• Evighetsmaskin

Åskknallshuvudvärk ambulans

Jag hörde dessa ord i TV4 en morgon att vid plötslig huvudvärk ska ambulans tillkallas så jag googlade

www.google.com/search%C3%A5skfallshuvudv%C3%A4rk+ambulans&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a#client=firefox-a&hs=UR2&rls=org.mozilla:en-GB:official&q=%C3%A5skknallshuvudv%C3%A4rk+ambulans&spell=1&sa=X&ei=B32uUfqEJ66v4QSEvoHQAw&ved=0CCoQvwUoAA&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.47244034,d.bGE&fp=8c891a648fbdcc1e&biw=816&bih=559

Värk och illamående är alltid illa men annars med bara huvudvärk verkar det mer naturligt att lägga sig. Jag läste ex. om en som onanerade och trodde det blev spänningshuvudvärk men ska alltså in akut?

• Svar på tråden Åskknallshuvudvärk ambulans
  • Scrubs81

In akut är inte detsamma som att ambulans ska tillkallas....rejält påverkad patient med huvudvärk som tar livet av patienten och blek, kallsvettig, inte helt med, ambulans...huvudvärk som gör mer ont än vanligt ganska hastigt isättande och man är orolig, åk vanlig bil!

• Evighetsmaskin

Termen åskknallshuvudvärk innebär inte bara att den kommer plötsligt utan också att den är extremt intensiv. Detta är den klassiska presentationen av subarknoidalblödning och bör leda till direkttransport till sjukhuset.

Plötslig och mycket kraftig huvudvärk = ambulans
    Plötsligt insättande huvudvärk som ökar i intensitet över tid = ambulans
    Plötsligt insättande huvudvärk eller stadigt ökande huvudvärk som föregåtts eller åtföljs av neurologiska symtom (dubbelseende, afasi, dysfasi, illamående, kräkningar etc.) = ambulans
    Huvudvärk, neurologiska symtom (sänkt medvetandegrad) och infektionstecken = sjukhus (risk för meningit / encefalit)

Huvudvärk är överlag ett allvarligt symtom. Det är problematiskt eftersom det också är ett vanligt symtom. De flesta får spänningshuvudvärk någon gång då och då, en del lider av migrän eller Hortons. Om det känns "som vanligt" är det (i princip) aldrig någon fara. Om det inte känns som vanligt, överväg sjukhus.

Svar på tråden Åskknallshuvudvärk ambulans