjuka INNAN vi åker så det inte går att åka...

Min största rädsla när det gäller att resa är att man lägger så mycket pengar (antagligen, om man inte tar sista minuten), och så är det ÖVER på en vecka! Är det värt det??

Är alla fina minnen och lata/upptäckande dagar verkligen värda den där uteblivna köksrenoveringen...??

Vad säger ni?

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Svar på tråden Åka utomlands med barnen. Är det värt det?
  • Stårschan

Under de omständigheterna skulle jag hellre försöka leja bort barnen en helg och ta en kärleksweekend i Prag tillsammans med maken och ta med barnen på Liseberg eller liknande en annan helg.

• Stårschan

En köksrenovering skulle i min värld aldrig gå före en resa, om det inte gått så långt att överskåpen lossnat från väggen och diskbänken spruckit.

• Alexi

Nja, jag tycker i och för sig att vi hade en fantastisk vecka på Kanarieöarna i vintras men i ert läge skulle jag inte prioritera det just nu. Ta köket nu och njut av det varje dag året om. Så tar ni en utlandsresa om 1-2 år. Jag tycker att om hela resan och ekonomin skulle kännas förstörd om något gick snett är det för stor risk. Men kanske hittar på något lite större nu i sommar, typ några nätter på Åland, åka till Kolmården eller vad som nu skulle vara stort och nytt för er familj.

• straw2008

Lätt värt pengarna om ni har bra barnvänligt hotell. LÄTT!! Barnen får minnen för livet.

I kinamockaskogen.....
  • lovea01

Vi reste med våra barn till Egypten i 2 veckor , en på 2,5 och en på lite mer än ett år. Vi hade jättekul dom gångerna vi verkligen fick tid till att slappna av och bara njuta av semestern. Så det är nog inget jag gör om nu när barnen är små. Både jag och den äldsta blev sjuka oxå, magsjuka och diarre. Men visst va det kul och har fina minnen därifrån oxå men hade hellre lämnat barnen hos barnvakt och rest bort en vecka eller så istället :)

• MalinEddie

Det skulle bero för vad slags resa det handlade om för oss. Charterresor med svenska menyer på resurangerna skulle inte alls kännas värt det i ert läge. Men alla är ju olika.

Avskyr CIO-metoder.
  • gbgumman

Vi har rest nästan varje år med barn i fjol var det första gången vi inte kände "aldrig mer" de är idag 9 och ca 6 år. De var alltså 8 och ca 5 förra året då det faktiskt var en avkopplande resa.

• Krokodillan

Vi brukar resa med våra barn nästan varje år (samt en weekend per år utan barnen). Nu är barnen 9, 9 och 3 år. Vi älskar att åka på semester och även barnen, men visst kan det bli väldigt intensivt också. Min erfarenhet är att det är lättare och roligare om man kan resa ihop med några andra. Vi har flera gånger haft med oss svärföräldrarna och det underlättar väldigt - på flygplatsen, på middagen, vid poolen etc. Någon kväll har de suttit barnvakt så att vi kunnat gå ut och äta utan barn, de har passat yngsta barnet ett par timmar på dagen så vi kunnat hitta nåt med de äldre barnen osv. Några extra händer betyder jättemycket! Nu sist var vi tio personer som reste ihop och det var nog bästa resan någonsin.

Så har ni någon/några ni skulle vilja resan med kan jag starkt rekommendera det! Man umgås ju inte hela dygnet så det behöver inte bli för tätt heller. För att komma billigare undan, men ändå få ett riktigt bra och barnvänligt hotell brukar vi boka långt i förväg, när de fortfarande har kvar de bästa barnrabatterna. All inclusive är ofta prisvärt. Brukar vara gratis för barnen om man bokar det till de vuxna också vet man på förhand vad hela resan kommer att kosta.

• En till mamma

nu är jag den som säger emot, köket tittar man på varje dag tillbringar måååånga timmar i per år. så jag hade utan tvekan renoverat köket! Lägga så mcket pengar på en så kort tid är för mig obegripligt, en grej om man har pengar till både renovera, leva i lyx och resa men annars pririterar jag verkligen inte att resa.

Men TS det är upp till dig att avgöra hur du vill göra. En resa kan vara ett fint minne.  

• EllisBell

Jag hade lagt pengarna på en resa. Mina barn har så fina minnen från våra resor och jag tycker alla dessa renoveringar folk sysslar med är sinnessjuka. Dra på lite vit färg och byt knoppar räcker. Köket blir som nytt.

Svar på tråden Åka utomlands med barnen. Är det värt det?